Защо е затворена Чифте баня

Емблематичната османска сграда е приютявала безброй събития, но нуждата от ремонт сега я е забила в дебрите на бюрокрацията

Емблематичната османска сграда е приютявала безброй събития, но нуждата от ремонт сега я езабила в дебрите на бюрокрацията
Емблематичната османска сграда е приютявала безброй събития, но нуждата от ремонт сега я езабила в дебрите на бюрокрацията
Емблематичната османска сграда е приютявала безброй събития, но нуждата от ремонт сега я езабила в дебрите на бюрокрацията    ©  Надежда Чипева
Емблематичната османска сграда е приютявала безброй събития, но нуждата от ремонт сега я езабила в дебрите на бюрокрацията    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • През годините сградата е стопанисвана от различни общински структура, като от 2017 г. насам е под управлението на Градската галерия
  • Към момента сградата е затворена за посетители заради опасността от падащи мазилки
  • Идейният проект за реконструкция е готов от 2020 г., има осигурено финансиране, но изготвянето на технически проект създава трудности

Кръстовището между бул. "Шести септември" и бул. "Цар Борис III Обединител" е ключово за Пловдив. То се намира в подножието на Небет тепе, на ъгъла в края на "Капана", и обединява няколко от важните за града пътни артерии. На отсрещния ъгъл, подминавана ежедневно от десетки хиляди автомобили, се намира и една от емблематичните за града културни сгради, която е дала и името си на самия кръстопът - в Пловдив той е по-известен като "кръстовището на Чифте баня".

Собственик на официално именуваната Баня Старинна е общината, а сградата е единичен паметник на културата с местно значение и се намира на територията на груповата културна ценност "Историческа зона "Филипопол-Тримонциум-Пловдив".

Това е една от малкото културни сгради в България, която стана известна по света с преображението си, когато през 2015 г. едно архитектурно студио за кратко я превърна в читалня със специален кръгъл дървен подиум.

От 2017 г. насам сградата се стопанисва от Градската галерия. Въпреки че в годините сградата е била домакин за множество културни събития, посрещайки артисти от цял свят, и беше един от централните обекти в рамките на Европейска столица на културата, днес банята не се отваря за посетители, нито за изложби, потвърждават от общината.

Причината е, че незадоволителното конструктивно състояние на сградата създава опасност тя да се използва, влагата вътре и падащата мазилка ограничават разполагането на експонати, а ремонтът, който съвместно се реализира от община Пловдив и Градската галерия, се спъва в академичната процедура за опазване и реконструкция на културни паметници.

Въпреки това концепцията за развитие на Баня Старинна е ясна - ГХГ, община Пловдив и пловдивската културна общност считат, че сградата трябва да се запази като Център за съвременно изкуство.

Пет века история

"Чифте хамам" или както е наричана също "Челеби кадия хамам", е построена през 1582 г. Наричана е "чифте", т.е. двойна, защото е имала мъжко и женско отделение. Второто название е свързано с обстоятелството, че тя е била построена по нареждане на султан Мурад ІІІ като дар за тогавашния мюдюрин и кадия на пловдивския санджак Зия паша.

При градежа е използвана клетъчна зидария от камъни, оградени с тухли. При строежът са използвани сполии от по-древни сгради. Открити са фрагменти от гръцки и арабски надписи, а също част от олтарна преграда с изображение на лъв и лъвица.

Старата турска баня "Чифте хамам" е уникален архитектурен паметник, до 80-те години на ХХ век банята е била действаща. През 1999 г. тя е частично реставрирана и превърната в Център за съвременно изкуство.

В търсене на стопанин

По данни от общината през 1997 година сградата се предоставя за безвъзмездно ползване като Център за модерни изкуства на Държавна художествена галерия - Пловдив. "Към онзи момент сградата е била в изключително лошо състояние и след пожар. Екип на галерията разчиства сградата, прави ремонт и осъществява първите изложби с произведения на съвременното изкуство", разказват от местната администрация, с което към онзи момент Баня Старинна прави първите си изяви като културно средище в Пловдив.

През 2001 година обектът се предоставя на Общинския институт за музейна дейност с цел да се превърне в център за съвременно изкуство. Общинският институт сключва 5-годишен договор и го преотдава на сдружение "Изкуство днес" (към онзи момент с общинско участие) за ползване на сградата като център за съвременното изкуство. Впоследствие общинският институт е закрит, а правоприемник става ОИ "Старинен Пловдив". Фондация "Изкуство днес", учредена през 1997 г., продължава да развива дейността в Баня Старинна, като организира различни мероприятия.

След повече от десетилетие община Пловдив си връща сградата, като отново започва да ѝ търси стопанин. През 2017 г. с решение на общинския съвет управлението на сградата се прехвърля безвъзмездно на Градската художествена галерия. "Галерията има силно развита партньорска мрежа и експертен капацитет за създаване на постоянна експозиция и развитие на изложбена дейност", отчитат от общината.

Така само за последните 30 години Чифте баня последователно е стопанисвана от ОИ "Старинен Пловдив", от сдружение "Изкуство днес", а днес, както и преди в миналото - от Градска художествена галерия - Пловдив.

