🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Profilink поддържа лидерски позиции с инвестиции в умни машини и нови технологии

Теодор Линкин - управляващ партньор в пловдивската компания за производство на профили

Теодор Линкин - управляващ партньор в Profilink
Теодор Линкин - управляващ партньор в Profilink
Теодор Линкин - управляващ партньор в Profilink
Теодор Линкин - управляващ партньор в Profilink
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Визитка

Теодор Линкин е управляващ партньор в Profilink, компания с над 30-годишна история в производството на PVC профили за архитектурни приложения. Линкин завършва с отличие престижния колеж St. Edmunds College в Лондон, след което продължава образованието си във Великобритания и учи "Икономика" в Queen Mary University of London. През 2011 г. се присъединява към Profilink, част от "Технолинк груп", и стартира кариерата си от най-ниското ниво в производството, достигайки до позицията мениджър цех "Екструзия". През 2015 г. поема управлението на друго дружество в холдинга, а през 2018 г. става управляващ партньор на "Технолинк груп" и Profilink. Под негово ръководство компанията преминава през пълна дигитална трансформация и печели наградата зa "Дигитална трансформация на бизнеса" 2022 на SAP Winning Tomorrow.

Profilinkе сред водещите производители на профили за прозорци и врати в България и Европа. Кои са конкурентните предимства на компанията, довели я до тази лидерска позиция?

Profilink, освен лидер в разработването на собствени PVC системи за прозорци и врати, е и доста сериозна индустриална компания, изпълняваща поръчки за производство на профили на много от световните архитектурни брандове в същия бранш. Конкурентните ни предимства са високото ниво на ефективност и стабилност на процесите, внедрените иновации и безкомпромисно качество на продукцията. Стремим се да бъдем винаги на вълната на последните технологични постижения в индустрията. Не по-малко важна за нас обаче е и коректността в отношенията с нашите партньори и клиенти.

Изискванията на потребителите постоянно растат, излизат нови и разнообразни продукти. Как в тази динамична среда успявате да поддържате високото качество на вашите изделия и да отговаряте на потребностите на клиентите?

- Фокусираме се върху крайния клиент и правим всичко възможно да му предложим най-доброто потребителско изживяване. Ние сме системен доставчик, но проектирайки архитектурните си решения, ние се опитваме да влезем в обувките на крайния потребител, който ще използва прозорците и вратите в дома или офиса си, като изцяло се съобразяваме с неговите нужди и актуалните тенденции в архитектурния бранш. В нашия отдел, който се занимава с проектирането на прозоречни и вратни решения, винаги потребителят е главният герой. Трябва да сме наясно как той ще усети крайното изделие, дали ще е лесна експлоатацията му, дали ще му донесе необходимия комфорт и др. В нашия бизнес това е сложно, тъй като качеството на крайните изделия зависи не само от качеството на произведената от нас система, а и от работата на фирмите производители и инсталатори на крайния продукт. През годините сме успели да изградим успешен работен процес, който ни помага постоянно да следим за спазването на нашите спецификации и препоръки за производство и монтаж. Много енергия изразходваме, за да го постигнем, но си заслужава, защото обратната връзка от клиентите е невероятна.

В кои инвестиции е ключът за развитие на компанията? Кои направления на развойната дейност, производството, логистиката са приоритетни за нея сега?

- Инвестираме значително в разработването на нови продукти, като инженерингът е от изключително важно значение за нас. Можем да се похвалим с отличните си и опитни екипи, които са мотивирани и обезпечени с всички нужни инструменти - от софтуери за симулация до 3D принтери и лаборатории за тестване на продуктите. Като производствена компания за нас е важно да сме ефективни, което означава да постигаме стабилност, качество, добра себестойност. Затова инвестираме и в силно капиталово оборудване, в модерни и все по-умни машини.

