Търговия: Облаците се разсейват

Възстановяването на вътрешното потребление движи резултатите в сектора

Броят на заетите в търговията нараства с двуцифрени темпове.
Броят на заетите в търговията нараства с двуцифрени темпове.
Броят на заетите в търговията нараства с двуцифрени темпове.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Броят на заетите в търговията нараства с двуцифрени темпове.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
37.5% от общите приходи в "Гепард" са от представителите на сектора.
Всички компании в топ 20 имат над 150% ръст на бизнеса си.

Шампиони по брой, шампиони и по приходи. Традиционно представителите на търговията, и най-вече на тази на едро, са най-многочислената група в класацията "Гепард", като съставляват около една трета от всички компании в подреждането. Тази година обаче най-динамичните сред тях са отчели и най-много приходи в сравнение с лидерите по растеж в останалите сектори.

При топ 20 на търговците с коли и авточасти оборотът е 395 млн. лв., а 20-те най-бързо разширили бизнеса си измежду останалите търговци имат общи постъпления от над 364 млн. лв. (за сравнение - в топ 20 на секторите "Горива" и "Машини и оборудване" съвкупните приходи са от порядъка на по 270 млн. лв.). Общата печалба в топ 20 в търговията на едро и дребно е 17.5 млн. лв., което прави средна за топ 20 рентабилност от 4.8% – т.е. секторът остава сред най-ниско рентабилните. Въпреки това облаците пред бизнеса на търговците напоследък все по-видимо се разсейват.

Време за растеж

През изминалата година и най-вече през втората й половина вътрешното потребление се превърна в основен двигател на икономиката, а това означаваше и подобрение на резултатите на компаниите, които най-непосредствено работят с домакинствата – търговците на дребно. Това се видя особено отчетливо и в данните на националната статистика за оборотите в сектора. През първата половина на годината те неизменно отчитаха забавяне на приходите в търговията на дребно, като през август беше отбелязан и първият спад на годишна база от 2013 г. насам, последван от още няколко месеца на свиване. След достигането на това своеобразно дъно обаче секторът започна да се оттласква и към края на година записа ръст на продажбите с 2.7%, а през 2016 г. резултатите постепенно се подобряват – според последните публикувани данни към август нарастването е с 5.4% спрямо година по-рано.

Разбира се, трябва да се има предвид, че за повишенията тази година влияние оказва и по-ниската база за сравнение от предходната. Ръст, и то реален, обаче идва и по линия на стабилизиралия се пазар на труда и повишаването на доходите, особено в публичния сектор, които стимулират потреблението – тенденции, за които икономисти и анализатори очакват да се запазят и в следващите години, което е добра новина за търговците.

Силна група

В голямата класация "Гепард" попадат общо 424 търговци на едро и 144 на дребно. Те са реализирали близо 37.5% от общите приходи в подреждането на динамично растящите малки и средни предприятия в страната. Ако към групата се добавят и 56-те компании, които търгуват с автомобили и автомобилни части, оборотът на сектора достига почти 42.5% от общия за дружествата в "Гепард". Централизирането на бизнеса в столицата, характерно за общото подреждане, важи с пълна сила и в сектора. В София са базирани 205 от търговците на едро и 79 от ритейлърите.

Общият оборот постигнат в сегмента на дребно е 1.58 млрд. лв., а печалбата за годината е 52.96 млн. лв. Средно компаниите от бранша са постигнали 50.64% ръст на приходите си през 2015 г. Броят на служителите им също нараства стабилно – с близо 21% до 9220 души, заети в сектора.

При търговията на едро оборотите очаквано са по-високи – 6.43 млрд. лв., а възвращаемостта от бизнеса също е по-добра – общата печалба на растящите компании в сегмента е 331.17 млн. лв. И тук темповете, с които се увеличават заетите, се измерват в двуцифрени стойности – почти 11% (до 12 857 души), което също говори за подобряването на условията за дейност на дружествата. Средният ръст на приходите на търговците на едро в "Гепард" е 55.29%.

Висок скок

В топ 20 на най-динамично растящите увеличаването на бизнеса е още по-внушително – средно с над 230%, като общият им оборот е 364.03 млн. лв. За сравнение – 30-те най-големи вериги в България през миналата година са отчели общи приходи от 6.65 млрд. лв. (6% ръст на годишна база), а постъпленията само на лидера "Кауфланд" са 1.487 млрд. лв. (12.46% нарастване спрямо 2014 г.), показват данните от класацията на корпоративните гиганти в страната "Капитал 100".

По-малкият размер обаче дава поле за по-голям растеж и търговските дружества от "Гепард" са доказателство за това – през миналата година всички представители на сектора в голямото подреждане са пораснали с по над 15%. Около шейсет са компаниите, които могат да се похвалят с трицифрени темпове на ускорение на бизнеса си, а в челната 20-ица всички гепарди отчитат по над 150% увеличение в оборотите си.

