Каваци, където офисът е море

Пандемията дава тласък на първия коуъркинг на българското Черноморие

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Kолко пъти ви се е искало ей така, както си работите, изведнъж да се пренесете на морето? Ясен Русев вече е открил два начина, които позволяват това. Първо, чрез технологичната си фирма за иновативни бои, които превръщат стените в лист за писане и рисуване, следователно защо не и в синьо море. И второ, по-реалистично, заедно с партньора си Свилен Еленков, с когото миналата година отварят първото споделено работно място на плажа в България. Мястото е "Каваци", където двамата така или иначе ходят да къмпингуват всяка година. Постепенно започват да мислят за формирането на т.нар. кемп уъркинг от няколко каравани, където хората да съчетават почивка с работа и добра интернет връзка. После решават да създадат коуъркинг.

"Идеята се зароди преди около две години, но когато дойде пандемията и кризата удари, разбрахме, че е дошъл точният момент да я реализираме", разказва за "Капитал" Ясен Русев. Според него основният му бизнес с боите Escreo подпомага креативността в офисите, докато Beach Hub Kavatsi разчита на креативността, идваща от това да си на открито. А това, че коуъркингът е изнесен, го прави в голяма степен безопасен за условията на пандемия.

Тераса за работа

На мястото, на което сега се намира коуъркингът, преди е работил стар ресторант към "Балкантурист", после е имало дискотеки, а накрая е останала само пустееща тераса. Именно това пространство двамата предприемачи наемат, за да могат да реализират плановете си. "Веднага ни стана ясно, че това е мястото и то има перспектива не само в пандемичната ситуация. Тя просто ускори нещата. Локацията със сигурност е от най-голямо значение за подобен тип начинания и за нас беше много важно да сме разпознаваеми", казва Свилен Еленков. Целта им обаче не е просто да съберат хората, които работят около морето, а да формират общност.

Предимствата на мястото са, че предоставя условия за уединение заради къмпинга и в същото време е близо до големите центрове като Бургас и Созопол. Хъбът отваря на 10 юли 2020 г. и работи плътно до края на септември. Първоначално се усеща известна несигурност заради пандемията, но след като идва първият клиент, потенциалът на мястото се разтваря. "Хората започнаха много добре сами да го промотират, като си качват снимки от тук. Така много бързо мястото стана много популярно", казва Русев.

По думите му корелацията между Escreo и хъба е силна, защото клиентите са едни и същи - модерните компании и техните служители.

180-градусовата гледка към морето пък не ги разсейва. Дори напротив, митът, че не може да се работи на морето, е тотално разбит, казват предприемачите. "Питахме всеки наш гост за това и масово казваха, че са очаквали да са по-разсеяни. Да знаеш, че във всеки момент може да станеш от бюрото и да отидеш в морето, обаче дава някакво спокойствие. Това ги мотивира да свършат по-бързо с работата си и ги прави по-концентрирани", казва Русев.

Идва времето на новите офиси

Клиентите са основно млади IT специалисти и хора със свободни професии от различни сфери. "Завръщането" заради коронавируса на много учещи и работещи в чужбина обратно в България също е добре дошло за новия тип споделено пространство. "Десетки хиляди българи са се върнали тази година и голяма част идваха при нас, защото са свикнали на такъв начин на работа, по-разчупен и "европейски". Дори имаше едно момче от центъра на Tesla в Холандия, което се беше върнало и дойде да работи в коуъркинга", разказва Русев.

Той смята, че постепенно хората ще влизат в обичайния си ритъм на работа с няколко промени. Очаква, че компаниите ще търсят начини да събират своите служители на открито, както и те в крайна сметка ще се "върнат" в офисите, но вече в по-свит състав. Така например според Русев ще има 60 "стационарни" места при работещи 100 души, а другите 40 ще си вършат работата дистанционно.

