Като рицарите: какво кара стотици хора да живеят в горите над Пловдив дни наред

Ролевите игри с реалистичен елемент набират популярност в България

Макар оръжията да са обезопасени битката е истинска, както и залозите
Макар оръжията да са обезопасени битката е истинска, както и залозите
Макар оръжията да са обезопасени битката е истинска, както и залозите    ©  Даниел Калинов
Макар оръжията да са обезопасени битката е истинска, както и залозите    ©  Даниел Калинов
Темата накратко
  • Ролевата игра на живо(LARP) е сравнително ново хоби, но то постепенно набира любители
  • Един от по-големите клубове в страната е "Краслтвото на Седемте хълма", което е основано през 2008 г.
  • Игрите са за всички и включват повече от един жанр. Единственото, което се изисква е желание

Въображението е неограничен и неизчерпаем ресурс. То може да не сгрява дома, но сгрява тялото. Позволява ни да изследваме необятни вселени, да населяваме ефирни светове, където обикновената пръчка е меч, а капакът на кофа - щит, с които защитаваме едно познато само на нас царство. С годините желанието ни да се отдаваме на такива блянове се изместват от доста по-скучната нужда да се напаснем към ежедневието, от което губи детското в нас.

За щастие, не всички оставят това да се случи.

Едно хоби, което бавно набира популярност в България и вече е пленило въображението на децата в множество от възрастните по света, е LARP - Live action role play, или ролева игра на живо. В тези игри хора приемат роли от всякакви реалности - от детективи в мистерии до орки и елфи в масови боеве с мечове, лъкове и магия.

Най-голямото такова събитие е организираното в близост до Хановер, Германия, The ConQuest of Mythodea. В него около 10 хил. души от цял свят се разделят в над 10 отделни фракции за период от 5 дена, където трябва да се организират и да изберат как да играят. През това време се лагерува на място и се провеждат битки, заговори, ритуали и още какво ли не.

"България по една или друга причина се превърна в ЛАРП център на Балканите. Хронологично беше първата, където това се зароди като хоби и привлече повече интерес у хората, и постепенно започна да прави международни игри и събития", разказва Любомир Кашилски, акаунт директор в софийската proof. и един от рицарите на базираната в Пловдив "Кралството на седемте хълма". Кашилски посочва, че най-голямото такова събитие тук е "Дъ фог ларп", където участват между триста и четиристотин души от България, Сърбия, Гърция и Румъния. Самото събитие е фокусирано около фентъзи жанра и приобщава в себе си елементи на магия, боеве с мечове и разказвателни елементи, целящи създаването на един жив свят, който да може да се обитава от хората на място. Това е безспорно най-голямото и успешно събитие на Балканите", казва Кашилски. Последната година то се проведе над Пловдив - в горите около родопската хижа "Чернатица".

Подхълмското кралство

ЛАРП сцената в България е сравнително младо такова, съществуващо от около едва 15 години. За това кратко време то се е развило значително, като според Кашилски хората вече започват да разпознават какво точно представлява, когато го видят по улиците.

"Преди са ни викали полиция и даже са писали статии за нас в местните медии, че сме били сатанисти или какво ли още не. Хобито е още нишово и няма толкова много хора все още, но тенденцията е на растеж. Появяват се нови групи, стари такива се възраждат", споделя Кашилски.

Донякъде разбираемо, повечето клубове, които съществуват, се намират из големите градове като София, Пловдив, Варна и Бургас. В момента съществуват около 10 активни клуба в цялата страна, където има над 10 постоянни активни членове. Един от най-големите в това отношение и с дълга история е пловдивското "Кралство на седемте хълма".

"То е една от първите общности, които са възникнали, и вероятно нито един активен член сега не е бил по време на основаването му. Оттогава досега общността изцяло много се е променила и вече се приближава до това, което се вижда по международната сцена. В момента имаме около 500 - 600 активни играчи, които са групирани по отделни клубове из България", споделя Кашилски.

"Кралството на седемте хълма" е основана през 2008 г. с фокус върху фентъзи жанра, а в такъв свят е нужна и добра екипировка. За много хора това означава да си купят костюмите и оръжията или да ги направят изцяло сами. Друг вариант, който е предпочитан и от клуба в Града под тепетата, е самата организация да разполага със собствена ковачница, където подготвят истински брони и щитове от метал и други материали. Оръжията пък са обезопасени и се премахват всякакви остри ръбове или елементи, които могат да наранят някого.

Мъгла и преследвачи

Две от най-големите събития в България за ЛАРП сцената са The Fog Larp и Stalker. Първото от тях е с фокус фентъзи и средновековна екипировка, а второто е върху постапокалиптична реалност (както личи от чудесните снимки на Георги Кожухаров от изданието му през 2016 г.).

