Дигитализацията на Пловдивска област набира скорост

Vivacom подпомага въвеждането на smart технологии в образованието, в частния бизнес, в публичната и градската среда

Весела Табакова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Пловдив, Смолян и Кърджали
Весела Табакова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Пловдив, Смолян и Кърджали
Весела Табакова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Пловдив, Смолян и Кърджали
Весела Табакова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" на Vivacom за региони Пловдив, Смолян и Кърджали
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Цифровите и комуникационните технологии във все по-голяма степен трансформират публичното пространство около нас - независимо дали става дума за урбанизирана градска среда или изолирани, отдалечени локации, където доскоро дори не бихме могли да си представим, че може да има дигитална свързаност. Така нареченият интернет на нещата (internet of things, IoT) вече не е нещо абстрактно, извадено от научната фантастика, и във все по-голяма степен превръща населените места (и не само тях) в "умни" самоуправляващи се системи. Smart мрежи и сензори вече обменят данни без намеса на жив оператор, обработват ги, изкуствен интелект генерира различни варианти за действие и позволява на централната и местната администрация да концентрира енергията си в дългосрочното планиране и в решаването наистина на критични задачи - там, където машината (все още) не може да замести човека. И това вече случва тук, в България, като катализатор на този процес обикновено са телеком гигантите като Vivacom.

Пловдивска област е един от добрите примери за имплементация на дигитални решения за подобряване на средата. "Когато говорим за дигиталната трансформация, важно е да отбележим, че градското население в глобален мащаб ще става все по-многочислено, както и площта на населените места. Гражданската инфраструктура едва ли ще може да отговори на това предизвикателство. Миграцията към градските райони е една от определящите тенденции в човешкото развитие през следващите десетилетия", коментира в този контекст Весела Табакова, регионален мениджър "Корпоративни продажби" за региони Пловдив, Смолян и Кърджали. Според нея подобни прогнози подтикват местните власти да превърнат концепцията за интелигентен град в основен свой инструмент. Табакова смята, че дигитална трансформация означава всеки град да използва цифрови технологии "не просто защото това е модерно, а защото трябва да повиши качеството на живот, да улеснява гражданите, да увеличава ефективно комуникацията на бизнесите".

Защо средата ударно "поумнява"

Събитията от последните няколко години също се оказват катализатор за по-бърза промяна към повсеместно използване на smart решения. Регионалният телеком мениджър дава за пример в тази посока пандемията от COVID-19. "Vivacom активно сътрудничи с общините за реализацията на умни проекти в различни сфери, като те се простират в широки граници: управление на обществения транспорт, градско видеонаблюдение, професионални wi-fi решения, умно паркиране, умно сметосъбиране, контрол на достъпа, мониторинг на качеството на въздуха, дигитално образование, електронна администрация, телемедицина", споделя тя.

Един от интересните, специфични и знакови "умни" проекти, за които Табакова разказва, е дигитализацията на местната хижа "Марциганица". Тя се намира над Пловдив по посока Асеновград. "Там наскоро пуснахме специализирано DTH решение за дигитална хотелска телевизия. Последните години имаме доста такива осъществени проекти. Споменавам обаче точно този, защото говорим за труднодостъпен район. Хижата се намира на голяма надморска височина и за компанията беше предизвикателство да представи такова решение именно тук", разяснява мениджърът на Vivacom. Любопитното в случая е, че говорим за имплементация на smart решение не в урбанистична среда, а на изолирано планинско място.

Високоскоростният пренос на данни до хижа "Марциганица" се осъществява чрез така наречената услуга Tooway. Става дума за антена, която дава възможност да се осигури постоянна връзка към близка базова станция, с която има видимост, или чрез спътниково разпространение. По този начин се осигурява бърза интернет свързаност. "Просто на това място няма как да има оптика или меден кабел и по никакъв друг начин не можем да стигнем до там", обобщава Весела Табакова.

Емблематичен местен проект на Vivacom е прокарването на високоскоростна свързаност за знаковия футболен стадион на "Ботев" в Пловдив. Реновираното съоръжение бе открито през пролетта на тази година, а телекомът осигурява интернет свързаност на цялата му територия. "Прокарали сме оптика до самия стадион и сме оборудвали достъп в няколко точки. Засега услугата е насочена основно към служителите на съоръжението", споделя Табакова.

