🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Къща за бизнеса в Бургас

Общинският бизнес инкубатор в града дава възможност на стартиращи компании да наемат офиси до морето с минимален финансов риск

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Материалът е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Бургас. То излезе в печатен вариант през юни 2021 г.
Темата накратко
  • Общинският бизнес инкубатор в Бургас дава възможност на стартиращи компании да наемат офиси до морето с минимален финансов риск.
  • В него обикновено се провеждат събития, обучения и различни творчески инициативи с участието на бизнеса и общината.
  • Заради пандемията мястото започва да служи като звено, подпомагащо компаниите да кандидатстват по различните програми за помощи.

Освен с впечатляваща архитектура жълтата къща на ул. "Александър Батенберг" 28 в Бургас грабва с интересната си история. През годините тя е сменила различни роли - първоначално е била построена за богат грък, после е помещавала Италианския лицей, а след идването на комунизма става полицейски участък. Последно служи за детска градина, но след това е изоставена. Тъжната ѝ съдба се променя чак през 2012 г., когато е ремонтирана и обновена с финансиране по европейска програма. Тогава идва и следващата ѝ мисия - да бъде общински бизнес инкубатор.

Модерните ѝ функции не пречат на респектиращия ѝ външен вид, дори напротив - пространствата са уютни, таванът и вратите са високи и човек се чувства подобно на Алиса, която е изпила отварата за смаляване. Близостта до морето, буквално на метри от централния бургаски плаж и Морската градина, и хубавата гледка са само още един плюс. Тези предимства и балансът между модерно и минало бързо се забелязват и къщата става едно от разпознаваемите места за стартиращи компании. Те започват да се отбиват, за да потърсят информация, да проведат събитие или да се обучават, да наемат офис почасово или за няколко месеца.

Да работиш въпреки морето

Бизнес инкубаторът е създаден по оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика", а реконструкцията и реставрацията на сградата, паметник на културата, са част от дейностите по проекта. После жълтата къща на ъгъла става място за срещи между общината и компаниите. Част от инициативите на местната власт, които се изпълняват там, са привличане на стартъпи и млади специалисти в града. Инкубаторът подпомага тези, които са решили да започнат бизнес в града и имат нужда от офиси, както и фирмите, които правят своите предпроектни проучвания, за да вземат решение за инвестиции. Освен с информация за града и региона експертите спомагат за контакти с държавни и образователни институции и местни компании в съответния бранш, с които потенциалните инвеститори могат да си партнират.

Хъбът става част и от инициативата за изнесени летни офиси на ИТ компании, която стартира преди четири години в партньорство между общината и Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии. "Още първата година около 300 IT специалисти от големи международни компании като "Епам системс" и "Вистеон България" изпълняваха своите проекти.

По програмата специалистите имаха възможност да дойдат на море със семействата си, без да се налага да вземат отпуск, и да работят от тук, съчетавайки работата и удоволствието. Противно на очакванията, много хора споделиха, че морето не ги разсейва, а, напротив - отваря творческия потенциал", обясняват от общината.

Идеята обаче не е да се работи в ограниченията на затворено пространство - точно срещу къщата, на самата алея, водеща към Морската градина, има соларна пейка, на която човек може да зарежда мобилния си телефон или таблет. А на плажа интернетът отново е достатъчно силен и това реално го прави най-голямото споделено пространство за работа в морския град.

"Всички в ИТ сектора обясняват, че искат да излязат от столицата, в същото време не го правят, защото това е свързано с много разходи и несигурност. Ще намерят ли достатъчно и добре обучени кадри? Ще мотивират ли част от ключовите си специалисти да се преместят в Бургас със семействата си и да се сформират нови екипи? За да дадем възможност за релокация при минимален риск, предложихме програма, по която отдаваме под наем обзаведен офис, без дългосрочно обвързване. По този начин даваме възможност компаниите да започнат в Бургас с минимални разходи, а когато са готови да се разширяват, е достатъчно едномесечно предизвестие", казва Ивелина Стратева от екипа на инкубатора. Пример за това са известните в IT сферата имена "Булпрос" и Scalefocus, които започват плахо именно там с по 5-6 души, а сега вече са с доста големи офиси в града. Това на практика е и целта на програмата на общината за привличане на фирми, при която освен минимален финансов риск получават подкрепа при провеждане на обучения, събития и инициативи, насочени към развитие на ИТ екосистемата в града.