Дейността им е разнородна – търговци на едро и на дребно, експортно ориентирани и работещи на вътрешния пазар дружества, дистрибутори на храни, потребителски стоки, химически продукти, машини, оръжия и т.н.

Механичен растеж

През 2015 г. само една компания постига ръст на приходите си от над 1000%. Той обаче е резултат не от реално увеличаване на бизнеса, а от преместването му от едно дружество в друго. Става дума за вносителя и дистрибутор на бързооборотни стоки "Трансимпорт". Фирмата е част от икономическата група "ВМ финанс груп", създадената от издателя на сп. "Мениджър" Васил Мирчев. Портфолиото й е предимно от цигари и алкохол, като сред най-известните марки в него са водката Beluga, уиски Grant’s, Glenfiddich, Tullamore Dew, тютюневите изделия Macanudo, Davidoff, Arnold Andre и др.

До 2014 г. дружеството работи самостоятелно, като годишните му приходи са от порядъка на 20 - 30 млн. лв. (най-силното представяне е през 2012 г., когато отчита 33.5 млн. лв. оборот). През 2014 г. бизнесът се свива леко спрямо година по-рано до 21.7 млн. лв., което в годишния доклад за дейността си от компанията обясняват със "загубата на основния ни доставчик в лицето на "Браун Форман". През 2015 г. "Трансимпорт" се влива в друга фирма от "ВМ финанс груп" – "Дайрекс". Нейната дейност в миналото също е била доставка на бързооборотни стоки, като е работела с клиенти от хорека сектора, но през 2010 г. бизнесът реално е преместен в логистичната "Бултранспорт поджистик енд сървисиз", също част от групата. В следващите години приходите на "Дайрекс" значително се свиват и към 2014 г., преди вливането на "Трансимпорт", са 947 хил. лв.

След обединението дружеството приема името на по-голямата компания – "Трансимпорт", и приключва 2015 г. с оборот от 18.9 млн. лв. и печалба от 127 хил. лв. Резултатът е по-скромен от постигнатото от самостоятелната "Трансимпорт" година по-рано, но амбициите са за възвръщане и разширяване на позициите – в годишния доклад за дейността си от обединената компания посочват, че очакват ръст на продажбите си през 2016 г. с над 60%.

Доминацията на храните и напитките

Над половината от дружествата в топ 20 търгуват с хранителни стоки и напитки. Освен лидера в подреждането "Трансимпорт" в този сегмент работят и другите две фирми в челната тройка – класираната на второ място силистренска компания "Бояна" търгува на едро с напитки, а заемащата третата позиция "Марс инкорпорейтед България" специализира в шоколадови изделия и храни за домашни любимци. Всъщност това е местната дъщерна компания на един от световните лидери в бизнеса със сладки изделия – Mars. При създаването й през 1993 г. основната й дейност е свързана с предоставянето на рекламни услуги и извършване на пазарни проучвания, но през 2014 г. започва и директни продажби на продуктите на Mars в страната.

В групата на търговците с храни е и компанията "Селект трейд", през която от 2015 г. оперира веригата "Пикадили". След няколко години низходящ тренд на развитие, през които затваряше магазини, през 2016 г. веригата започна да се възстановява и отново отваря обекти. Последните обявени планове за хипермаркети са за софийския мол Paradise Center и за Grand Mall във Варна, като и на двете локации ще замести Carrefour.

Сред най-динамично растящите представители на търговията с хранителни стоки е и най-големият български производител на органични зеленчуци и плодове "Гимел", който през миналата година обяви, че ще започне да отдава магазини за здравословна храна на франчайз в България и в Румъния. Тук са и вносителите на месо "Софмил-66", "София маркет" и "Мес комерс", производителят и търговец на растителни масла "Дунав-57" (който е свързан с една от най-динамично растящите земеделски компании – "Първи май"), дружеството "Росина ойл – 1", което бутилира едноименните олио и салатен микс (и което и в миналогодишната класация "Гепард" растеше с трицифрени темпове).

Химия, оръжия и трактори

Извън доминацията на хранително-вкусовия бранш в топ 20 на най-бързо растящите малки и средни търговци са още дъщерната компания на базираната в Кипър международна дистрибуторска група на химически продукти Interallis – "Глобал галакс", както и русенският търговец и дистрибутор на химически продукти и композитни материали "Инакем солюшънс".

Силната за земеделския сектор година помага и на компаниите, които търгуват със селскостопанска техника – така място в класацията намира дилърът на машините с марките New Holland, Lemken и Maschio Gaspardo "Ника 2".

Традиционно в подреждането в сектора има и представители на търговията със скрап и метали. Тази година това е софийската "Колектресурс".

Все още няма коментари
Нов коментар