Все по-цифрови училища

В Пловдивска област Vivacom е особено активна и при дигитализацията на училищата. "Един от проектите, който завършихме наскоро, е за сигурна образователна среда в учебните заведения", разказва и Иван Парпулов, регионален мениджър "Корпоративни клиенти" за регионa. За целта компанията започва да инсталира системи за контрол на достъпа с чекиране на входно-изходните точки на училищата. Реално системата позволява проследяване на ученика от входа до класната стая. Това се случва посредством монтирани турникети на входа, четец в класната стая и устройства за чекиране. "Системата също така позволява да бъде достъпвана отдалечено и да бъде интегрирана с електронния дневник", обобщава Парпулов.

В рамките на същия проект се осъществява инсталиране на видеонаблюдение и wi-fi зони в учебните заведения, за които е задължително да покриват всички изисквания на МОН за информационна сигурност. Това става възможно с инсталирането на специфични firewall решения. Интересното при самите wi-fi зони е, че те предоставят допълнителен информационен канал на ученика. "Когато се свърже с тези безжични мрежи, той получава актуална информация за различни събития в училището - например за учебната програма, информационен бюлетин, нотификации за патронния празник и т.н.", разказва регионалният телеком мениджър.

Vivacom участва активно и в последната програма на образователното министерство, която е насочена към изграждане на училищна STEM среда. Става дума за обучение, фокусирано върху наука, технологии, инженерство и математика. Методиката STEM позволява на учениците да участват в експерименти, насърчава ги да споделят идеите си, да развиват групови проекти за опознаване на света около тях. За целта класните стаи са оформени с различна интериорна визия.

"Специално ние участваме в частта високотехнологично оборудване и свързани класни стаи (ВОСКС) към STEM проектите. Предлагаме интерактивен дисплей с компютърен модул, камера, която дава възможност за различни видове презентации, и най-важното - възможност за съвместни уроци с училища от други региони посредством интернет свързаност", споделя Иван Парпулов. Той допълва, че по линия на проекта за достъпна образователна среда компанията му е оборудвала 4-5 училища през последната около година, като знаков пример е Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив.

Vivacom също така разширява и системите си за видеонаблюдение във втория по големина български град. Последно са инсталирани "умни" камери към три градски подлеза, както и на един от пазарите. "Също така осигурихме свързаност за специализирания достъп, който е инсталиран на главната улица в Пловдив. Тоест предоставяме дигитална свързаност до бариерите, което позволява на живеещите в района да влизат чрез система с чипове", разказва Парпулов. Също така автомобилните номера на всички работещи на главната улица са запаметени в системата, която ги разчита автоматично с камери и ги пропуска.

Smart решения и за фирмите

В Пловдивска област дигиталната трансформация, прокарвана от Vivacom, подпомага активно и частния бизнес. "Друг мащабен проект, за който искам да споделя, е за нуждите на водеща международна фирма от региона. С нея изградихме чисто нова структурна комуникационна мрежа, която обединява локалната инфраструктура на нейните три предприятия", разказва Весела Табакова. И трите съоръжения се намират на различни места в Карловския регион. Vivacom успява да се справи в изключително кратък срок - 2 месеца, и ще осигури гаранция в рамките на следващите 25 години. "Разбира се, всичко това се случи в колаборация и според изискванията на техния външен IT администратор - в случая Orange", уточнява регионалният мениджър.

Подобен голям частен проект се осъществява за нуждите на фабриката за ски на "Амер спортс" в Чепеларе. Става дума за австрийска компания, която има нужда да поддържа постоянен канал за дигитална връзка със задграничната си централа. В момента фирмата строи второ предприятие в Асеновград. "Би трябвало да приключим този проект до края на годината - пак става дума за осигуряване на интернет достъп и за комуникационна свързаност. Работим някъде от юни и догодина би трябвало да сме готови", споделя Табакова. "Приложението на smart решенията продължава да се разширява и да се променя, като нови сфери на иновации се появяват постоянно. Разбира се, във Vivacom не само следим световните технологични тенденции, но и работим съвместно както с общините и регионалните администрации, така и с частните бизнеси, за да идентифицираме по-точно техните нужди и предизвикателства", обобщава "умната" трансформация регионалният мениджър за Пловдивска област.