🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Биоферма "Розино": кисело мляко и сладолед от Розовата долина

Фермата произвежда цяла серия млечни продукти от датски крави и захранва както Gelato&Latte, така и комплекса около лифта в Сопот

Млечните продукти на био ферма "Розино" са изцяло съборазени с производството на био продукти, а и техните буркани могат да се рециклират
Млечните продукти на био ферма "Розино" са изцяло съборазени с производството на био продукти, а и техните буркани могат да се рециклират
Млечните продукти на био ферма "Розино" са изцяло съборазени с производството на био продукти, а и техните буркани могат да се рециклират    ©  Надежда Чипева
Млечните продукти на био ферма "Розино" са изцяло съборазени с производството на био продукти, а и техните буркани могат да се рециклират    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Идеята за био ферма "Розино" се заражда през 2011 г., когато са закупени и първите имоти
  • С крави от Дания и биволи от България фермата разполага вече със 160 животни
  • Био фермата разполага с първата в страната био мобилна кланица

Ако една крава живее, пасе и дава мляко в България, но не е родом от тук, може ли да прави българско кисело мляко? Краткият отговор на този анекдот е - да, но е забавно човек да си размишлява над него, особено ако гледа крави от чужбина. В случая става въпрос за датските "Джерсей" крави на биоферма "Розино", от чието мляко се произвеждат краве мляко, кисело мляко, бурата, моцарела, сирене, както и най-популярните ѝ продукти - сладоледи и биоджелато, които се появиха в международни класации като топ 20 места за сладолед в Европа и топ 50 в света. Фермата е на същите собственици, които държат лифта в Сопот и Gelato&Latte в София и Сопот.

Тъй като "Българско кисело мляко" е защитено наименование за произход отскоро, а в самата документация не се споменава каква народност трябва да имат кравите, "Розино" за момента не прави българско кисело мляко. Каквото и да прави обаче, то е вкусно и е био - за второто има ясно класифициране на пасището, фуража и доенето, а за първото върши работа и небцето.

3 в 1

Биоферма "Розино" е част от една троица от бизнеси, които включват Gelato&Latte и "Лифт Сопот". Управител и собственик на първите два е Албина Ясинская чрез нейната компания ЛГЛ1, която отбелязва приходи 2.53 млн. лв. и печалба 362 хил. лв. за 2022 г., а заетите са 31. Tретата е собственост на Хаваж Митюнин, който през последните двадесет години успешно превърна "Лифт Сопот" в туристическа дестинация както за обикновения човек, така и за хора, търсещи екстремни преживявания.

Първите стъпки в създаването на биофермата се предприемат преди повече от десетина години - през 2011 г., когато чрез българското дружество на Митюнин "Център регион груп" започват да се купуват земи в региона на с. Розино.

"Идеята за фермата идва от желанието за здравословен начин на живот и здравословно хранене чрез използване на храни, които са богати на витамини и минерали. За нас от голямо значение беше, че каквото произведем, трябва да е от това високо качество, да е био, да е естествено и здравословно. Първо трябваше да се създаде земеделско стопанство и чак след като имахме достатъчно купени пасища и ливади, които да се обработят, за да се биосертифицират, и чак тогава вече можеше да пристъпим към купуване на животните", коментира Маринела Стоянова, представител на биоферма "Розино" и управител на "Лифт Сопот".

От неродено теле мляко

Животните, които биват купени, са от породата "Джерсей" от Дания от специално избрана за целта ферма. Началното стадо представлява тридесет заплодени крави и един бик, а след вече около десет години броят на кравите е около сто. Впоследствие се взима решението и за отглеждане на друг вид млекодайни животни, които да са с българско потекло."Спряхме се на биволите от породата "Мурра", защото като масленост на млякото и полезност за организма се приближават значително до "Джерсей" кравите. Започнахме плавно и сега имаме около шестдесет бивола", споделя Стоянова.