Всяка от игрите има определени правила, които слагат основата на света, който впоследствие играчите ще обитават. По този начин се определя колко щета нанася всеки удар, как съществува магията в нашия свят и също така се определя трудността на всяка игра.

"За да се направи една игра Stalker примерно, може да се изисква в правилата всички да носят газови маски, което ограничава доста тяхното полезрение и възприятие на света. Това също така ги потапя още повече в тази постапокалиптична реалност. Целта на всяко правило е да направи тези светове обитаеми за играчите, така че да имат пълната свобода да играят", коментира Кашилски.

Според него няма точно определено време за всяко събитие и то изцяло зависи от организаторите, които се провеждат няколко пъти в годината. Стандартно е един период от около седмица, защото все пак идват хора от различни държави и краища на страната.

Вътре във филма: Какво всъщност е ЛАРП

Игрите, където хора се въплъщават в други персонажи, отдавна съществуват под една или друга форма. Има ги в настолна версия като международния хит "Тъмници и дракони" (Dungeons&Dragons), както и в дигиталната реалност с игри като World of Warcraft, наскоро нашумялата Baldur's gate 3 и още безброй много. Интерес към такъв тип хоби безспорно има и хората са готови да прекарат голяма част от свободното си време в тези въображаеми светове.

Събитията тип ЛАРП се различават значително от другите видове игри, защото, както става ясно от самото наименование, се извършват в реалния живот и за тях се иска да се раздвижиш от стола си.

"Най-важното е, че това е игра, където ти изпълняваш някаква роля. За разлика от бордова игра или компютърната, в ЛАРП ти физически играеш героя си. Ако в една настолна игра хвърляш зарове, в ЛАРП-а ти си този персонаж, който играеш, което като резултат е импровизиран театър, където трябва да се решават проблеми и да изживееш реалността", споделя Кашилски.

Едно грешно впечатление, с което много хора остават, е, че този жанр игри е съсредоточен изцяло върху пресъздаване на боеве с мечове и магии и събития в светове от Средновековието.

"Няма реално ограничение за това какво представлява една ЛАРП игра. Има бой с обезопасени оръжия, екшън ориентирано, но и съвсем други сюжети като постапокалиптични игри и те привличат над 100 души ежегодно. Имало е в интерес на истината една поредица ролеви игри, вдъхновени от Робърт Зелазни, в градската среда, като там се решават загадки и това е правено в София и Пловдив, а една година се правеше и едновременно. Основното нещо е влизането в роля", коментира Кашилски.

Най-високата бариера за практикуването на хоби от такъв тип на пръв поглед изглежда да е финансова заради броните, оръжията и т.н. Според Кашилски това не е така. "Най-голямата бариера е психическата, защото за незапознат човек може би изглежда странно. Трябва да имаш по-специфични погледи да видиш едни елфи в гората и да си кажеш "искам да съм като тях". Не бих казал, че е скъпо хоби, но като всяко нещо, като започнеш да навлизаш в него, започваш да даваш повече пари за него. Всеки почва с минимална инвестиция и впоследствие колкото повече играеш, толкова повече искаш да въплътиш този персонаж. Колко повече играеш, толкова повече ти се играе", споделя рицарят.

Ако пък някой иска да пробва това хоби, то те могат да се свържат с представители на отделни клубове по техните фейсбук и инстаграм страници или чрез приятели, които вече се занимават с това. Гората ви очаква.

Q&A:

Как да станеш рицар или магьосник?

Най-доброто е да се срещнат с клуб и да се свържат с хора. За The Fog Larp могат да се свържат с нас и ние бихме могли да им помогнем. Ако имат нужда да добият по-добра представа за това как изглежда това приключение, има снимки на сайта за събитието. Не на последно място - всеки може да издири мен и да му посоча как да направи първите си стъпки. Най-краткият път към това да участваш в голяма игра е да станеш член на клуба. Което, искам да отбележа, е безплатно. Членството е първоначално безплатно, а след това се събират символични вноски.

Какво беше твоето първо преживяване?

Беше преди новата ера, когато тепърва навлизаше като хоби, така че не го помня много добре. Може би ще разкажа за едно събитие от 2017-2018 г., когато с доброволни усилия бяхме построили крепост. Имахме висока палисада с часовой, която изградихме сами. Една от първите игри, където имаше истинско укрепление и сюжетът бе с мащабна война. Участниците бяха разделени на две фракции. Едната се оглавяваше от "Кралството на седемте хълма" и тогава денонощно имаше подривни отряди на врага и идваха да ни будят, за да сме уморени на следващия ден. Това наложи интересна игра, където да се преорганизираме и да сме готови да се бием през нощта. Субективното усещане за реалността бе много добро. Аз съм защитавал крепост в нощта и съм виждал как вечерта разбиват вратата с таран. Мога да кажа, че са много позитивни и изпълнени с адреналин спомени от тази игра.