Извор на растеж от Родопите

Водите "Балдаран" бележат над 90% ръст на продажбите в първите години от създаването на компанията

Основата от Васил Стоименов компания е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години
Основата от Васил Стоименов компания е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години
Основата от Васил Стоименов компания е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години    ©  Капитал
Основата от Васил Стоименов компания е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.

Визитка

Име: "Балдаран спрингс"

Създадена: 2013 г.

Сектор: Храни и напитки

Собственик: Васил Стоименов

Управител: Васил Стоименов
Успехът на компанията се дължи и на рекламното лице Григор Димитров.

Колко добре може да продава един спортист? Ако съдим по резултатите на изворната вода "Балдаран" – много добре. За повечето хора марката е позната с рекламното си лице Григор Димитров – най-успешният български тенисист в момента и един от най-добрите в света. Основата от Васил Стоименов "Балдаран" заема 284 място в общата класация "Гепард" и е най-бързо развиващата се бутилираща компания в България за последните три години. След създаването й през 2014 г. приходите растат наистина впечатляващо – отначало с 92-93% годишно, а за тази година се очаква да стигнат 67% повишение, разказва Таня Стоименова, заместник изпълнителен директор на компанията. По нейни изчисления ръстът е с около 70% на година.

Силно начало

Според ръководството на "Балдаран" силното начало и повишаващите се продажби идват от приемливата и достъпна за масовия потребител цена и съотношението с добро качество. Като позиция водата стои в средния ценови сегмент, който е най-масов. Изворът и бутилиращото предприятие се намират в Родопите, в района на Девин – землището на с. Фотиново. През последните години вероятно роля изигра и друг ефект на потребителите – след бума на минералните води, се заговори за неблагоприятното въздействие на някои от тях при ежедневна консумация. За малки деца и бременни жени това може да е дори опасно – тези води понякога съдържат вещества, които не бива да се приемат в големи дози и да се натрупват в организма. Опасенията от подобни ефекти заедно с увеличаващия се брой бутилиращи компании за минерална вода, постепенно доведоха до насищане на пазара.

Така все по-често започнаха да се появяват изворните води – обичайно те са с много мек вкус, нямат високо съдържание на минерали и могат спокойно да се пият ежедневно и непрекъснато от всички възрасти.

При "Балдаран" първоначалната амбиция е да се утвърдят на топлия пазар – това са каналите за продажба извън заведенията, основно за дома – хипермаркети и по-малки обекти. За една година изворната вода навлиза в големите търговски вериги - "Билла", "Фантастико", "Метро", "Аванти", магазините на "Лукойл", ОМВ, "Петрол", разказва Стоименова. Водата се продава в повечето от казината в България, в хотелите, в Lafka.

Маркетинг и студен пазар

След топлия пазар "Балдаран" постепенно печели позиции и на студения (ХОРЕКА сегмент). Там сезонността е ясно изразена и продажбите на малки бутилки се увеличават до 2-3 пъти през топлите месеци, разказват от компанията. При големите опаковки сезонността не е ясно изразена и там продажбите продължават да бъдат много добри и през зимата. Привличането на Григор Димитров е най-разпознаваемата кампания на "Балдаран", а заедно с това компанията е организирала и тенис турнири.

Според Виктория Джамбазова, маркетинг мениджър на компанията, рекламата чрез спортисти и спортни прояви им позволява да наложат водата като полезна и здравословна, употребявана от спортисти, които се грижат за добрата си форма. Интересен ход е старанието на "Балдаран" да възпитава културата на използване на изворна вода и за приготвянето на храна, чай, кафе. Стоименова обясни, че се опитват да накарат хората да се научат, че е важно за вкуса каква вода се използва – една варовита или с привкус може напълно да развали и най-добрите продукти за готвене, и да промени и най-доброто кафе.

След първоначалната инвестиция в предприятието от "Балдаран" планират нов продукт – трапезна вода за ключови клиенти. Трапезната вода няма ограничение дали е изворна, минерална или обикновена – тя се обработва с обратна осмоза за прочистване и подобрение на вкуса. Стоименова обясни, че те ще си използват изворната от Фотиново. Изворът Балдаран е с богат дебит и компанията може да черпи 265 млн. литра годишно от него.

Пълният капацитет не е достигнат, като се има предвид, че годишният пазар на минерална вода в България е 600 млн. литра. "Балдаран" и "Девин" водят спорове от няколко години за използването на марката.

Стоименова разказа, че по европейските регулации за защитено географско наименование марката на водата трябва да отговаря на името на извора. "Девин" продават изворна вода от същия източник, но с друго име. Спорът все още не е окончателно приключен.

Нови проекти

"Балдаран" има възможност да расте още и вероятно бързите ръстове ще наложат нови инвестиции. Първоначално вложените в предприятието са около 7 млн. лв. – собствени средства на Васил Стоименов, който го създава и все още е основен акционер. Стоименов е основател на бутилиращата компания "Девин" заедно с хотелиера Стефан Шарлопов. Двамата впоследствие продават дяловете си там, но запазват взаимна подкрепа в различни проекти, обясни Стоименова. Васил Стоименов, който е неин баща, се занимава активно с "Балдаран" и идеята за рекламната кампания с Григор Димитров е била негова – двамата се познават покрай играта на тенис.

С бързото развитие са планирани и нови назначения на служители – работещите в предприятието са около 100 души. Това включва служителите в цеховете за бутилиране, администрация и търговски екип. При добро развитие, както е досега, годишно персоналът ще расте с 20%.

До момента износът не е бил във фокуса на развитие, но по думите на Стоименова има запитвания и интерес. Интересът е от САЩ, Русия, Румъния и Малта. За следващата година от "Балдаран" ще очакваме бутилка с нов дизайн, наподобяваща стъклена, специално за хорека пазара. Дали новите планове ще се реализират успешно ще разберем от следващия брой на "Гепард" след една година.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Водата се продава в повечето от казината в България, в хотелите, в Lafka."

    Нередност?
Нов коментар