(Не)възможният ремонт

"Всеки опит да се реставрира и да се адаптира Баня Старинна във времето винаги е бил доста сложен и труден и не е бил завършван", категорични са от общината, като и в момента Баня Старинна е в ремонт. През годините са правени редица проекти за реставрация на сградата, които остават неизпълнени. Това е четвъртият проект, който сегашният стопанин в лицето на Градската галерия реализира и който протича също тежко, понеже сградата е паметник на културата.

"Екипът има твърда амбиция да го завърши", коментират от общината, като допълват още, че сложността идва от факта, че от там минават трасета на централни електропроводи и водопроводи, заради което е спрян и променен проектът, което пък е наложило още веднъж да се препроектира новото пространство.

През есента на 2020 г. ГХГ обявява намеренията си за развитие на сградата като място за изложби и събития и пристъпва към проучване на конструктивното състояние на сградата. След това - отново през 2020 г., е изработен идеен проект за адаптация на сградата за център за съвременно изкуство, съгласуван с НИНКН едва в края на 2021 г. От културното ведомство са дадени препоръки, изпълнени през март 2022 г., когато НИНКН одобрява окончателно инвестиционния проект.

Трудностите идват при пристъпване към изготвяне на техническия проект. "Със становище от ВиК - Пловдив, от 8.08.2022 г. сме уведомени, че проектираното пристрояване към съществуващата сграда не може да се реализира в пълния му обем поради съществуващ магистрален водопровод", обясняват от ГХГ, като месец по-късно получават отказ за подкрепа на инвестиционния проект и от пожарните служби.

Това налага препроектиране съобразно констатациите на водното дружество и дирекцията по пожарна безопасност, като от галерията обясняват, че промените са в ограничен обем, доколкото сградата е паметник на културата. Така, от една страна, са изискванията на противопожарната защита и безопасност, а от друга страна, фактът, че сградата е паметник на културата и няма как да се променят вътрешните пространства, не могат да се променят входовете, проходите между отделните зали и отварянето на вратата - дали навън, дали навътре.

Преработеният проект е внесен за съгласуване в НИНКН в края на юни т.г. и към настоящия момент се чака становище. Становища се чакат и от дирекцията по пожарна безопасност, както и от кадастъра, откъдето се иска пристройките от новото време, които не са паметник на културата, да се отразят отделно, за да могат да бъдат съборени и да се премине към проучване на терена под тях, както и към цялостно проучване (археологическо и конструктивно), което да послужи за коректен технически проект.

"Всички тези становища са получени след дълъг период на изчакване, което забавя изпълнението на проекта. Невъзможно е да се използва в момента сградата за изложби и други събития поради отдавна появилата се опасност и случилите се инциденти с падане на мазилка от таваните. Проведе се и консервационно-реставрационно проучване на сводовете, което наложи изграждане на скеле", коментират от галерията.

До момента за всички тези дейности са изразходвани малко над 23 хил. лв., осигурени от община Пловдив, като в бюджета за 2023 г. са предвидени още 79 хил. лв. Това, с което никой не се ангажира, е срок.

Място за култура

След като Баня Старинна преминава под управлението на Градската художествена галерия през 2017 г., обектът запазва характера си на изложбено пространство за съвременно изкуство, каквото вече е установено в предишното десетилетие. Оттогава насам общината и галерията работят съвместно за облагородяване пространствата около обекта, включително и с художествено осветление, ремонт на покрива и фасадите, както и на ел. системата, а местни културни дейци търсят начини за развиване на пространството.

"Обновяването на инсталацията позволи пълноценно и без рискове да се проведат планираните значими изложбени, концертни и театрални прояви през 2018 и 2019 г.", коментират от общината. Възможностите на сградата за различни събития (изложби и пърформанси, видеоарт и други форми на съвременно изкуство, което често комбинира видео, музика, инсталации и други) са огромни, като това се доказва и от събитията, които през годините са се случвали там.

Осъществяват се различни работилници, международни изложби, театрални представления, като сградата се ползва и в рамките на различни интернационални проекти, в които участват български институции и редица европейски държави, като в нея се заснемат и филми. Така например през 2018 г. в Баня Старинна се осъществяват серия от театрални представления на асоциация "Театр дьо ла Масю" от Франция.

Най-наситена откъм събития в Баня Старинна е 2019 г., когато Пловдив е Европейска столица на културата. "Баня Старинна беше една от активните локации в програмата на "Пловдив - Европейска столица на културата". Събитията, подкрепени от нас, стартираха там още през 2017, а до края на 2019 бяха реализирани повече от 15 проекта. В Баня Старинна участваха десетки международни артисти от Франция, Германия, Белгия и Италия, а основен фокус на събитията беше съвременно визуално изкуство, театър, фотография и архитектурни работилници за деца", разказват от фондация "Пловдив 2019".

Ключово събитие за Баня Старинна е "Седмица на съвременното изкуство", организирана още от сдружение "Изкуство днес", когато то стопанисва обекта - мащабен международен изложбен проект с над 20-годишна история в Пловдив и съдържание на най-високо ниво, провеждан през 2017, 2018 и 2019 г. като част от официалната програма на "Пловдив - Европейска столица на културата".
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар