Какво дели Пловдив от първото място по индустриално развитие

Ако областта запази фокуса си върху мехатроника и аутомотив сектора и създаването на по-малко, но по-производителни работни места, нейните позиции чувствително ще се подобрят

ТИЗ
ТИЗ
ТИЗ    ©  ТИЗ
ТИЗ    ©  ТИЗ
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Ако размерът и динамиката на пазара на труда са единствените фактори, определящи индустриалното развитие на даден регион, Пловдив е безспорният първенец в страната: най-голям брой работни места в промишлеността; най-голям по размер мехатроника и аутомотив клъстер; най-много работни места, създадени от чуждестранни компании; най-голям размер на добавената стойност (заедно със София). Пловдив също така се отличава и с най-висок ръст в абсолютни стойности на работните места в промишлеността в средносрочен план, основно задвижван от новите чуждестранни инвестиции в мехатроника и аутомотив сектора.

Успява ли обаче Пловдив да развива високопроизводителни промишлени дейности и да привлича експортно ориентирани инвеститори? До каква степен е устойчив ръстът на заплатите и на производителността в региона? И достигнало ли е индустриалното развитие на региона точка на прегряване?

На тези въпроси се опитваме да отговорим с помощта на индекса "Индустриално развитие" 2023 (виж карето). Пловдив попада в групата на седемте големи индустриални региона на база приноса на местната индустрия към общия размер на добавената стойност в промишлеността в страната.

В тази класация Пловдив заема трето място след София-област и Русе. На пръв поглед третото място може и да изглежда изненадващо, особено на фона на бурното развитие на сектора и силния инвеститорски интерес. Няколко са основните причини Пловдив, поне на този етап, да не заема по-предно място в класацията. На първо място, средната производителност в промишлеността в региона е сред най-ниските в групата на големите индустриални региони.

Ниската средна производителност може и да е изненада за мнозина, особено имайки предвид успехите на региона в привличането на чуждестранни мехатроника и аутомотив инвеститори, които традиционно се отличават с по-висока производителност от средното за българската индустрия. Да, производителността в мехатроника и аутомотив сектора в Пловдив е висока. Tя е два пъти и половина по-висока от тази в текстилния сектор в региона, както и с близо 50% по-висока от тази в сектора на храните и напитките. Производителността в сектора в Пловдив дори е с над 20% по-висока от средните стойности за сектора на национално ниво. Ниската средна производителност в промишлеността се крие именно в големината на споменатите нископроизводителни сектори. Те се отличават със сравнително по-малък принос в добавената стойност в региона, но с голям брой на работните места - над 9000 в текстилната индустрия, както и близо 14 000 в сектора на храните и напитките. Тези производства продължават да държат в Пловдив нетипично висок процент за една модерна индустриална икономика

Осезаемото присъствие на подобни "традиционни" за региона сектори, в които обаче новите чуждестранни инвестиции са рядкост, се отразява и на други индикатори. Така например, макар и мехатроника и аутомотив секторът в Пловдив да е с ясно изразено присъствие на чуждестранни инвеститори и с много силен експортен профил, съответните средни за промишлеността индикатори са по-ниски от тези в региони като София-област и Русе - области с много по-малка като размер индустрия, но с по-висок дял на мехатроника и аутомотив сектора в промишлената заетост.

Популярността на Пловдив като инвестиционна дестинация води до известно прегряване на пазара на труда, където конкуренцията за кадри води до бърз ръст на заплатите - 9.2% средногодишно за период от 7 години. Това само по себе няма как да е проблем, но в Пловдив ръстът на заплатите изостава от този на средната производителност. Това е проблем, с който се сблъскват и други области (особено изявено в Бургас), но в Пловдив индустрията е основният двигател на икономическото развитие и проблемите тук потенциално ще са с по-силен спилоувър ефект върху други отрасли на икономиката.

Все още интересът към Пловдив като инвестиционна дестинация е висок. Регионът продължава да привлича нови чуждестранни инвеститори в мехатроника и аутомотив сектора като например Escatec, а редица утвърдени в региона компании обявиха през изминалата година нови инвестиции. Пловдив вече разполага с добра основа и развит мехатроника и аутомотив клъстер от свързани производства и ако успее да запази фокус върху сектора и създаването на по-малко на брой, но по-производителни работни места, неговите позиции в регионалната конкуренция още ще се подобрят.

Индекс "Индустриално развитие" 2023

Регионалните икономически различия могат да бъдат обяснени с различни модели, но един фактор би присъствал във всяко обяснение. Това е притокът на инвестиции в начинания, които създават нови по-производителни работни позиции. До каква степен един регион има потенциал за това (а и се възползва от него) е обект на този сравнителен анализ между областите. Класацията на областите според индекса е достъпна тук.

Индексът е изчислен чрез комбинирането на осем индикатора (чрез тяхното нормализиране и непретеглено осредняване), включително: производителност (добавена стойност на едно работно място), дял на индустрията в местната икономика (според брой работни места), дял на износ в приходите на производствените предприятия, дял на чуждите инвеститори в работните места в индустрията и др. Индексът е изчислен на база последни актуални данни от КАПИ, а неговата промяна е изчислена спрямо индекс "Индустриално развитие" 2022.

Географското делене е на областно ниво, като това има определени компромиси, но за нуждите на местната икономическа политика вероятно дава най-ясни послания. За нуждите на анализа индексът е изчислен общо за 28 области, но представянето на резултатите е в две групи - големите седем индустриални области, които концентрират 60% от добавената стойност в индустрията в България, и всички останали 21 области. Големите седем са София (две области - град и област), Пловдив, Варна, Бургас, Русе и Стара Загора. Националният принос на една област е използван единствено за представянето на резултатите в две групи, но не оказва влияние на класацията. Ето затова по-малки и хомогенни области могат попаднат на по-предни позиции спрямо други, големи индустриални центрове.