Съветник по време на пандемия

Пандемията обаче рязко променя живота в жълтата къща. Офисите, залите за събития и местата за почивка изведнъж стават празни и общината мисли как може да бъде полезна в новата ситуация. "Когато започна пандемията, бяхме открили няколко горещи телефона за връзка с бизнеса. Основните въпроси бяха свързани с това кой може да работи и какви са нововъведените ограничителни мерки. След като правителството прие мерки за подпомагане бизнеса, въпросите бяха насочени към това как и къде се подават документи, отговарят ли на критериите, кои са телефоните за връзка с различните институции", обяснява Стратева.

Първоначално тези "горещи телефони" са в самата община, но заради големия интерес кметът на града Димитър Николов нарежда да се направи приемна в хъба и да има общинско звено, което да работи и през уикендите. Връзката обикновено става по телефона, имейл или Skype, като целта на кметството е да помогне на бургаските фирми, като им съдейства с информация или с оформянето на нужните документи.

"Искахме да сме полезни в максимална степен според ситуацията и голяма част от местните дружества се възползваха от тази подкрепа. Само за първия месец нашите експерти консултираха над 350 компании. Успоредно с това на интернет страницата на общината ежедневно се актуализира информация за отворените програми за подкрепа на бизнеса и на физическите лица", обясняват от там. Сега в сградата на хъба се помещава и Европейския областен информационен център, което дава възможност на фирмите да получават нужната информация на едно място.

Където бизнесът твори

Екипът все пак се надява, че мястото ще си върне ритъма отпреди пандемията и отново ще е двигател на различни инициативи. Една от разпознаваемите такива е "БулевАрт" - сътрудничество между бизнеса и арт общността, което има за цел да включи по-активно компаниите в културния живот на града и да предизвика творческата енергия на гражданите.

Проектни предложения по инициативата за съвместни събития могат да подават артисти, предприемачи и общественици от града. Те трябва да предложат минимум 12 събития за календарна година, а финансирането, което могат да получат от общината, е в размер до 5 хил. лв. Задължително условие е до 50% от средствата да са собствено финансиране. Има и искания за изграждане на сцени на обособени пространства, на които се правят събития, както и такива, които се организират от самия бизнес хъб и в тях се канят всички членове на инициативата.

"Това, което е паркът пред Народния театър през уикенда за софиянци, тук е "БулевАрт", с разликата, че инициативата обхваща целия град", обяснява Росица Чобанова. Събитията обикновено се правят на открито през топлите дни и на закрито през зимните. Участниците могат да са различни - галерии, ресторанти, заведения с музикална култура, както и стендъп комедийни шоута, куизове, музика и танци на открито. Интересна идея е и language кафенето - месечна инициатива, при която на всяка маса в определеното заведение се говори на различен език. Което пък е причина много чужденци да пият кафето си именно там.

Друга инициатива е "Творчески четвъртък". На практика той представлява базар за ръчно изработени изделия близо до градска бирария, до който е обособена сцена на открито. Идеята е следната: всяка седмица собствениците на бирарията съвместно с хора в областта на изкуството и екипа на "БулевАрт" организират различно събитие - музика на живо, игри, тематични и музикални вечери с диджеи, флашмоб, ревю с дрехи от рециклирани материали и т.н. "Хората си взимат бира от заведението и се забавляват, а улицата се изпълва с живот. Миналата година поради въведените противоепидемични мерки събитията бяха значително по-малко, но ако обстановката позволява, имаме амбиции да продължим инициативите. Обмисляме общностни събития, в които могат да се включат самите граждани", казват от общината.

Място за обучения

Освен всичко това хъбът работи и по програма на общината за стимулиране на малки и средни предприятия, по която в бюджета ежегодно се заделят средства за провеждането на обучения по важни за бизнеса теми. Те се определят по предложение на местните компании, като всяко събитие завършва с анкетна карта, в която участниците посочват от какво обучение имат нужда следващия път.

"За да сме полезни, оставяме те да предлагат темите. Обобщаваме постъпилите предложения и ги предоставяме за одобряване от комисията, след което създаваме организация, търсим лектори, популяризираме предстоящите обучения. Това, което се финансира от общината, е безплатно за бизнеса", обясняват от там.

Миналата и тази година условията обаче не позволяват провеждането на стандартните обучения и затова инкубаторът решава да организира изнесено събитие на открито на остров Св. Анастасия. Друго изнесено събитие е IT конференция във формат на лятно кино, която се е провела на паркинга на "Мол Галерия" съвместно с IT компанията "Епам България". Скоро ще стане явно и в какъв формат ще бъдат летните събития.