🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тихият проблем на Пловдив: водата

Градът се намира в капана на остаряла ВиК мрежа, липса на алтернативно водоснабдяване и огромни забавени европроекти, които могат да фалират водното дружество

Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • ВиК-Пловдив и Община Пловдив реализират два водни проекта по ОПОС на обща стойност около 250 млн.лв.
  • Водното дружества дори не е започнало дейности по някои от обектите, намира се на огромна загуба и вече е с нов шеф
  • Проектите не таргетират основните проблеми и изпълнението им няма да доведе до значително подорбяване на водоснабдяването

Ако погледнете Пловдив отвисоко - независимо от коя посока, ще видите една голяма строителна площадка. Нещата отвътре изглеждат дори по-зле - множество недостъпни улици, километрични задръствания, липса на обходни маршрути и всъщност малко на брой работещи пътни връзки, което превръща придвижването в Пловдив в истинско изпитание за гражданите и тест за администрацията, с която тя не се справи по най-добрия възможен начин.

Два от трите най-големи проекта, които се изпълняват в Пловдив, редом с всички останали по-малки ремонти са такива за подобряване водоснабдителната и канализационната мрежа на града. Ключови улици и булеварди на юг и на север, както и в центъра бяха разкопани и частично или изцяло затворени в последните месеци и години с една-единствена цел - хората да се ползват от по-добри ВиК услуги, а чрез оптимизация на мрежата операторът да подобри работата си.

От северната страна на града се изпълнява Интегрираният проект за водите. Той е възложен от община Пловдив и най-общо включва подмяна на 3 км тръби, както и реконструкция на градската пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ). На юг работи ВиК - Пловдив, за изграждане на огромно съоръжение, дълго 12 км, което да отвежда всички отпадни води до пречиствателната станция с цел да разтовари централната градска част, западните части на града и периферията на южните части.

Двата проекта на обща стойност около 250 млн. лв. се финансират по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). Основният проблем към момента там е, че имат съвпадащи по време основни дейности, предимно под земята. Но това може да се окаже краткото бедствие, сравнено с другото.

Първо, дейностите ще се фазират, защото ВиК - Пловдив, така и не успя да се вмести в графиците. Затова в новия програмен период отново ще се търсят средства за тяхното завършване - което значи още години на ремонти. Освен това е напълно възможно некадърно възложените поръчки да фалират както самия град, така и водното дружество.

Основният проблем: водата не е в чешмата

Но дори веднага да приключат и двата проекта, резултатите от тях ще са твърде незабележими - загубите на вода ще намалеят с чутовните 2%, казват от самия ВиК холдинг. Просто и двата огромни проекта са фокусирани в друга посока - пречистване на отпадъчните води, което беше приоритет за Европа, не подмяна на довеждаща канализация, където България е 50 години назад. Според МОСВ подобрения и инвестиции във водопреносната мрежа следва да са залегнали в изпълнявания от водното дружество проект, както и в бизнес плановете.

„Следва да бъде отбелязано дебело, че проектът изпълняван от община Пловдив е почти изцяло с насоченост към подобряване на достъпа и като цяло гарантиране на подобрено пречистване на постъпващите в ПСОВ Пловдив замърсени, канализационни води, а не подобряване на водоснабдяването, тъй като таксите за услугата се събират от съответното дружество ВиК Оператор, а не от общината“

Министерство на околната среда и водите

Пловдив има стара водопреносна мрежа с все повече потребители по нея, а огромните загуби на вода достигат средно 60% в областта, което значи, че на места те са повече. В същото време има квартали с изцяло прекъснат достъп до водоснабдяване, а огромните загуби ведно с изпомпването на вода от река Марица правят все по-скъпо пренасянето на вода. Авариите и липсата на налягане по високите етажи са ежедневие. При всеки, било то и лек, дъжд улиците се превръщат в реки. Все по-трудно става за оператора да поддържа качеството на водата в норми.

На този фон дружеството няколко пъти през 2022 г. постави въпроса дали безводието няма да застигне и Пловдив. "През 2022 г. дружеството е с влошени финансови показатели", констатират и от самия ВиК холдинг, но уверяват: "В резултат на финансова дисциплина и стабилизирането на цената на ел. енергията ВиК - Пловдив, приключва периода до септември 2023 г. с положителен финансов резултат."

Натрупаните задължения са в резултат на ниската събираемост, твърдят от холдинга, като са предприети действия за подобряване на този показател, но не става ясно какви. Друг основен фактор, казват още те, е високата цена на електроенергията, защото водата в града се донася посредством електрически захранвани помпи от р. Марица, а не гравитачно от близките планински водоизточници.

