🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Карта на пловдивската крафт бира

Кой кой е в света на малките пивовари под тепетата

В района в момента функционират пет микропивоварни и макар и бавно, секторът расте
В района в момента функционират пет микропивоварни и макар и бавно, секторът расте
В района в момента функционират пет микропивоварни и макар и бавно, секторът расте    ©  Димитър Марков
В района в момента функционират пет микропивоварни и макар и бавно, секторът расте    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Изненадващо на фона на твърденията, че младото поколение не обича бира, тя става все по-любима напитка на българите. Според статистиката консумацията ѝ се е увеличила от 18.9 литра за 2013 г. до 24.7 литра на човек за 2022 г.

В горещите месеци в Пловдив тя понякога замества водата. Въпреки че масовите лагер бири на пазара си остават най-популярни, крафт вълната отдавна е заляла града.

Какво прави една бира крафт?

Законът дефинира като микропивоварна всяка малка независима пивоварна, която произвежда под 200 хил. хектолитра бира на година. Това е огромно количество, което никоя наистина малка пивоварна не може да произведе. Производителите на занаятчийско пиво обаче отдават важност не само на количеството, но и на качеството на своя продукт и използваните суровини.

Всъщност историята на всяка микропивоварна започва по сходен начин - "Искахме хубава бира". Те избягват сурогати и консерванти с цел намаляване на цената на бирата и забързване на процеса и използват добавки единствено с цел постигане на различен профил на вкуса. Друга разлика с конвенционалното пиво е, че крафт бирата обикновено не се филтрира и пастьоризира и затова запазва за по-кратко вкусовите си качества.

По-малкият обем позволява повече свобода. Затова в редиците на крафт пивоварните често се намират различни видове пиво и интересни експерименти, като бира с морков например. В Пловдив обаче ценителите на бирата като че ли имат по-традиционен вкус. Затова и местните пивовари залагат на класиките като вайс, лагер, светъл и черен ейл и разчитат на постоянния си асортимент, не толкова на това постоянно да предлагат нещо ново.

Предизвикателствата в бранша

Микропивоварите се изправят пред същите трудности, пред които и всички малки производства в България. Основен проблем е монополът на големите компании, които налагат своите марки в магазини и заведения чрез бонус системи за продадени количества и изместват микропивоварните от големите събития и фестивали с генерални спонсорства. Трудно се продава крафт бира и в големите вериги магазини, които постоянно настояват за отстъпки, а ако продуктът не се продаде, се връща на производителя.

Като проблем пивоварите изтъкват и липсата на облекчения за малки производители, каквито съществуват навсякъде в чужбина. Самият процес на отваряне на микропивоварна е много бавен и тромав - изисква се регистрация на обекта в Агенцията по храните, както и лиценз за малка независима пивоварна от Агенция "Митници". Регламентираните срокове от страна на институциите са дълги и отговор за подадените документи се получава традиционно в края им. През подобен процес, който може да отнеме до 6 месеца, се минава и при всяко разширяване на пивоварната.

Малкият обем, по-скъпите суровини, а напоследък и покачването на цената на стъклото покрай войната в Украйна предполагат по-високата цена на крайния продукт - нещо, което потребителите невинаги считат за оправдано.

Пътеводител

В района в момента функционират пет микропивоварни и макар и бавно, секторът расте. Ето накратко какво се случва в света на пловдивската крафт бира (в селекцията ни не присъстват т.нар. gypsy brewers - пивовари, които нямат собствени бази и използват различни пивоварни в страната и чужбина).

Fabric Brewery

Бирите на Fabric са добре познати на любителите на хмелените напитки в града. Постоянният им асортимент включва 4 вида бира - светла с цитрусов аромат, тъмна бира, вайс и лагер, а доста често се правят и сезонни бири, както и лимитирани серии. Освен в едноименния бар може да опитате марката на различни знакови събития като "Капана фест" и Wrong Fest, както и в заведенията "Котка и мишка", LOCAL, No Sense, Cooldown и Offline Café. Бирата им се предлага и във верига магазини "Лекси", като там често правят дегустации, за да запознаят клиентите с вкуса.