Последната ни голяма инвестиция е в изграждането на завод за алуминиеви профили за архитектурни и индустриални приложения в пловдивското село Радиново, който ще започне да работи през 2024 г. и ще произвежда 10 хил. тона годишно. Алуминиевите архитектурни системи се явиха естествено продължение на продуктовата ни гама и са част от нашата устойчива стратегия за развитие. Докато при PVC профилите основното е химията, в алуминиевия сектор е индустрията - сериозно предизвикателство, пред което се изправяме. Новият завод е оборудван с умни машини, пет огромни инсталации, които са напълно автоматизирани.

С откриването на завода ние навлизаме и в съвсем друга продуктова ниша - тази на индустриалните алуминиеви профили. Целта ни е да се утвърдим като един от най-сериозните участници на пазара на алуминиевата екструзия - от производство на профили до последващи допълнителни обработки, които ще ни позволят да произвеждаме алуминиеви компоненти за автомобилната индустрия. Мислим и в посока собствено предприятие за рециклиране на алуминий.

"Интелигентните" машини и технологии все повече стават задължителна част за успешното развитие на съвременния бизнес. Как Profilink ги включва в дигитализацията и автоматизацията на производствените процеси?

- Постоянно инвестираме в умни машини и технологии с цел дигитализация и автоматизация на производствените процеси. Бяхме една от първите компании в Източна Европа, която скочи на вълната на четвъртата индустриална революция - Industry 4.0, още преди да разбираме напълно какво е това. През годините не сме спирали да инвестираме време и ресурси в тази посока. За една модерна индустрия дигитализацията е абсолютно задължителна. Ние я използваме, не само за да събираме данни, а и да ги анализираме, включително чрез платформите за изкуствен интелект. Целта е да извлечем още добавена стойност и не просто да реагираме в реално време, а 20 минути преди нещо да се е случило на машината например.

Неслучайно спечелихме и награда за "Дигитална трансформация на бизнеса" на SAP Winning Tomorrow през 2022.

По какъв начин компанията отговаря на изискванията на зеления преход, използването на чиста енергия, кръговата икономика, за постигането на устойчиво развитие?

- Целта ни винаги е била да затворим производствения цикъл. Към днешна дата сме от малкото заводи в Източна Европа, които могат да проследят продукта от производството му, през експлоатацията му до неговата "смърт", когато той се демонтира, защото е остарял като технология или е с изчерпан жизнен цикъл. Преди 4 години открихме първия на Балканите завод за рециклиране на PVC отпадъци и превърнахме старите пластмасови профили от отпадък в суровина, която влагаме отново в продукцията с минимални загуби. Това е една от полезните характеристики на полимерите, че те могат да бъдат безкрайно рециклирани. Всеки месец в предприятието се преработват 350 т PVC отпадък, в резултат на което въглеродният отпечатък на Profilink намалява с над 9 хил. т емисии годишно.

Следващата стъпка е да продължим този проект по нашата верига на доставки, като налагаме подобни практики на доставчици и партньори, за да можем след години да произвеждаме напълно въглеродно неутрални продукти.

За постигане на въглеродна неутралност помага и нашата дигитализация. Разполагайки с данните от всички машини, ние наблюдаваме разхода на енергия. Това ни мотивира да изградим върху покрива на завода в Пловдив 22 хил. кв. м соларен парк с мощност 1.3 мегавата за производство на електроенергия за собствени нужди.

Производствените ви бази са в Пловдив. Удовлетворяват ли ви условията за бизнес, които градът предлага, и в каква насока виждате възможности за подобряването им?

- Пловдив е много специален град за нас. През годините той успешно се разви като индустриален център. Към днешна дата не мисля, че има друг град в България, който може да предложи набор от толкова добре обучени специалисти, подходящи за високотехнологично производство. В същото време обаче при някои базови професии, като шлосери например, има дефицит. Предизвикателство за нашия регион е да се повиши производителността на труда. Всеки град, не само Пловдив, трябва да се погрижи за модерното обучение и квалификацията на кадрите си. Като цяло Пловдив е чудесно място за развиване на бизнес. Неслучайно новият ни автоматизиран и роботизиран завод за алуминиеви профили е базиран именно тук.