Химия и козметика: Растеж, който може да не се повтори

Прегряването на пазара на лавандулово и розово масло вече се усеща от производителите

Показателен за бума на производството на етерични масла е фактът, че през 2015 г. България стана лидер в Европа по производство и износ на лавандула и лавандин
Показателен за бума на производството на етерични масла е фактът, че през 2015 г. България стана лидер в Европа по производство и износ на лавандула и лавандин
Показателен за бума на производството на етерични масла е фактът, че през 2015 г. България стана лидер в Европа по производство и износ на лавандула и лавандин    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Показателен за бума на производството на етерични масла е фактът, че през 2015 г. България стана лидер в Европа по производство и износ на лавандула и лавандин    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията на най-динамичните малки и средни компании "Гепард". Поръчайте изданието на хартия или в pdf формат тук или на 02/4615 271 и 02/4615 349. Цена 15 лв. с ДДС и доставка.
Въпреки потенциала на страната в производството на етерични култури сривът при лавандулата вече се усеща, което логично води до намаление на цените с 40 - 60%.
При фирмите, работещи в химическата индустрия, с най-голям ръст на приходите е "Алифос България", собственост на белгийската Ecophos, която се нарежда на второ място в класацията.

Ако трябва да се търси нещо общо между сулфати, етерични масла и изделия от пластмаса, едно от тях освен близостта на секторите козметика и химия е внушителният ръст на приходите, които част от малките и средните компании, работещи в тази сфера, реализират през 2015 г.

Бумът на етеричните масла

На фона на двуцифрения ръст на оборотите на компаниите в класацията няма как да не направи впечатление, че при първите три този ръст е трицифрен, а две от тях се занимават с производството на етерични масла. На първо място е семейната фирма "Дамасцена", която се намира село Скобелево. Тя притежава собствена дистилерия за розово масло, розова вода, лавандулово масло, лавандулова вода и други етерични масла и хидрозоли. Според сайта на фирмата това е първата частна дестилерия в страната, изградена през 1991 г. Освен нея фирмата има и собствена розова градина от 110 декара с насаждения от Rosa damascena. Компанията изнася продукцията си в цял свят, основно в Европа и Китай, коментира управителката на фирмата Мая Пехливанова. Освен производството на етерични масла компанията решава да се занимава и с туризъм, изграждайки етнографски комплекс и два ресторанта с близо 220 места, единият от които е завършен през 2015 г. . Вероятно това е и една от причините за огромния ръст на приходите - 255% за 2015 г. спрямо предходната.

Като цяло 2015 г. е добра за производителите на етерични масла, които отчитат добри печалби и растящи приходи. Това се вижда и в резултатите на казанлъшката фирма "Триглав еделвайс", чиито приходи се увеличават със 101% спрямо предходната година. Компанията произвежда етерично розово и лавандулово масло, разказва собственикът и управител на фирмата Стефан Иванов. Компанията е създадена през 2003 г., като от 2012 г. работи с фирми от САЩ, Япония, Франция и Китай. Иванов посочи, че през 2015 г. продукцията е изнасяна основно за Европа.

Добрите приходи за 2015 г. вероятно няма да се повторят през тази година, тъй като заради свръхпродукцията на лавандулово масло цените му паднаха с 30 - 35%, което реално ще свие оборотите, разказва собственика на "Триглав еделвайс". По думите му в същото време розовото масло е поскъпнало и не се търси. Показателен за бума на производството на етерични масла е фактът, че през 2015 г. България стана лидер в Европа по производство и износ на лавандула и лавандин. Една от причините са европейските субсидии за този вид земеделски култури. В секторната класация влизат още две фирми, които се занимават с производство на етерични масла. Едната е "Робертет България", собственост на френската фирма "Робертет", която е един от най-големите изкупвачи на розово масло в района на Казанлък. Другата е "Гален-Н", която се занимава с търговия на етерични масла и ароматни води, фитохимични екстракти и готови форми на основата на натурални продукти. Нейният собственик Николай Ненков притежава и производствената компания за етерични масла "Бул фито ойлс", която през 2006 г. придобива производствените мощности на село Залениково, Пловдивско. Компанията притежава 300 декара насаждения с лавандула и няма намерение да ги разширява. Още през август Ненков коментира за "Капитал", че въпреки потенциала на страната в производството на етерични култури сривът при лавандулата вече се усеща, което логично води до намаление на цените с 40 - 60%.

Стабилни в козметиката

За разлика от пазара на етерични масла ситуацията при производството на конвенционална козметика изглежда доста по-стабилна. Макар и на осмо място в класацията, "Рубелла Бюти" има 70% ръст на приходите си за 2015 г. спрямо предходната. Собственикът на компанията Красимир Митев коментира, че политиката й е да инвестира в производствени мощности и да предлага на пазара нови продукти. По думите му дружеството е 95% експортно ориентирано, тъй като България е твърде малък и скъп пазар. Основните пазари на "Рубелла" са балканският регион и бившите съветски републики. Двете най-силни дивизии на компанията са за коса и устна хигиена, на които се падат над 80% от козметичния й бизнес.

Ръстът на химическата индустрия

При фирмите, работещи в химическата индустрия, с най-голям ръст на приходите е "Алифос България", собственост на белгийската Ecophos, която се нарежда на второ място в класацията. През 2002 г. компанията изгради изцяло нова фабрика, намираща се на площадката на "Агрополихим" край Девня, която е една от двете производствени бази на белгийската група. Предприятието произвежда различни видове фосфати, които се използват във фуражната индустрия. Основната причина за ръста на приходите от 136% през 2015 г. е намирането на стабилен източник на суровина, коментира управителката на дружеството Деница Желязкова. По думите й компанията работи основно за българския пазар, но задочно изнася и за пазарите от Гърция и Румъния. Основните конкуренти в производството на сулфати са Русия, а от 2016 г. и предприятия в Сърбия и Гърция, посочи Желязкова. По думите й през тази година цените на сулфатите на международните пазари се сриват, което ще се отрази и на приходите на компанията.

За някои от компаниите в класацията ръстът на приходите през 2015 г. едва ли ще се повтори и през настоящата година. Това се отнася най-вече за сектора на козметиката, при който пренасищането на пазара доведе до срив на цените. Повечето от останалите производствени предприятия обаче също признават, че 2015 г. е била изключително добра за тях и трудно ще повторят този ръст.

Все още няма коментари
Нов коментар