🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Николай Недялков: Умната мобилност не може да се разглежда "на парче"

Залагаме на интегриран подход, казва основателят и изпълнителен директор на Tixi

Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Николай Недялков е основател и изпълнителен директор на Tixi. Има повече от 20 години опит в IT сферата. Завършил е "Информатика и електронен бизнес" във Факултета по математика и информатика на Софийския университет "Св. Климент Охридски", където по-късно се завръща и като преподавател. Изпълнявал е функциите на главен изпълнителен директор на една от най-големите български компании в областта на информационните и комуникационните технологии. Бил е главен технически директор на един от най-разпознаваемите доставчици на електронни платежни услуги в България (eBG.bg). Отличен е от президента Георги Първанов с грамота "Джон Атанасов" за цялостен принос в развитието на IT обществото в България. Той е сред основателите на "Асоциация за информационна сигурност" (ISECA), както и неин председател.

Компанията

Tixi е единствената българска компания, изцяло фокусирана върху предоставянето на иновативни и end-to-end решения в сферата на мобилността и развитието на "умни градове". Екипът поставя гражданите в центъра на услугите си от създаването на компанията през 2016 г. Има успешно внедрени и реализирани близо 40 софтуерни лиценза в редица общини в България и САЩ, сред които платформи и приложения за генериране на маршрути и информационни услуги, платформи за електронни общини, автоматизирани системи за електронно таксуване и видеонаблюдение, системи за "умно паркиране", за контрол на обществения транспорт, за предоставяне на транспортна информация за гражданите, платформи за SMS паркиране и други.

Системите на Tixi обработват с най-високо ниво на защита над 1 млн. трансакции на крайни потребители месечно, а на годишна база компанията администрира плащания на стойност над 300 млн. лв.

Иновативни решения на Tixi за по-добро градско изживяване има в София, Чикаго, Пловдив, Варна, Велико Търново, Дупница, Перник и Русе, като компанията планира навлизане и в нови градове, постоянно надграждане на портфолиото си от услуги и поетапно постигане на свързаност на национално ниво.

Сред най-разпознаваемите продукти на Tixi е безплатното мобилно приложение Mpass:

https://www.youtube.com/watch?v=k_p-KLX0cZU

Mpass

Mpass е безплатно мобилно приложение за дигитални превозни документи и е част от визията за развитие на една нова, интелигентна и интегрирана в цялата страна мобилност на българската компания Tixi. Mpass е налична на mpass.bg, както и в Google play, App store и Huawei AppGallery, като апликацията функционира в цялата градска мрежа на столицата.

Mpass e единственото приложение, което дава възможност за купуване и валидиране на абонаментни карти и билети за цялата столична градска мрежа - автобуси, тролейбуси, трамваи и метро. Приложението е налично за клиентите на всички телекоми в България и позволява заплащане на превозни документи както през банкова карта, така и чрез добавяне на сумата към мобилния план.

София е сред пионерите в Европа, които разполагат с интегрирано решение за дигитални превозни документи, което да дава опцията за заплащане на дигитален билет или карта за градския транспорт чрез начисляване на сумата към сметката на мобилен оператор. По този начин потребителите нямат нужда дори и от банкова карта, а само от мобилния си телефон, за да пътуват в цялата градска мрежа (наземна и подземна).

Регистрираните активни потребители са близо 200 000 души, а само до момента генерираните чрез Mpass електронни превозни документа са повече от 2.5 млн. на стойност над 4.8 млн. лв. Данните показват, че в София вече 80% от превозните документи са дигитални.

Юли 2024 г. Това е крайният срок, в който надграждането и модернизацията на градската мобилност в Пловдив трябва да бъдат напълно завършени. Общината даде старт на дългоочаквания от всички пловдивчани проект през юли тази година, a българската компания Tixi разполага с 12 месеца, в които трябва да завърши всички дейности по изграждането и интегрирането на новата система. След приключване на първия етап компанията ще осигурява и цялостна поддръжка на системата за срок още 4 години.

Първи етап и амбициозни срокове

Николай Недялков, изпълнителен директор на Tixi, разделя проекта на два основни компонента - паркиране и градски транспорт. Интегрираният подход, на който от компанията залагат, ще осигури много по-качествена услуга за гражданите, а за общината - по-голяма прозрачност и отчетност.

"Винаги сме казвали, че умната мобилност не може да се разглежда "на парче". Това е кръвоносната система на всяко населено място. Няма как да внедриш модерни системи в публичния транспорт, но да не инвестираш в дигитализацията на паркирането, трафик системите и цялостното придвижване на гражданите. Това е комплексна задача", казва той.