През последната година Fabric значително се разрасна, като пивоварната има изцяло ново оборудване, увеличила е капацитета си почти тройно и през летните месеци успява да достигне максимума от 4000 литра на месец. Базата им в "Кючук Париж" не е много голяма и не позволява повече разширение, затова следваща стъпка за фирмата е построяването на пивоварна. За тази цел са намерили място в пловдивското село Златитрап.

Извън Пловдив бирата на Fabric може да се опита на различни тематични събития и все още не се предлага в заведения и магазини, но с новото начинание и разрастване на производството и това може да се случи.

Дружество: "Пиво Фабрик" ООД

Приходи 2021 г.: 36 хил. лв.

Приходи 2022 г.: 51 хил. лв.

Hills

Hills Micro Brewery отваря врати през 2016 г. в Перущица с изцяло немско оборудване. Започват с три вида бира. Първа в редиците им е Hills Pils, баварски пилзнер, който и до момента е най-продаваната им бира. С него печелят сребърен медал на състезание в Брюксел. Weizen е техният вайс, а Summer Blanche е белгийски стил блонд ейл, по-лятна и свежа бира. В момента Hills предлага девет различни вида пиво, като производството достига близо 120 хил. литра бира на година.

През 2020 г. създават и бранда "Мома", който започва с лагера "Мома Жътварка", в който са вложени почти изцяло български суровини. Изключение е само маята. Следва "Ърбан Мома", градска бира в стил NEIPA, в колаборация с "Майнатаун", които съдействат с дизайна на етикета.

В пивоварната се организират и турове, на които всеки може да се запознае с производствения процес.

Дружество: "Новарто инвест"

Приходи 2021 г.: 1.2 млн. лв.

Приходи 2022 г.: 877 хил. лв.

Jägerhof

Както и името подсказва, Jägerhof налага автентичния баварски вкус в Пловдив. Пивоварната отваря през 2013 г., като към нея функционира и ресторант, изцяло решен в баварски стил - един от най-добрите големи ресторанти в града впрочем. Основно се предлагат два вида бира - светла и вайс, но според сезона може да откриете различни други видове като тъмна или медна бира и дори ейлове. Всяка година в бирарията се провежда знаковият Октоберфест, когато пък посетителите могат да опитат специално пиво, комбиниращо светъл и тъмен ечемичен малц.

В края на 2020 г., в разгара на пандемията, Jägerhof разширяват бизнеса си, като отварят хотел със същото име, а новото им начинание е пиано бар.

Дружество: "Сакара 2011"

Приходи 2021 г.: 5.4 млн. лв.

Приходи 2022 г.: 8.1 млн. лв.

Braumeister

Микропивоварната в Йоаким Груево, която се налага с бранда Braumeister, е сред по-малко познатите под тепетата. Селекцията им включва класическия лагер "Старият Пловдив" и премиум лагер бирата "Моряк", IPA с името Dr. Ink, както и няколко бири "Баба Яга" в различни стилове - червен ейл, вайс и тъмна. Пивото им може да се намери в бар "Баба Яга", в бар LOCAL в "Капана", както и в различни специализирани магазини.

Дружество: "Брау Майстер" ЕООД

Приходи 2021 г.: 64 хил. лв.

Пивоварница FRIK&S

Емблематичното място на бул. "Източен", където дълги години функционира старата бирена фабрика "Каменица", отвори врати като крафт пивоварна "Каменица" през 2019 г., но не успя да се наложи, донякъде и защото любителите на занаятчийско пиво не свързват името с качествения бутиков продукт, с който са свикнали.

Екипът на култовия софийски клуб "Маймунарника" идва в Пловдив тази година, за да възроди мястото и да представи свое собствено крафт пиво под марката FRIK&S. Пивоварницата отвори врати едва този октомври, а името и цялостната концепция всъщност са вдъхновени от историята на първата българска пивоварна и нейните основатели, швейцарците Фрик и Сулцер. В екипа си те привличат Иван Карагьозов, който е пивовар и в съществувалата за кратко пивоварница "Каменица". За момента предлагат 6 вида бира - пилзен, пейл ейл, IPA, NEIPA, амбър ейл и вайс бира с подправки. Амбицията им е новооткритата пивоварница да се отличава не само с крафт пивото си, но също със събитията, с които целят да децентрализират културния живот на Пловдив. За успеха си ще разчитат на опита, натрупан от управлението на "Маймунарника".

Дружество: Би Ем Пи Ви
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар