Транспорт: Да си имаш ниша

Малките и средните компании със специфични дейности раздвижват транспорта

Пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест" увеличава приходите си за 2015 г. със 112%.
Пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест" увеличава приходите си за 2015 г. със 112%.
Пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест" увеличава приходите си за 2015 г. със 112%.    ©  Надежда Чипева
Пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест" увеличава приходите си за 2015 г. със 112%.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
Бившите вътрешни превози на СОМАТ са лидер в класацията през новото дружество "Евротранспорт 2000".

Почти колкото бизнеса за година на държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" са приходите на 20-те най-растящи малки и средни предприятия за 2015 г. в сектор транспорт. Всяка от компаниите в класацията "Гепард" на "Капитал" обаче е успяла да полети в своята си посока на развитие. А сред редица от малките растящи компании се крият големи играчи.

Лидер в класацията на най-растящите средни и малки предприятия в сектор транспорт е "Евротранспорт 2000". Компанията расте с главозамайващите 4191%, като приходите й от 255 хил. лв. през 2014 г. през 2015 г. са 10.9 млн. лв. Персоналът от един служител през 2014 г. се увеличава на 98 души за една година. Компанията извършва основно хладилни превози вътре в страната, като се занимава с логистиката на редица от големите вериги за бързооборотни стоки, обяснява управителят на компанията Сийка Димитрова. Освен превози в рамките на страната тя извършва дейност и по пътищата на Стария континент, като вози експресни товари към Германия и обратно. Разполага с 45 хладилни камиона и с още 10 бордови.

Отговорът на въпроса как е възможно постигането на всичко това се крие в залеза на доскоро най-голямата компания в българския транспорт - бившата държавна фирма СОМАТ. Дълги години дружеството беше номер едно в автомобилните превози, като се развиваше на широк фронт през бившите съветски републики до Афганистан и генерираше приходи от над 320 млн. лв. през 2012 г. Бизнесът на бившата държавна компанията, част от групата Willi Betz, обаче пострада сериозно по няколко направления, сред които и политическите проблеми между Русия и Европейския съюз, и компанията е претърпяла реорганизация. На практика "Евротранспорт 2000" се явява наследник на бившите вътрешни превози на гиганта и огромният подем за една година на иначе новото дружество е напълно логичен.

В полето на новите услуги

В полето на напълно новите ниши пък се развива подгласникът - пловдивската "Трък фери". Българската компания е посредник между българските превозвачи и италианската фериботна компания Grimaldi Group, като резервира места за камионите, пътуващи между Гърция, Италия и Испания по вода. Открила е ниша, тъй като преди няколко години за българските автомобилни компании е било изключително трудно да намерят място на някой от фериботите между Гърция и Италия, тъй като камионите с такива регистрации са били обслужвани приоритетно. Компанията е основана през 2012 г., като за да осъществи бизнес плана си, тя има нуждата от фериботен превозвач партньор. Българската компания успява да се споразумее с италианската компания, базирана в Неапол, Grimaldi Group, собственост на Гуидо Грималди, и става неин основен партньор за България и Турция. Бизнесът на компанията явно расте, като за изминалата 2015 г. "Трък фери" се нарежда на второ място на най-растящите малки и средни предприятия в сектор транспорт. Компанията е собственост на "БГ сървис 2011". Приходите й за 2015 г. са 24.9 млн. лв., което е с 435% повече от тези за 2014 г., когато са били 4.6 млн. лв.

От компанията обясняват успеха си с това, че са дали сигурност на превозвачите за осъществяването на този тип превози, като към момента са обхванали 80% от българските превозвачи, пътуващи за Италия и Испания. Към днешна дата "Трък фери" е станал най-големият клиент на Grimaldi Group на линиите между Гърция и Италия и между Италия и Испания, казва управителят на дружеството Васил Боснешки.

От "Трък фери" са изчислили, че услугата "Дълъг мост" спестява 1120 км път, дава до 2 дни по-бърз транзит, намалява риска от кражби и щети, по-бавно се амортизира превозното средство.

Основен клиент на "Трък фери" е най-голямата автомобилна компания в страната - пловдивската ПИМК, която от няколко години сериозно набляга на комбинираните превози за осъществяване на доставките си. Компанията е известна с това, че вози стоката на испанската Inditex, собственик на марките Zara, Stradivarius и т.н. Отделно по думите на Боснешки "Трък фери" обслужва 80% от българските превозвачи, пътуващи за Италия и Испания. От 2015 г. "Трък фери" вече започва да предлага на своите клиенти и услугата да им резервира преминаването през някои от най-натоварените тунели на Стария континент.

