Валерия Видулова: Кризата не е повод само за презапасяване с лекарства, но и възможност да сме по-иновативни

Изпълнителнителният директор "Ритейл" в "Софарма Трейдинг" пред "Капитал Здраве"

Валерия Видулова: Кризата не е повод само за презапасяване с лекарства, но и възможност да сме по-иновативни
Валерия Видулова: Кризата не е повод само за презапасяване с лекарства, но и възможност да сме по-иновативни
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил: Валерия ВИДУЛОВА заема позицията изпълнителен директор "Ритейл" в "Софарма Трейдинг". В компанията отговаря от самото начало за изграждането и развитието на иновативната концепция аптеки SOpharmacy. За 5-те си години SOpharmacy получи редица отличия, сред които награда от Британската бизнес асоциация по дизайн (DBA), международно отличие за иновативни проекти от SAP в Източна Европа, както и признанието любима марка на българските потребители. Към момента под бранда SOpharmacy оперират 63 аптеки в различни градове в страната, а онлайн аптеката www.sopharmacy.bg е сред водещите по пазарен дял.

Как се промениха навиците на клиентите ви по време на COVID кризата?

- Това, което най-силно характеризира потребителското поведение в първата вълна на COVID-19, както и в момента, е стихийното презапасяване в основни категории продукти. Разликата е, че стресовото презапасяване сега е съпроводено и с нарастващо потребление заради увеличаващия се брой новозаразени пациенти на домашно лечение. Извън лекарствата по лекарско предписание в пиковете на COVID-19 наблюдаваме сериозен ръст в продажбите на лични предпазни средства, дезинфектанти, витамини и минерали, имуностимуланти, противогрипни продукти. Ценовата чувствителност на потребителите се повиши и отчитаме ръст при промоционалните предложения, които в момента са около 20% от общите ни продажби. В сравнение с периода преди пандемията се забелязва по-слаб интерес при козметиката, по-чувствително във високия ценови сегмент. Допреди новия пик през октомври посещенията в обектите имаха по-нисък тренд спрямо миналата година, но се забелязва увеличение в средната кошница на клиента при едно посещение.

Какъв е интересът към пазаруването онлайн, промени ли се той по време на кризата и какво направихте, за да увеличите възможностите на клиентите си?

- Промяна в потребителското поведение категорично усещаме и по отношение на каналите за продажба. Сериозният скок се случи през пролетта при онлайн поръчките, които се увеличиха между 2 и 2.5 пъти и запазиха тези нива дори през по-спокойния откъм вирусна активност летен сезон.

В момента имаме нов, по-висок, пик, като от октомври с над 150% са нараснали онлайн продажбите на лекарства без лекарско предписание и хигиенни продукти, които преди пандемията пациентите ни предпочитаха да пазаруват основно от физическите обекти. Ръст на онлайн поръчките има и във всички останали категории - здравословен живот, грижа за лице и тяло, мама и бебе, подаръци.

През септември сменихме платформата на онлайн аптеката ни, като в момента работим с едно от най-добрите технологични решения в международен план. Платформата е интегрирана с физическите обекти и също така е с много по-висока степен на интеграция със складовата и логистичната ни база. Заедно с въвеждането на новата платформа направихме и комплексна организационна промяна, така че да можем ефективно и истински да заработим по многоканален бизнес модел. Благодарение на тази имплементация и реорганизация в момента можем да посрещнем новия пик, без да забавяме изпълнението на доставките, като същевременно продължаваме да разширяваме и асортимента от продукти както във физическия, така и в онлайн канала.

Тъй като за момента законодателството в България не позволява доставката на лекарства по лекарско предписание до дома, какви други услуги предлагате на клиентите си, за да ги улесните в периода на пандемия?

