Хотел в морскосиньо
Семейният "Асти" успява да премине и през туристическата криза, бори се с конкуренцията и с лошата инфраструктура със собствени инвестиции
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Една каравана - това е имало на парцела, където сега се намира хотел "Асти" в Синеморец. Тя е била собственост на родителите на Андрей Войнов, които се влюбват в черноморското село и мечтаят да започнат бизнес в него. Успяват, като през 2007 г. хотелът отваря врати. Оттогава те посрещат гости от България и чужбина, като освен това инвестират във възобновяема енергия, търсят как да рециклират вода и изобщо - да се съобразяват с природата.
Историята
За първи път родителите на Андрей идват в селото още през 90-те години. Допреди това местността е била гранична зона и затворена за външни лица, но след това, около 1995, те редовно са започнали да посещават Синеморец. "Един ден намерили една баба на улицата и попитали дали знае някой да продава парцел. Тя отговорила: "Да, моята братовчедка." Така купили място в селото, едни поляни", разказва Андрей Войнов пред "Капитал". Паркират каравана, добавят й навес, сложили и бунгало.
През 2004 г. започва строителството на хотела, отнема три години и през 2007 г. е първият му сезон. Инвестицията е около 1.5 млн. лв. Хотелът е с капацитет общо 30 апартамента и стаи за 50 души, има басейн, тенис корт и конферентни зали. Гръбнакът на управлението е семейството. Родителите на Андрей преди години са се занимавали с търговия с метали и материали за големи индустриални предприятия. Затова и името на фирмата - собственик на хотел "Асти", е "Металко", в която съдружници са Андрей и баща му Георги Войнов. Майката на Андрей е управител на хотела. "Аз съм бил и камериерка, на рецепцията, поддръжка, помощник-готвач", смее се Андрей. Самият той е учил в чужбина, работил е в банка, а сега е консултант на свободна практика.
Пандемията и туристическият бизнес
В "Асти" пристигат различни групи туристи като националност, орнитолози, обикновени тиймбилдинги на ИТ фирми, правят се и йога лагери. "Ние се стараем да откриваме сезона сравнително рано - през май, и работим до около края на септември. В началото и края на сезона няма много хора. Активният период си е юли и август", споделя Андрей. В "крилата на сезона" - юни и септември, хора идват за уикендите основно и заетостта е под 50%", споделя той. Конкуренцията в Синеморец обаче расте от 2007 г. досега - на всеки две години се появява нов хотел.
"Моите наблюдения като икономист е, че възвръщаемостта [в този бизнес] е доста ниска и бавна, особено за сезонните хотели, за разлика от градските. Повишаването й зависи от максимална оптимизация на разходите и задържане на клиенти и повече продажби през собствени канали, по-малко разходи за посредници."
През 2020 г. коронавирусът удари туристическия бранш, но Южното Черноморие определено успя да се измъкне сравнително невредимо. "Миналото лято отворихме на 1 юни, което е късно за нас. Ние гледаме да наемем хората в началото на май и към средата да отворим. Дори не можахме да отидем до Синеморец до началото на май. Чудехме се дали изобщо ще отворим. Цялата тежест на сезона се измести за юли и август, като август беше рекорден като заетост. След 15 септември никога няма хора, а сега до 30-и буквално беше пълно, което не се е случвало никога", разказва Войнов. По негови спомени 2017 г. е бил най-силният им сезон, последван от два по-слаби. През 2020 г. обаче заетостта отново е била висока.
След силната минала година туроператорите са започнали по-активно да търсят "Асти" за разлика отпреди. "Тогава ходехме на изложения в Румъния (майката на Андрей е румънка, затова и връзката с държавата), пробвах да правя срещи, но интересът беше слаб. Те по принцип търсят големи бази, над 100 стаи, по-различен тип туризъм - едноседмични почивки със самолети. Синеморец е далеч от летище, а и базите не са толкова големи", разказва той. Сега обаче има някакъв прилив на интерес и към по-малките хотели. Според него новият сезон ще е подобен на предходния. Удължаването на сезона обаче би било полезно за местната икономика в Синеморец, която се доминира от туризма. Войнов смята, че събития като маратона "Каланджа", който се провежда в селото, могат да удължат сезона. "През май, юни и септември, когато плажът не е достатъчен, за да привлече туристи, трябва да се случват фестивали например", казва той, като дава пример с фестивала "Аполония" в Созопол.
С отношение към природата
Екипът на "Асти" инвестира в иновативни решения. Още при изграждането на хотела, когато Синеморец е бил доста по-слабо посещаван, са изградили подземен паркинг - нещо, което е сравнително рядко срещано в малките курорти. В пика на сезона селото има проблем с автомобилите по същия начин както и в други части на Черноморието. Освен това инвестират и във възобновяеми енергийни източници. "През 2017 г. започнахме с проект за собствен фотоволтаик и станция за зареждане на електроавтомобили. Цялата система струва около 50 хил. лв. - за общо 30 киловата", разказва той. Това сваля с 20 - 30% месечните разходи за електроенергия.
Сега търсят начин да рециклират и водата от басейните, която в края на сезона по принцип изхвърлят. Андрей Войнов уточнява, че тя е третирана с химикали, които всъщност са полезни за тревата и могат да я използват за поливане например.
Големият двор с градина обаче може да създава и предизвикателства. В него се генерират много градински отпадъци - клони, листа, трева, разказва Войнов. "В момента няма къде да ги изхвърляме. Забранено е фирмата, която събира битовите отпадъци, да събира и зелените. Няма и как да ги горим", обяснява той. Затова и сега търсят решение, като кметът на селото не е успял да предложи такова, затова и от хотела пишат до кмета на община Царево, за да се открие начин все пак отпадъците да се третират.
Някои проблеми обаче не могат да се решат самостоятелно от бизнеса. Войнов разказва, че основен проблем е инфраструктурата. Канализационната мрежа не е завършена. Няма и пречиствателна станция, като видно от големия европейски воден проект на ВиК - Бургас, не се планира да има такава скоро. "Това е голям проблем. Село с 300 жители постоянно, през лятото става с население няколко хиляди и се усеща напрежението върху природата", разказва той. Много от улиците не са асфалтирани. Проблем има и с електрическата мрежа. "Няколко телевизора всяка година изгарят заради токови удари. Постоянно спира токът, за 10-15 минути по време на вечеря например", уточнява Войнов.
Апетити в невинния Синеморец
Застрояването, тази болна тема на крайбрежието, също вероятно е част от съдбата на мястото - местността Поляните - непосредствено до морския бряг, може да се застрои с нови сгради въпреки възраженията на природозащитниците.
"Най-вероятно инвеститорският интерес в Синеморец ще продължи, няма как", отбелязва Андрей. Но и добавя, че надеждата е фактът, че се намират в природен парк и все пак има ограничения какво се случва на територията му.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.