Търговия с автомобили, части и сервиз: Колелата на растежа

Търговията с автомобили, части и сервизи в България продължава да отчита значителен растеж

В топ 20 присъстват няколко компании от сервизния сегмент, които се развиват добре
В топ 20 присъстват няколко компании от сервизния сегмент, които се развиват добре
В топ 20 присъстват няколко компании от сервизния сегмент, които се развиват добре    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
В топ 20 присъстват няколко компании от сервизния сегмент, които се развиват добре    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
Общите приходи на двадесетте компании в класацията са скочили средно със 78%.

Автомобилният пазар винаги е бил чувствителна и любима тема за българския потребител. От една страна, почти всеки от нас шофира и има мнение за коли, пътна обстановка, винетки и т.н. От друга, всеки ремонтира автомобила си и има преки впечатления от монтьори и сервизи. Търговията с авточасти в България расте стабилно през последните години. В същото време продажбите на нови и употребявани коли през 2015 г. също отчетоха повишение. Доказва го и секторната класация на "Гепард" за най-динамичните фирми в търговията с автомобили, сервизи и части. Общите приходи на двадесетте компании в класацията са скочили средно със 78%.

Здравословна индустрия

В подреждането има различни фирми от сектора - дилъри на коли и камиони, сервизи, търговци и дистрибутори на авточасти, с общ оборот от 395 млн. лв. спрямо 222 млн. лв. година по-рано. Показателно е, че само една от компаниите е на загуба, както и че почти всички в подреждането увеличават персонала си.

Лидер по растеж е русенската "Ес транс", която е дилър и сервиз на Nissan и Great Wall. Фирмата има и няколко магазина за авточасти. Приходите й за последната година са рекордни и са скочили с 200% до 11.2 млн. лв. Вторият в класацията също е търговец на автомобили - "София ауто България", която тази година отпразнува 15 години от началото на дейността си. Оборотът й е скочил със 183% до 15 млн. лв. Фирмата е един от дилърите на Opel в България, като през 2015 г. е продала 241 нови автомобила от германската марка спрямо 63 година по-рано, което й отрежда дял от 20% от общите продажби на Оpel в България.

Трети в класацията е компанията с най-високи приходи в топ 20 - вносителят на камиони MAN "МВБ трак енд бъс България". Оборотът на фирмата е скочил със 124% до 87.4 млн. лв. Причината са добрите продажби на тежкотоварни превозни средства на целия пазар през последната година, където фирмата е един от лидерите с пласираните 876 нови и употребявани камиони и автобуси. От неотдавна компанията има нов собственик - новосъздадено дружество "М тракс България" на варненската компания за добив на инертни материали "Ескана", която е непряко свързана с групата на "Химимпорт".

Номер четири в класацията също е дилър на автомобили - хасковската НАР, която е официален вносител на "АвтоВАЗ" в България. През миналата година компанията е увеличила приходите си повече от два пъти до 4.45 млн. лв. Значителна част от повишението се дължи на спечелената поръчка от фонд "Земеделие" за 25 високопроходими автомобила на стойност 545 хил. лв. без ДДС. Може да се очаква растеж и през тази година, след като фирмата победи в още един търг на фонда - този път за доставка на още 40 "Лада Нива" за 747 600 лв. без ДДС.

Чужди собственици

Малко от фирмите в класацията са с чуждестранни собственици, но веднага впечатление правят две - търговците и дистрибутори на автомобилни части "Интер карс България" и "Ауто Кели България". Първата е част от полския лидер в Централна и Източна Европа Inter Cars, а втората - на международния холдинг Rhiag Group. Растежът и на двете е един и същ - 106%, като "Интер карс България" не крие амбициите си да се бори за първото място на конкурентния пазар на авточасти в страната. Според управителя Вихрен Богданов секторът в България ще продължи да расте, а през тази година фирмата му ще отчете ръст от над 45%.

В комбинация с добрия растеж на пазара на тежкотоварни автомобили покрай тях се развиват и странични бизнеси. Такава е "Скуба България", която е част от литовската Skuba Group. Фирмата се занимава основно с продажба на резервни части за товарни автомобили и автобуси. От началото на дейността си през 2012 г. приходите на компанията постоянно растат, като за последната година достигнаха 9.3 млн. лв. В топ 20 присъства и търговец на употребявани камиони и бусове - "СД Шерком".

Сериозно е представителството в класацията и на търговците на употребявани автомобили, като присъстват такива и от по-малки населени места като Чепинци и с. Труд. Обяснението е просто - продажбите на коли втора ръка са десет пъти по-големи от тези на нови автомобили, като няма изгледи това съотношение скоро да намалее.

Заведи ме на монтьор

В топ 20 присъстват няколко компании от сервизния сегмент, които се развиват повече от добре. "Княжево сервиз", в която основен акционер е "Титан сървис", обслужва камионите, които чистят София, на "Титан" и ЗМБГ. През миналата година фирмата е повишила приходите си с 45% до 7.5 млн. лв. Прави впечатление рентабилността на компанията от над 47%. Тя има и голямо процентно увеличение на персонала - почти 50%.

Топ работодател

Най-много служители в топ 20 има друг търговец на автомобили - "Омникар ауто" - 133, като броят им продължава да расте. Компанията е сред основните дилъри на Renault и Dacia в страната, а през 2015 г. оборотът й е нараснал с 40% до 76 млн. лв. За последните седем години приходите й са скочили 15 пъти. Тя е част от групата "Омникар", която е собственост на основния акционер в "Спиди" Валери Мектупчиян.

Все още няма индикации, че следващата година ще е по-слаба от тази за компаниите от автомобилния сектор. Данните за регистрациите на нови и стари автомобили на КАТ за първото полугодие на 2016 г. показват, че колите по българските пътища продължават да нарастват. Което означава и още бизнес за фирмите от сектора по цялата верига.

Все още няма коментари
Нов коментар