Създаването на една една чисто нова ферма в България от нищото далеч не е било лесно според управителката на "Лифт Сопот", която споделя, че предизвикателства са няколко. Първото от тях е дългият и сложен административен процес по окрупняване на многото малки парцели земеделска земя.

"Има разлики между законодателството в България и други държави в ЕС. Една от тях беше свързана с бременността на кравите. В България една крава може да се оплоди само след 24-ия месец, но в Дания например това може да се прави по-рано. Понеже ние бяхме купили заплодени крави, които още не бяха навършили 24 месеца, когато после започнаха да се раждат телетата, се получи една патова ситуация, в която не можехме да регистрираме, че едно теле се е родило от дадена крава, защото самата система не го позволява. Тук административната тежест е много по-висока", коментира Стоянова.

С вече около 160 животни под тяхната грижа от биофермата не предвиждат да разрастват своето стадо в близкото бъдеще. Това се дължи до голяма степен и на влошаването на климатичните условия като намаляването на водните ресурси, а и глобални кризи като тази за фуражите и електричеството през последните години.

Хранителна еволюция

Като възпитаничка на Аграрния университет в Пловдив, обучена в Австрия и сертифициран преподавател в Carpigiani Gelato University, който е единственият университет за занаятчийски сладолед в света, Ясинская решава да направи следващата стъпка в развитието на фермата през 2017 г. Тогава се отваря първото заведение Gelato&Latte на "Лифт Сопот", което предлага разработения биосладолед и джелато. То е бърз хит и започва да бъде една от прилагателните сили за туристическия обект. Следват и две нови локации в София.

"Ние сме едни от малкото производители на сладоледи в България, които го правят изцяло от мляко и сметана. Докато развивахме идеята за сладоледа, се оказа, че според регламентите на българското законодателство сладоледът по принцип не се признава за произведен от мляко продукт", споделя Стоянова. Разбирайки това, те започват да търсят начин, чрез който да спомогнат това да се промени, и започват да подготвят програми за обучение за малките производители на мляко, за да могат да произвеждат десерта сами. "По този начин се надяваме да можем да помогнем на животновъдите да издържат стопанството си, за да не продължава да намалява броят на отглеждани в страната животни", допълва тя.

Разрастването на Gelato&Latte предстои, а управителите от дълго време търсят възможност за нова локация в областта, но потвърждават, че биха го направили само ако видят перфектното за тях място.

Мобилна биокланица

С разрастването на фермата и броя животни се появява и нова възможност пред "Розино" - за производството на собствени месни продукти. Заедно с възможността обаче идват и премеждия. Най-близката кланица до фермата е на 70 км разстояние, а може би по-големият проблем е, че не намират никъде биосертифицирана такава в страната.

"В момента, в който ти отгледаш едно животно по всички мерки за биосертифициране и ти после го заколиш в обикновена кланица, то губи своят статут и се превръща в обикновено месо. Затова ние решихме да изобретим мобилен кланичен пункт, чрез който да постигнем по-високо качество на месото, защото животното няма да търпи стреса от транспорта и съответно ще се отнасят към него с внимание, като по този начин няма да има това насищане на адреналин в кръвта. Тази задача беше голямо предизвикателство, защото сме първите в България и трябваше да докажем, че тези технологии могат да се случват по описания начин", коментира Стоянова.

Подвижния кланичен пункт представлява контейнер, който е оборудван с всички нужни за дейността инструменти, собствени източник на вода и електрозахранен от монтирани върху него слънчеви панели. За да се придвижи, се поставя върху ремарке, което после се издърпва от трактор или подвижно средство с достатъчно голяма мощност.

В момента от биоферма "Розино" правят месо от около средно едно-две телета на месец, което се използва по техните обекти в София и Сопот. От догодина те предвиждат това количество да се увеличи и да предлагат месо директно на клиентите за вкъщи, "стига да можем да преминем преградата на институциите", допълва Стоянова.