Албена Ефтенова: Правилната стратегия може да намали разходите и времето за пускане на ново лекарство

Изпълнителен директор на PharmaLex България

Албена Ефтенова: Правилната стратегия може да намали разходите и времето за пускане на ново лекарство
Албена Ефтенова: Правилната стратегия може да намали разходите и времето за пускане на ново лекарство
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Необходимо е по-активно насърчаване на клиничните проучвания и разработки. Ползата от новите медикаменти е огромна не само за лечебните заведения и пациентите, но и за цялостното развитие на сектора. Създаването на нови лекарства е дълъг и труден процес, но всяко усилие в полза на пациента и в разрешаването на медицинските нужди е стъпка напред, в която трябва смело да се инвестира. Водени от тази идея, специалистите от PharmaLex, световен лидер в областта на консултантските услуги за разработване, регистрация и регулация на лекарства, обединяват усилия, знания и опит с фармацевтичния бранш. За предизвикателствата при пускането на нови лекарства, за тенденциите на пазара и за отражението на пандемията върху сектора разговаряме с Албена Ефтенова, изпълнителен директор на PharmaLex България.

Г-жо Ефтенова, PharmaLex е на българския пазар от 7 години. Какви са най-големите предизвикателства за пускането на ново лекарство, с които сте се сблъсквали?

- Пускането на пазара на нова терапия изисква определен тип регулаторно знание, съчетано със сериозен опит в областта на природните и медицинските науки. Новите разработки се усложняват все повече, а местните особености в правната рамка не са малко въпреки усилията за хармонизиране на международно ниво. Развиването на специални познания и опит в компанията, както и изграждането на добро взаимодействие с компетентните органи са сериозни предизвикателства и ключ към успеха на бизнеса на PharmaLex.

Клиентите ни от своя страна са изправени пред редица времеви и финансови предизвикателства - разработката и пускането на нова терапия може да отнеме и 10 години, а инвестицията да надхвърли милиард. Ето защо навременната и ефективна регулаторна стратегия e предпоставка за съществено оптимизиране на разходите и съкращаване на срока за пускането на нова терапия на пазара и осигуряване на достъп на пациентите до нея.

Живеем в бързо променящи се времена, как успявате да развивате компанията си? Как бихте описали пазара на лекарства в момента?

- В България усилията ни до момента са свързани основно с професионалното развитие на служителите и с привличането на международни проекти за лекарствена безопасност и регулаторни дейности. Системната работа с фармацевтични и биотехнологични компании на местния пазар е траен приоритет в стратегията ни за развитие в следващите години.

Относно пазара на лекарствени продукти - макар и по-слабо засегнат, и той като всички останали търпи неблагоприятните ефекти от пандемията, главно заради забавянето на клиничните изпитвания, които, естествено, се отразиха и на пускането на пазара на нови продукти.

Как COVID-19 повлия на развитието на сектора и отрази ли се на компанията ви?

- Във PharmaLex взехме прости, но ефективни мерки за управление на риска за развитието на бизнеса, финансите и най-вече за човешките ресурси. Постарахме се да бъдем още по-близо до клиентите си, да разберем променените им нужди и да се съобразим с новия им начин на работа. Адаптирахме част от услугите си и се фокусирахме върху дигитализацията им.

Какъв съвет бихте дали на компаниите, които инвестират в нови разработки?

- Смятам, че инвестициите в иновации днес могат да направят медицината на бъдещето достъпна утре. Работим в сектор с голям потенциал, но разгръщането му зависи именно от това. Ето защо и ние във PharmaLex инвестираме в нови услуги, свързани с регулацията на лекарствени продукти за модерни терапии (ATPMs), дигитални терапии, канабис за медицинска употреба и други.