🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Час на класа: Николета Петрова от "Френѐ" за иновативното образование

"Искаме от училището да излизат активни и мислещи хора", казва основателката на началното частно училище

"Учителят не е единственият носител на знание", казва с усмивка Николета Петрова, основателката на школата за иновативни методи и креативен подход към обучението "Френѐ" в Бургас. Така тя добре синтезира философията си като преподавателка и предприемач в образованието.

Тя завършва педагогика в Софийския университет и още тогава се интересува от по-иновативните методи, като например сугестопедията, разработена през 70-те от д-р Георги Лозанов (1926 - 2012). Имало ли е специфичен момент, в който Петрова е разбрала, че бъдещето й е свързано не с типичния начин на обучение, а с прокарването на нови пътища в българското образование?

Тя веднага си спомня как през 2015 г., като начална учителка в Бургас след завършването си извежда класа в близка църква, за да види стъклописите в нея, тъй като усеща, че споменаването им в учебния материал не води до пълно разбиране за начина на рисуване. Решението й се оказва твърде смело и получава критики от директорския съвет, че въобще си е позволила да изведе децата извън сградата. "Това беше нещо като преломен момент. Реших, че изкуството не може да стои само в учебника."

Заедно с Десислава Стоянова Николета поставя началото на центъра за иновативно образование през 2016 г. В началото школата развива няколко курса, а през 2017 г. "Френѐ" посреща дебютния випуск първокласници и се настанява на ул. "Лермонтов" 11, в сградата на някогашното арменско училище в Бургас.

Учебният процес, насочен към деца от 5- до 12-годишна възраст, е вдъхновен от методите на френския преподавател Селестен Френе (1896 - 1966). През 20-те години на ХХ век той превръща детското любопитство в ключ към целия процес, а индивидуалното отношение към него и развиване на потенциала му - в мисия на преподавателя. Така той развива програма, в която водещи принципи са ученето чрез създаване, груповите занимания и ролевите игри, индивидуалните интереси като отправни точки за придобиване на знания и усвояването на полезни навици.

Светът на големите не е спестяван - от малки децата научават повече за архитектурата, технологиите и по-специално роботиката, видовете изкуства, уроци по музика. Петрова описва това като "преживелищна методология" и не вижда тези практики като революционни, а по-скоро като напълно нормални за променящия се свят.

"Искаме от училището да излизат активни и мислещи хора. Надяваме се това, което правим, да засилва желанието им към истинското", казва Петрова, а думите й резонират допълнително след интензивното онлайн обучение с началото на пандемията. Според нея точно сега децата не само трябва, но самите те имат потребност от живи срещи, обучение, инициативи. Разбираемо, родителите на децата също са обикновено хора с прогресивни виждания за образованието, дори и някои от тях да са били по-скептични в началото. "Те разчитат на нас да развием общочовешката им ценностна система."

Макар че покрива необходимия образователен минимум и предлага целодневно обучение, "Френе" не беше училище по смисъла на МОН и Закона за предучилищно и начално образование досега: на 27 май училището беше най-сетне вписано в регистъра. Досега, учениците бяха записвани като самостоятелно обучаващи се, а всеки май отиват на изпити, на които доказват, че знанията, придобити по методологията на центъра, не са по-малко валидни от традиционно научените.

Въпреки рестрикциите около пандемията и всички логистични и финансови проблеми, дошли в резултат, Петрова не само продължи да развива центъра, но успя да развие програма за деца в предучилищна възраст и да отвори неговото продължение - "Френѐ" 2 е на ул. "Шейново" 10. От отварянето му наскоро се навърши една година:

Повече за дейността на училището на www.frene.bg

Все още няма коментари
Нов коментар