Разрушителят на статуквото

"Интер карс България" успя да смути съня на големите търговци на авточасти и създаде бизнес за 56 млн. лв.

Очакванията на Вихрен Богданов са приходите да продължат да растат - за тази година предвижданията са те да достигнат 80 млн. лв.
Очакванията на Вихрен Богданов са приходите да продължат да растат - за тази година предвижданията са те да достигнат 80 млн. лв.
Очакванията на Вихрен Богданов са приходите да продължат да растат - за тази година предвижданията са те да достигнат 80 млн. лв.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Очакванията на Вихрен Богданов са приходите да продължат да растат - за тази година предвижданията са те да достигнат 80 млн. лв.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.

Визитка

Име: "Интер карс България"

Сектор: Авточасти

Създадена: 2011 г.

Собственик: Inter Cars, Полша

Управител: Вихрен Богданов
Във фирмата планират един от най-големите си проекти досега - отварянето на голям собствен склад край София.

"Може и с малко, но всички растем." Репликата е отпреди години на един от сериозните играчи на пазара на автомобилни части. Идеята беше, че при фрагментиран пазар за стотици милиони евро място има за всички. Но навлизането на първата международна компания в сектора донякъде обърка плановете на мнозина. Доказват го и резултатите й. Само за четири години от старта си в България полската компания Inter Cars успя да създаде бизнес за над 56 млн. лв., което я праща сред лидерите. Растежът й през 2015 г. от над 106% я нарежда сред най-динамичните и в секторната класация на "Гепард". Всъщност подобен е скокът на оборота й и през последните три години.

По неофициални оценки търговията с автомобилни части вече е над 450 млн. евро годишно. Причината е ясна: автопаркът в страната е остарял - според КАТ над 85% от 4.1 млн. превозни средства в България са над 10-годишни. Още по-зле - 70% от тях са над 15-годишни. Което означава, че имат нужда от резервни части и услуги. Като добавим и емоциите на българския шофьор към личния автомобил, потенциалът за бъдещ растеж е налице. На същото мнение е и Вихрен Богданов, управител на българското дружество "Интер карс България". Според него големите и утвърдени играчи продължават да растат с около 10% на година.

От Полша през Румъния

Inter Cars е най-големият търговец на авточасти в Централна и Източна Европа с приходи от над 1 млрд. евро и пазарна капитализация от 870 млн. евро. България беше естествена част от експанзията на групата в региона и през 2011 г. тя навлезе в страната с различна стратегия и бизнес модел от българските фирми. За разлика от повечето компании в бранша полският гигант заложи само на продажби на едро - тоест доставя от своите обекти на сервизи и търговци. Концепцията на "Интер карс" е да работи с местни партньори по градове под марката на фирмата. Компанията не изисква от тях първоначална такса, а предоставя стоката, софтуера и ноу-хау. Те отговарят за разходите за поддръжката на обекта и наемането на служители и автомобилите за превоз. Така търговци и мениджъри от бранша успяха да започнат собствен бизнес.

Фирмата гарантира бързата доставка на части до своите клиенти, като всекидневно има редовни курсове до големия склад на групата в румънския град Брашов. През последните години по-големите играчи на пазара инвестираха в развитието на своите IT платформи, чрез които клиентите им да имат бърз достъп до целия каталог. Според Богданов навлизането на технологиите е една от най-сериозните промени на пазара през последните години - така доставчиците достигат до клиентите по-бързо, а самите сервизи и търговци имат голям избор във всяка категория. Цялата група Inter Cars продължава да развива системата си, като в процеса са ангажирани и специалисти от България.

Интересна част от стратегията на компанията тук беше, че "Интер карс" не започна бизнеса си от най-големия пазар в страната - София, а от по-малки градове в Северна България. Фирмата стъпи три години след дебюта си - през 2014 г. в столицата, която бързо се превърна в двигател на растежа. През тази година беше отворен и първият обект в друг голям пазар - Пловдив.

Само нагоре

В момента компанията има 20 обекта в страната, а плановете за следващата година са да отвори още десет. Макар официалните служители на "Интер карс България" да са над 50, за бизнеса в цялата страна работят над 300 души във фирмите на партньорите в местните обекти. Очакванията на Богданов са приходите да продължат да растат - за тази година предвижданията са те да достигнат 80 млн. лв.

Във фирмата планират и един от най-големите си проекти досега - отварянето на голям собствен склад край София. Все още не е ясно кога ще стане това, но плановете са той да започне да функционира до една година. Целта е ясна - да се намали зависимостта от курсовете от Румъния. "В момента всеки ден между България и Румъния пътуват по десет буса и над два тира", казва Вихрен Богданов. Заради мостовете над Дунав понякога транспортът среща трудности, като новият проект ще ограничи рисковете от закъснение. "Тази непредвидимост ни влияе. Самата доставка през деня ще е далеч по-адекватна", допълва мениджърът. Чрез близостта си до София складът ще може да снабдява половината страна през деня.

Новият склад ще има над 100 000 позиции, колкото и този в Брашов. Той ще бъде съществена част и от друг амбициозен план на полската група - навлизането в Гърция. Inter Cars иска да отвори първия си обект в Северна Гърция през пролетта, а наличностите в София да подкрепят разширяването в южната страна.

Друга част от стратегията на "Интер карс България" е налагането тук на сервизната концепция на Inter Cars Q-Service, която включва и доставка на оборудване. Полската група отваря първия подобен обект преди 18 години и в момента има над 550 подобни сервиза. Според Богданов фирмата вече има достатъчно клиенти в България, които проявяват интерес към концепцията.

С развитието на проектите си и разширяването на обектите в страната във фирмата планират скоро да се борят за първото място в бранша. Дългогодишен лидер на пазара е "Евро 07", чиито приходи за 2015 г. са 98 млн. лв. Ако "Интер карс България" продължи да се развива с подобни темпове, секторът скоро може да има нов водач.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zztop11 avatar :-|
    Здравко Здравков
    • + 1

    Т.е. разрушаваш статуквото, когато станеш ти самото статукво. :) Успех на компанията и да внимава с този бърз ръст, защото този балон не може да се надува винаги, а спукването при толкова голям ръст ще доведе до двойно по-голям спад.

    Нередност?
Нов коментар