И още пътища по море

На пето място в класацията на най-растящите малки и средни предприятия в сектор транспорт попада още една компания с бутикова дейност. Това е фериботната "Варнафери", която за 2015 г. увеличава приходите си с 211% и те нарастват от 3.1 млн. лв. на 9.8 млн. лв. Дружеството е създадено през 2011 г. като съвместна компания между Параходство "Български морски флот" (БМФ), контролирано от братята Кирил и Георги Домусчиеви, и Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт". Двата водни превозвача имат равно участие и реконструират фериботен кораб, който да вози по линията Варна - порт Кавказ. Пускането му става въз основа на спогодба от 2008 г., подписана между Русия и България за създаване на въпросната връзка по море за превоз на жп вагони и контейнери. В споразумението участват руските железници (РЖД ОАО) и българските. "БДЖ Товарни превози" се явява и оператор на фериботния терминал на Белославското езеро. Като морски превозвач от другата страна се включва "Аншип", собственост на руския бизнесмен Александър Аненков. Компанията пуска два кораба по линията - "Авангард" и "Славянин", които започват да возят. Българският кораб "Варна" е пуснат на вода в края на 2013 г., като по информация от "Варнафери" в него са вложени 18 млн. долара. Той започва работа през април 2014 г., като руските кораби вече са разработили линията и возят основните товари по нея.

За да помогне на българската страна, в края на 2014 г. транспортният министър Ивайло Московски излиза със странната заповед при влизането във фериботното пристанище на Белославското езеро руските и българските кораби да се редуват, нищо че руските са два, а българският един. Основният успех на компанията за 2015 г. обаче не се крие в активността на българското транспортно министерство, а в преминаването на товарите на "Газтрейд" към "Варнафери", като вносителят на пропан-бутан е основният товародател по линията. До лятото на 2015 г. той работи с руските кораби. После обаче решава да даде половината на "Варнафери", които са дали по-добра цена, а от началото на 2016 г. всичкото количество преминава към българския морски превозвач. Компанията обаче не е успяла да се справи с цялото количество и "Газтрейд" прехвърля обратно към руските кораби половината през тази година. Междувременно "Варнафери" наема втори кораб от Азербайджан, който пътува от Кавказ за Турция. След влошаването на отношенията между Русия и южната съседка обаче тези превози са спрени. Според финансовия отчет на "Варнафери" за 2015 г. компанията все още среща трудности при обработката на кораба и товарите на портовете в Кавказ и Варна и тя смята да насочи усилията си към оптимизиране на ритмичността на превозите.

Раздвижване на пристанището

Сред растящите в транспорта се нарежда и пристанището на Цветелина Бориславова "Порт България уест". То е собственост на инвестиционния фонд Си Ес Ай Еф (CSIF, Clever Synergies Investment Fund), създаден от нея през 2005 г. с цел да инвестира в сфери, които са традиционно силни и приоритетни за България. През есента на 2013 г. Бориславова придоби пристанището в североизточната част на Бургаския залив (бившето пристанище "Океански риболов"), хладилна база и рибопреработвателно предприятие в района на Рибното пристанище в Бургас. Това стана след преговори с две дружества - "Фиш порт", управляващо пристанището, и "Булджак", собственик на хладилната база и рибопреработвателно предприятие.

През 2014 г. фондът купи още едно пристанище, част от "Черноморски риболов Бургас", намиращо се в съседство с първото, за да може да се развиват там фериботни превози. На интернет страницата на продавача - "Черноморски риболов Бургас", беше посочено, че е наследник на дейността на бившето държавно обединение "Рибна промишленост" в Бургас, основано през 1952 г. Закупените активи първо са апортирани в дружеството "Метафиш", което после се влива в "Порт България уест". През август 2014 г. като част от морския проект на Бориславова беше пуснат и първия ферибот за грузинското пристанище Поти и Новоросийск. Корабът "Дружба" вози както пътници, така и товари, като може да се превозват над 200 контейнера, 110 големи камиона, 90 леки автомобила и около 400 пасажери.

Сега "Порт България уест" (с предишно название "Фиш порт") разполага с 3 корабни места и 4 крана. Обработва на година 200 хил. тона товари, като в списъка са метали, течни горива (без нефтопродукти), дървени плоскости, тухли, гипс, насипни товари, цитрусови плодове и т.н. Инвестицията в двата терминала и в луксозния плавателен съд надхвърля 50 млн. евро, коментира Цветелина Бориславова през 2014 г., като инвестициите продължават и през 2015 и 2016 г. Идеята на проекта й е да има синергия в рамките на холдинга, между пристанищни терминали, фериботна линия и спедитор, като целта е да се развие страната като логистичен център в тази част на континента и да предоставя директни коридори между Европа и Азия. За 2015 г. приходите на пристанището растат с 112%, като в отчета на компанията пише, че дейността е претърпяла мащабно развитие.

Все още няма коментари
Нов коментар