- Пандемията ни показа, че стратегията, която следваме от самото начало с развитието на www.sopharmacy.bg, е най-устойчивият модел и занапред. Почти година преди коронавируса стартирахме проекта за развитието на т.нар. omni channel модел чрез внедряване на нова E-commerce платформа, която да ни позволи да интегрираме в онлайн среда предимствата на физическите ни обекти. Подобрихме клиентското изживяване, бързото и удобно филтриране и търсене на продукти, както и улеснихме навигацията в сайта, особено на мобилен телефон. Направихме по-интуитивна подредбата на асортимента ни от над 10 000 продукта в категории, съобразени с начина търсене и вземане на решение от клиента. Веднага след старта на новата платформа конверсията ни се подобри близо двойно, което е сигурен знак, че клиентите вече харесват много повече пазаруването в обновената онлайн аптека.

Въведохме и новата услуга при нас click & collect (кликни и вземи), която е особено актуална в момента, когато клиентите искат да минимализират престоя си в аптеката или магазина. Благодарение на тази услуга клиентите ни пазаруват удобно и спокойно от дома си или офиса, като могат да получат покупката си в избрана от тях аптека SOpharmacy, без това да оскъпява покупката им. Смятаме, че такъв модел би могъл да работи успешно и безопасно за клиентите, включително и за лекарствени средства по лекарско предписание, следвайки примера на много държави в Европа и света, където това е нормативно позволено. Още преди да сме успели да обявим и популяризираме click & collect услугата при нас, само за по-малко от два месеца от нея се възползваха над 1000 клиенти.

В последните дни стартира amazon pharmacy, в много европейски държави пациентите могат да получат доставките си на лекарства с рецепта от онлайн аптеки, какви са бариерите това да се случи и в България?

- Да, преди може би 2 години "Амазон" даде ясен знак, че стратегията им се фокусира в навлизане и във фармацевтичния сектор. Направиха няколко придобивания в САЩ и Европа в тази посока и тези дни обявиха старта на онлайн услугата си за прескрипторни продукти, засега само в Америка. Известно е, че основната пречка пред мащабирането и реализацията на такава услуга и в други държави идва от регулаторната рамка. Все още тя е различна във всяка държава. В България бариерите са две - липсата все още на национално действаща електронна рецепта и съответно липсата на нормативна рамка, която да регулира доставки на лекарства с рецепта онлайн. Електронната рецепта от години е в приоритетите на националната стратегия по здравеопазване, но може би сега наистина ще се реализира, стимулирана от пандемията. Заедно с нея е неизбежно да се наложи също осъвременяване на регулациите - доколко либерална и в полза на пациента ще бъде посоката, предстои да разберем.

Какъв е начинът да се преодолее недостигът на лекарства по време на COVID кризата, как се справяте и как би могъл да бъде решен въпросът на национално ниво?

- Много добър въпрос. Всеки ден мислим и действаме по него. Но тук аспектите са многопластови. Бизнесът е в състояние да се справи успешно с даден казус тогава, когато той има някаква степен на предвидимост. При COVID кризата имаме извънредна ситуация, която на моменти се развива непредвидимо и тогава само бързата реакция и гъвкавост на бизнесите и институциите може да определят колко дълго ще ни отнеме справянето. В случая ние в аптеките първи регистрираме скоковете в търсенето и съответно търсим съдействие чрез търговските си партньори да посрещнем нуждите на клиентите. Здравните институции потърсиха чрез диалог с бизнеса решения за временните дефицити на по-критични медикаменти, което помогна за по-бързото им преодоляване. Но когато имаме ситуации, при които страхът управлява решенията на хората, стигаме до стихийни моменти на презапасяване, които водят и до периоди на временен недостиг. Свикнали сме като че ли да очакваме държавата да се погрижи за всичко, но в такива ситуации е много важно и нашето самосъзнание как се включва. Стратегия на поединично спасяване "за всеки случай", без да мислим, че по този начин лишаваме хора, които се нуждаят от лечение на момента, само може да направи ситуацията по-лоша. И в бизнеса, и в живота опитът е показал, че единствената успешна стратегия в такива периоди е да се мисли и действа заедно и партньорски както на ниво институции и бизнес, така и на индивидуално ниво от всеки от нас.