Нов шеф

Въпреки заявеното от холдинга и заявката, че състоянието на дружеството се подобрява, в края на ноември досегашният управител на дружеството, назначен от служебния кабинет на Стефан Янев, Огнян Кулишев беше освободен от позицията си. Причината, както споделя пловдивската медиа Plovdiv24.bg е незадоволителното финансово състояние и непокритата за последните две години загуба в размер на 16 млн.лв. Това ще рече, че към натрупаните към 2022 г. 14 млн.лв. загуба, през 2023 г. дружеството е добавило още 2 млн.лв. към отрицателния си финансов резултат.

И всичко това - на фона на неприключили съдебни дела за налагане на финансови корекции по проекта, който се изпълнява с европейски средства. За момента ръководният пост се поема дългогодишният главен инженер Антони Гълъбов, като не става ясно дали МРРБ като принципал на ВиК холдинга и всички подчинени водни дружества ще обяви конкурс, както би следвало по закон за заемане на длъжността.

#Южен обходен колектор

ВиК - Пловдив, може да фалира с този проект

Общата стойност на проекта, който изпълнява ВиК - Пловдив, е 138.3 млн. лв., като 97.8 млн. лв. от тях са безвъзмездна финансова помощ по ОПОС, като за момента от МОСВ увериха, че няма данни за риск от неизпълнение на проектите заради финансовите показатели на дружеството в града. Проектът включва осем основни дейности в Пловдив и околни населени места - Хисаря, Асеновград, Първомай, Стамболийски и Карлово.

Има обаче едно голямо но. Това би се случило само ако проектът се изпълни в цялост. Въпреки че крайният срок за приключване на работата и допустимост на разходите по ОПОС е декември тази година, до момента едва около 38% е финансовото изпълнение на проекта, а физически работата на места дори не е започнала.

Така например работата в Пловдив е разделена на 5 части, като според данни от ВиК холдинга само по първата част има известно изпълнение - 37% от канализационната мрежа и 24% от водопроводната мрежа, попадаща в обхвата на тази дейност. По другите обекти работата е в твърде начален етап или дори още текат съгласувателни процедури и процедури по издаване разрешение за строеж. Подобно е положението и извън Пловдив, като все още не се работи по канализационната мрежа в Хисаря, както и по водопроводната мрежа в Карлово.

Въведени в експлоатация на този етап са довеждащите водопроводи в Катуница, Стамболийски, както и в Пловдив, а в момента тече процедура по въвеждане в експлоатация и на водопровода в гр. Първомай.

Логично проектът ще бъде фазиран, което означава, че в програмния период 2021 - 2027 г. ще се търсят отново средства за довършване на работата. "Към момента проектът на искането за изменение се разглежда от Управляващия орган, като до 15.11.2023 г. ВиК - Пловдив, трябва да представи окончателен вариант на искането за изменение във връзка с фазиране на проекта", признаха от холдинга.

Проектът освен сериозно забавяне е натрупал и редица финансови корекции в голям размер, като всички са свързани с проведените от възложителя обществени поръчки.

По-интересно е как ще се справи водният оператор, ако се наложи да връща над 25 млн. лв., след като през юли т.г. беше наложена глоба в максимален размер 25% (или 20.3 млн. лв.) по най-голямата част от проекта - за изграждането на южния обходен колектор. Изпълнител там е консорциум от "Интерхолд", "ТЕС кънстракшън груп" (понастоящем "Парсек билд") и "ВиК Инфраструктурно проектиране", на които поръчката е дадена на инженеринг и според управляващия орган с критериите е "дадена неограничена свобода на възложителя при избора на участници, с което се ограничава реалната конкуренция". Всички корекции се обжалват от бенефициента и към момента голяма част от тях са в съдебна фаза

Очаквани резултати

За областния център са предвидени 93.4 млн. лв., като проектът засяга около 10% от цялата ВиК инфраструктура, а фокусът в Пловдив е 100% пречистване на отпадните води и осигуряване на необходимите обеми дори при по-висок интензитет на дъждове и ново строителство.

"Конкретно за агломерация Пловдив се предвижда реконструкция и изграждане на 12.60 км канализационна мрежа, с което ще се постигне 99.50% свързаност на населението. Очакваният допълнителен брой жители с достъп до подобрено пречистване на отпадъчните води вследствие изпълнение на проекта е 32 641. За агломерация Хисаря предвижда реконструкция и изграждане на 3.982 км канализационна мрежа, с което ще се постигне 100% свързаност на населението", обясняват от МОСВ, като допълват, че за всички населени места по проекта се предвижда реконструкция на довеждащи водопроводи, които захранват разпределителните водоснабдителни мрежи, "или общо 430 680 бр. жители (във всички населени места, обхванати от проекта) ще се възползват от подобрено водоснабдяване", твърди министерството.