Какво влиза в обхвата на задачата за Пловдив

Още през първата година компанията трябва да осигури нови канали и носители за плащане на билети за градския транспорт, както и да изгради уеб портал за онлайн заявяване и плащане на превозни документи. След края на проекта всяка продажба вече ще се отчита в централна система. Превозните документи ще се проверяват със специални устройства от контрольори към ОП "Организация и контрол на транспорта" вместо от кондуктори. Ще бъдат доставени ръчни четящи устройства за контрол на пътниците (контрольорски устройства), чрез които ще се проверява дали използваните превозни документи са валидни и при необходимост - да се издават билети за нередовни пътници. Приходите от продажбите вече ще се събират от общината, като по този начин ще се повишат отчетността и прозрачността. Ще бъде налично и автоматичното определяне на местоположението на превозните средства от градската мрежа (системата AVL) - така във всеки момент общината ще бъде наясно дали даден автобус изпълнява съвестно графика си, дали е спирал на всяка спирка по маршрута си, или я е подминавал. Новата система ще позволява и развитие на възможности за интегрирането на мобилни приложения за пътуване и паркиране, както и осигуряването на опция за пътуване чрез безконтактни банкови карти. Tixi ще трябва да доставя и бордовото оборудване на всички 285 превозни средства, в това число валидатори, бордови компютри и принтери за продажба със съответния софтуер.

Как се решава толкова комплексна задача за 12 месеца

Краткият отговор е "с опит и с екип". Николай Недялков споделя, че се надява да приключат успешно проекта и преди поставения срок. "Имахме амбициозната задача да внедрим новата система за паркиране за около 3 месеца и се справихме. С колегите се смеем, че имаше заглавия в медиите как новата система е тръгнала и никой не е разбрал. За нас това беше комплимент. Внедряването мина без никакви проблеми. Процесите вече са напълно дигитализирани и имаме работеща фискализация. Ефективността е осезаемо подобрена. Основните дейности по контрол и заплащане са изцяло дигитални - SMS паркирането, наказателните паркинги, паяците за репатриране - всичко вече е част от единната система. Има нови инспекторски устройства, които проверяват чрез видеозаснемане номерата на колите в реално време, което спестява страшно много работа на служителите. За момента новата система е в огромна помощ на администрацията в общината, но най-важното е, че тя е фундаментът, върху който може да се стъпи при развитието й, което да даде възможност на гражданите и гостите на Пловдив да заплащат услугата с банкова карта или пък с мобилно приложение. Това ще е следващият етап, за който ние имаме желание и готовност да се реализира."

Паркиране в Пловдив с главно М

В Пловдив има 11 общински паркинга, отделно паркоматите и SMS таксуването, което само по себе си е доста сложен процес, свързан с редица компоненти. Амбицията на Tixi е цялата система на паркиране да бъде достъпна в телефона на всеки гражданин. "Каква е първичната цел на дигитализацията? Да улеснява. Да улеснява процесите, за да могат да бъдат улеснени потребителите. MPark прави точно това."

Приложението ще бъде напълно безплатно за потребителите, а чрез него и само с мобилен телефон в ръка може лесно да се намира близък и удобен платен паркинг, подходяща и свободна зарядна станция. Чрез локализиране на потребителя то може да насочва и подпомага при избор на платена зона за паркиране. MPark дава възможност за заплащане на услуги чрез различни методи - от електронен портфейл, през банкова карта до директно начисляване на сумата към съответния мобилен оператор.

"MPark е естественото продължение на визията ни за развитие на една нова, интелигентна и интегрирана в цялата страна мобилност. Както споменахме по-рано, не може да се гледа на мобилността "на парче". Не може да се разделят иновациите в публичния транспорт и в паркирането, защото те са част от една и съща кръвоносна система на градовете. Когато преди около 2 години пуснахме безплатното приложение за дигитални превозни документи MPass, дори и не предполагахме, че към днешна дата близо 80% от всички документи за превоз в София ще бъдат дигитални. Това не е просто сигнал, че гражданите имат нужда от промяна в начина си на пътуване, те имат нужда от промяна в цялостната интеракция с градската среда. Надявам се MPark да стане верен помощник при паркирането на всички гости и жители на Пловдив, така както MPass се оказа за столичани при използването на цялата градска мрежа - автобуси, тролейбуси, трамваи и метро. Ще работим усилено в тази посока, вярвам и с подкрепата на община Пловдив", коментира Николай Недялков.

След края на проекта

"Дори и след края на първия етап от проекта и успешното внедряване на новите системи ние имаме ангажимент към организирането, администрирането, контрола и цялостната поддръжка в следващите 4 години. Пловдив е специален град за мен и за екипа и се надявам в администрацията на града да има разбирането, че дигитализацията на една градска мобилност не е еднократен акт, а постоянен процес, в който трябва да се инвестира. Но тези инвестиции винаги се отплащат. Данните показват, че при въвеждане на съвременни технологии и стимулиране използването на модерен градски транспорт се отчита до 30% намаляване на трафика. При шофьорите се отчита до 20 мин. дневно по-малко време за придвижване между дома и офиса, както и приблизително 45% по-малко време за намиране на свободно паркомясто. Това води и до оптимизиране на вредните емисии с близо 10%. Пловдив е прекрасен европейски град и съм сигурен, че първите крачки към изграждането на мобилност на европейско, а защо не и световно ниво, са направени. След вече поставената основа дигитализацията и надграждането на все повече опции и удобства за жителите и гостите на града ще бъдат по-лесни и ще се случват по правилния начин - поставяйки нуждите на гражданите в центъра на услугите", обобщава Николай Недялков.