"Другият хубав тренд е, че точно такива места като "Каваците" могат да се облагородяват и се превръщат в локации с още функции. Със сигурност е добре да има такива и други хъбове и морето да не е само за почивка, а да има разнообразие", казва Еленков.

Засега двамата партньори следят как се променя начинът на работа във фирмите и са отворени към предложения и бъдещи оптимизации. "Наблюденията ни са, че мениджмънтът се опитва да сближи служителите си. И това е нормално в такива условия. Ние дори станахме свидетели как служителите на една фирма се запознаха тук. Първата им физическа среща беше тук през септември, при положение че работят заедно от месец", разказва още той.

С морето идват предимствата

В цената за ден, седмица или месец са включени мястото за сядане, стандартното за офиса оборудване (като маса за срещи, телефонна кабина), както и консумация на вода, кафе, освежаващи напитки и плодове през деня. Тази година вероятно ще бъдат добавени още видове напитки и "други изненади", но фокусът ще остане върху удобството, казват от екипа на хъба. А ако някой иска да обядва или да си вземе нещо за пиене, до коуъркинга има ресторант, бар и хотели наблизо. По този начин се създава микросистема, полезна за всички, твърдят предприемачите.

Те отсега получават запитвания за "резервиране" за следващите седмици и месеци и това ги кара да мислят за увеличаване на капацитета. Тъй като мястото е открито, това няма да е особено трудно. Засега фиксираните места са 40, като има опции за разрастването им до 60 или 70 - в зависимост от ситуацията.

Друго нещо, към което има интерес, е изкарването на цяла работна седмица в хъба. "Идват екипи от 30-ина души, работят, забавляват се и накрая организират фирмено парти. Тоест съчетава се хем работа, хем почивка и тиймбилдинг, хем парти елементът", казва Русев. Според него мястото позволява всякакви активности и фирмите, занимаващи се с тиймбилдинг например, могат да бъдат партньори на хъба.

За бъдещето - оптимистично

Beach Hub Kavatsi успява да покрие разходите си миналата година, когато стартира, като целите за 2021 г. са това отново да се случи и да се добавят още инвестиции. Сега предприемачите очакват и увеличение на оборотите и аудиторията, като мястото ще отвори в средата на май. "Има много колеги из България и това позволява да се направи и франчайз в дългосрочен план, да се развие нов бизнес модел. Запазената ни марка е, че сме на първа линия", казва Русев.

Това важи не само за морето - всъщност тази година е създаден и коуъркинг в Боровец, на самата писта, но заради обстановката новата локация така и не е отворила. "Идеята е: зимата караш ски и после влизаш да работиш. През останалото време може да се разхождаш в планината, затова смятаме локацията в Боровец да работи целогодишно, макар и Beach Hub Kavatsi да е основният за нас", казва Свилен Еленков.

Засега основният канал за реклама и комуникация е Facebook, но тази година ще бъде разработен и сайт, който да помага с резервирането на дни, места и планове. "Работим по изграждането на сайта, както и на мястото, тоест по онлайн и офлайн изграждането", шегува се Русев.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    novr2 avatar :-|
    novr2
    • - 2
    • + 4

    Реклама - да. За сериозна работа - мисля по-скоро не. Кво се вижда по мониторите и от кого, какво се чува, кой какви пароли вижда и трафик. Вероятност и да останеш без лаптоп също има. Сигурност особенно enterprise level - нулева.

    Иначе ей тъй да се скатаеш и уж си на работа ама и да си почиваш - става.

    Нередност?
  • 2
    ahorns avatar :-|
    YT

    Само да напомня за тази статия от 2017 по повод първия коуъркинг на морето. Иначе всички много се радваме на това, че покрай пандемията стана възможно повече хора да изберат по-активен и здравословен начин на живот и да избягат от големите градове без да загубят работата си. Поздрави от Синеморец. https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2017/08/14/3024001_v_sinemorec_otvori_vrati_purvoto_spodeleno_rabotno/

    Нередност?
Нов коментар