Банката, за която дигитализацията е култура

Дигиталният портал на ПроКредит Банк позволява до 80% от банковите операции да се правят изцяло онлайн

Рени Пейчева - изпълнителен директор и член на управителния съвет на ПроКредит Банк
Рени Пейчева - изпълнителен директор и член на управителния съвет на ПроКредит Банк
Рени Пейчева - изпълнителен директор и член на управителния съвет на ПроКредит Банк
Рени Пейчева - изпълнителен директор и член на управителния съвет на ПроКредит Банк
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди години в ПроКредит Банк решават, че няма да имат кеш в банката, и изнасят парите в 24-часови зони с машини. Това е една от първите сериозни стъпки, която правят по пътя си към дигиталната трансформация. За целта премахват касовите операции на гише. В продължение на една година подготвят служителите на банката, за да могат те на свой ред да преведат клиентите стъпка по стъпка в новия начин на работа. Постепенно автоматизират и правят възможни онлайн почти всички банкови услуги - те вече не изискват подпис на хартия, нито физически контакт.

Дигитализацията всъщност не е продукт - тя е култура, която трябва да залегне в самия бизнес модел на една организация още в самото начало, казва Рени Пейчева - изпълнителен директор и член на управителния съвет на ПроКредит Банк.

"Много хора си мислят, че дигитализацията е нещо, за което клиентът казва "искам мобилно банкиране" и вие го правите. Истината е, че дигитализацията в банката е процес, който започва отвътре навън. Едва след като вътрешните процеси бъдат напълно изгладени и автоматизирани, идва ред на потребителите", споделя тя.

Рени Пейчева е част от екипа на ПроКредит Банк от самото създаване на банката. Фокусът на дейността й е работа с бизнес клиенти, а от 2018 г. отговаря за IT отдела на банката. С влизането ѝ в света на технологиите успява да сближи двете сфери, така че бизнес и IT "проговарят" на общ език. Разбират колко много са постигнали, когато клиенти и кандидати за работа започват да ги наричат "IT банката".

Един от най-удобните инструменти за работа с банката е Дигиталният портал, който позволява до 80% от банковите операции да се правят изцяло онлайн.

ПроКредит Банк е една от малкото в България, които предлагат изцяло дигитален onboarding. Откриването на сметка става по-бързо, отколкото клиентът може да стигне до банката. Отпускането на кредит също е възможно изцяло онлайн - без хартия и без разходки до банковия клон.Единственото необходимо е интернет за достъп до Дигиталния портал на банката.

"Отивате в портала, попълвате бланка с 5 полета - оттам вашето заявление автоматично стига до отдела, който трябва да разгледа искането. След одобрение за отпускане на кредитиране договорът се изпраща за електронно подписване от клиента. Сумата се отпуска по сметката, а клиентът не влиза в банковия офис", обяснява изпълнителният директор на ПроКредит Банк.

В целия процес по кредитиране решенията за отпускането на финансиране се вземат от банкови експерти. И това е съвсем целенасочено.

Банката е известна с това, че познава клиентите си в детайли и не залага на агресивното кредитиране, а на финансирането на проекти с устойчива възвръщаемост.

"Понякога трябва да направиш различна структура на кредитиране, за да си наистина полезен. Когато отзад има универсални критерии, това няма да е възможно и има риск да загубиш клиент, за чието развитие всъщност можеш да допринесеш", обяснява изпълнителният директор на банката и допълва, че именно това е смисълът от дигитализацията - служителите имат повече време да си говорят за бизнес с клиентите, а не за формуляри.

"Познавайки клиентите си, можем да структурираме всяка сделка по различен начин - спрямо конкретния случай, спрямо спецификата на фирмата. Точно това е смисълът на дигитализацията. Тя ви позволява гъвкавост, тя е начин да търсите нови, по-добри пътища да обслужите клиентите си", казва Рени Пейчева.

Благодарение на дигитализираните процеси служителите на ПроКредит Банк успяват да отделят повече време на клиентите си и да вникнат в бизнес модела им. Така те предоставят максимално ефективни съвети за възможностите за финансиране.

"Прекарваме по половин ден в техния офис. Говорим си за икономическата среда - какви са проблемите на конкретния сегмент, как могат да бъдат решени. Обменяме информация на бизнес ниво. Ние им казваме какви процеси развиваме, те също споделят какво правят. По този начин добавяме стойност в обслужването и те - към нашето развитие, което е най-хубавата част от взаимното ни партньорство. Точно това всъщност търсим", обяснява Рени Пейчева.

Дигитализацията на банковия пазар се измерва трудно и България не е място, в което можем да се сравняваме в тази посока.

Затова и примерите за банката са на международния пазар и в ИТ индустрията. ПроКредит Банк оперира на 10 пазара* и всеки е различен по отношение на регулациите, но навсякъде се стремят към ефективност.

"Всичките ни банки работят по посока на дигитализацията, тъй като при нас ефективността е на много високо ниво. И тази ефективност се постига само с много автоматизирани процеси, които ни позволяват да вземаме бързо решения, да обърнем достатъчно внимание на клиента - но и да имаме достатъчно време да обучаваме и развиваме хората си", коментира изпълнителният директор на ПроКредит Банк в България и допълва, че с развитието на изкуствения интелект процесите стават още по-интересни.

Бързото намиране на оптимални решения в дигитализацията и трансформацията на банковата дейност донесе на ПроКредит Банк и отличието "Банкер на годината" в края на 2023 година.

*ПроКредит Банк (България) и нейният клон в Гърция са 100% собственост на "ПроКредит Холдинг" АГ, със седалище във Франкфурт на Майн, Германия. "ПроКредит Холдинг" е компанията - майка на ориентираната към развитие международна група "ПроКредит". Повечето банки "ПроКредит" извършват дейност в Източна и Югоизточна Европа, но групата е представена и в Южна Америка и Германия.