#Воден цикъл

По-напред, но пак забавен

Малко по-добре изглеждат нещата при община Пловдив. Тук поне проектът ще приключи в срок - до края на тази година, без нужда от фазиране или поне по-голямата част от него. Местната администрация е възложител по проект на обща стойност 129 млн. лв., 90 млн. лв., от които са безвъзмездна финансова помощ също по ОПОС.

Голяма част от проекта е разплатен, както и физически изпълнен. По данни от МОСВ 76 млн. лв. от общо 90-те млн. лв. БФП са изплатени от страна на Управляващия орган на програмата, т.е. финансовото изпълнение към момента възлиза на 85% от бюджета на проекта.

По този проект също има извършени проверки, като и тук по данни от МОСВ са установени отклонения при прилагането на законодателството за избор на изпълнител и в тази връзка са наложени съответните финансови корекции по някои от договорите, като общият размер на корекциите надхвърля 6.5 млн. лв., които община Пловдив ще трябва да върне на управляващия орган. Преди няколко месеца вече бившият кмет Здравко Димитров призна, че е изготвен проектодоклад за финансова корекция в размер на 17 млн. лв. заради начина на възлагане на поръчката за реконструкция на пречиствателната станция, за която още по времето на Иван Тотев беше избрана ГБС. Корекцията обаче за момента не е наложена след обжалване и разговори между общината и управляващия орган. Не е сигурно обаче при финалната ревизия на документите и изпълнението дали именно тази глоба няма тотално да фалира така или иначе задушаващата се финансово община.

По проекта се изпълняват пет основни дейности, като към момента единствено работата по "Брезовско шосе" и бул. "Дунав" не е приключила и няма изгледи това да се случи в идните месеци, въпреки че наоколо се намира най-голямата търговска зона в града, а хората неколкократно излязоха на протести. Причините са намерени по трасето археологически разкопки и няколко тръби, с изпробването на които възложителят и изпълнителят срещат трудности.

Първоначалният срок за изпълнение на сключения договор беше 457 календарни дни от сключване на договора, сключен в края на лятото на 2021 г. Отсечката беше поетапно затваряна през миналата година, като голяма част от нея затвори изцяло през март 2022 г. Бързо стана ясно обаче, че срокът няма да бъде спазен и през април т.г. е сключено допълнително споразумение, с което крайната дата за изпълнение на договора става 20.12.2023 г.

Първо беше открита археология по трасето на мрежата, което ограничи периодите, в които могат да се извършат строителни дейности. Веднага започнаха спасителни аварийни разкопки на могилата, впоследствие работата продължи само с археолог на място, а накрая изцяло беше замразена заради паузата на археологическия сезон през зимата. В хода на строителните работи се попада и на множество подземни комуникации, неотразени в подземния кадастър, както и чести аварии на съществуващи подземни комуникации, което допълнително забавя изпълнението. Бързо след това дойде и вторият проблем - изпитването на тръбите с диаметър 2.5 метра, за което липсваше консенсус между проектант, изпълнител и възложител.

Асфалт вече има, но и до днес колите са с ограничено преминаване в този участък и не е ясно докога ще е така, а по данни от МОСВ работата няма да приключи в предвидения по договора срок именно заради възникналите по трасето проблеми.

Очаквани резултати

Основният акцент в проекта е реконструкция на пречиствателната станция за отпадъчни води, която беше въведена в експлоатация през юни 2023 г. "Ефектът от реконструкцията и модернизацията на ПСОВ най-общо се изразява в подобряване показателите на пречистената вода, която се зауства в р. Марица, в съответствие с европейските изисквания за заустване в "чувствителна зона", обясняват от МОСВ. Подменени са всички остарели съоръжения с цел да се намалят разходите и са изградени нови съоръжения за производство и оползотворяване на образувания биогаз при обработката на утайката и производство на електроенергия за собствени нужди.

На второ място е предвидена и подмяна на близо 14 км второстепенна канализационна мрежа с цел да се намали инфилтрационният поток към ПСОВ, като рехабилитацията на Главен колектор VII и изграждането на нов колектор с дължина 2.7 км ще осигурят достатъчен хидравличен капацитет на системата, обясняват от екоминистерството.

Очакваният брой жители с достъп до подобрено пречистване на отпадъчните води е над 415 хил. души, а очакваният брой жители с достъп до подобрено водоснабдяване е около 15 хил., обясняват от МОСВ.
Все още няма коментари
Нов коментар