Класацията "Гепард" за най-растящите малки компании: Растеж по време на война и инфлация

Войната в Украйна и високата инфлация изстреляха приходите на участниците до над 39 млрд. лв.

Войната и енергийните доставки бяха сред основните рискове и през 2023 г., макар че инфлацията в ЕС и България се понижи.
Войната и енергийните доставки бяха сред основните рискове и през 2023 г., макар че инфлацията в ЕС и България се понижи.
Войната и енергийните доставки бяха сред основните рискове и през 2023 г., макар че инфлацията в ЕС и България се понижи.    ©  Shutterstock
Войната и енергийните доставки бяха сред основните рискове и през 2023 г., макар че инфлацията в ЕС и България се понижи.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Лидер в класацията е технологичният стартъп MYX, който разработва дигитални близнаци за телеком индустрията.
  • Най-добре са се представили дружествата в енергетиката, търговията с горива, селското стопанство и храните.
  • Успешна година са имали производителите на метали, транспортните компании и търговците на автомобили.

Политическа криза в България, начало на руската инвазия в Украйна, рекордни енергийни цени и инфлация в Европа - такива накратко бяха условията за бизнес през 2022 г. А това означа несигурност, която е най-малко желана и за предприемачите, и за инвеститорите в страната. Разбира се, при всеки сектор и компания влияят и специфични фактори върху тяхната дейност.

Въпреки поредицата от предизвикателства българският бизнес успява да се справи, макар не толкова лесно, в новата геополитическа ситуация. Доказателство за това е големият брой малки и средни предприятия (МСП), които влязоха в годишната класация на "Капитал" за най-динамичните представители на сектора - "Гепард".

Приходите и печалбите на тези почти 2600 компании са нараснали внушително през 2022 г., като в определена степен това се дължи и на високата инфлация, и на ефектите от войната в Украйна. Твърде вероятно те да са се представили добре и през миналата година, тъй като широкоразпространените очаквания за рецесия в САЩ и еврозоната не се сбъднаха.

Картината сигурно ще се промени през тази година, защото Световната банка предупреждава, че глобалната икономика е напът да отбележи най-слабия си растеж за последните 30 години, тъй като по-високите разходи за заеми и геополитическото напрежение оказват влияние върху производството. Ръстът на световната търговия през 2024 г. се очаква да бъде само половината от средния за десетилетието преди пандемията, а това със сигурност ще се отрази на отворена икономика като българската.

Нагоре, нагоре

В годишната класация на "Капитал" за най-динамични малки и средни компании "Гепард" участват 2596 дружества - това е с почти 1000 повече от пандемичната година и с около 450 над тези от 2021 г. Приходите им надминават 39 млрд. лв., а печалбата - 3.516 млрд. Финансовите им резултати са значително по-добри от постигнатите през 2021 г. - ръстът на постъпленията е 68%, а на печалбата - 53.8%.

Класацията изследва динамиката на развитието на МСП през 2022 г., а основният показател е ръстът на приходите. Бързото възстановяване от пандемията от ковид се е пренесло и през следващата година. Най-добре са се представили дружествата в енергетиката и търговията с горива, селското стопанство и храните. Много добра година са имали също така компаниите в търговията с автомобили и транспорта. Тези резултати се дължат на два основни фактора - руската инвазия в Украйна и високата инфлация. Докато последният фактор започна да отстъпва през миналата година, ефектите от войната в Украйна най-вероятно ще бъдат дългосрочни.

Технологичен лидер

За първи път лидер в класацията е компания от технологичния сектор. Стартъпът MYX разработва дигитални близнаци за телеком индустрията - цифрови копия на физическа инфраструктура. Приходите му са пораснали с внушителните 4221% през 2022 г. спрямо 2021 г. и са достигнали 7.3 млн. лв. Това е мечтаният начален ръст за всеки стартъп, както и за инвеститорите в него, които залагат парите си (неслучайно наречени "рисков капитал") на компании, които имат шанс за подобно изстрелване нагоре.

В годишната класация на "Капитал" за най-динамични малки и средни компании "Гепард" участват 2596 дружества - това е с почти 1000 повече от пандемичната година и с около 450 над тези от 2021 г.

Дружеството може да се определи като една от най-интересните млади български компании. През 2022 г. компанията обяви, че е набрала 3.5 млн. евро финансиране, след като година по-рано си беше осигурила 350 хил. евро. Тя е основана от съученици от СМГ и университета в Уоруик, Великобритания. След финансирането мажоритарни собственици остават съоснователите Явор Михайлов, Деан Безлов, Димитър Райнов, Михаил Георгиев, Васил Рабухчиев и Станислав Николов. Голяма част от средствата са вложени в разширяването на компанията.

През 2021 г. големият клиент на MYX е "А1 България", а година по-късно - American Towers, която е най-големият производител на кули за телекомуникационно оборудване. Американският гигант се обръща към българския стартъп, за да си спестят въпросителните около това колко още оборудване може да поеме една тяхна кула, как да бъде поддържана по-лесно, как да бъдат наредени антените и др. American Towers дава мащаб в дейност на българската компания, което води и до допълнителен плюс за нея - екипът може да се насочи към това да бъде изцяло софтуерна компания.

Подгласници на лидера са "Стил трейд плейс" от Кърджали, която се занимава с търговия с горива, и туристическата фирма "Новотон" от Варна, която предлага услугите си чрез сайта allinclusive.bg. Кърджалийската фирма "Стил трейд плейс" е млада - създадена е през 2020 г., и се занимава с търговия с горива. За този кратък период е увеличила приходите си от 39 хил. лв. в годината на създаването й до 8.9 млн. лв. през 2022 г. Съдружници в дружеството, чийто капитал е 30 хил. лв., са Георги Петров и Женя Камбурова. Двамата си партнират и в "Стил пелет", която се занимава с производство и търговия с пелети, както и в още няколко дружества.

Allinclusive.bg е търговска марка на туроператора "Новотон". През платформата се предлагат летни и зимни почивки в България, Гърция, Турция, Кипър, Хърватия и Испания. Клиентите могат да намерят още самолетни и автобусни пакети, както и оферти за настаняване със собствен транспорт. Собственик на дружеството е Живко Жеков, а управител е Диляна Неделчева. През 2022 г. приходите на дружеството достигат 45.6 млн. лв. при 1.7 млн. година по-рано.

София, Пловдив, Варна, Бургас и всички останали

Освен че е малка и отворена, българската икономика е и прекалено концентрирана в няколко региона. Тази тенденция, която напомня за страни от Южна Америка (правителствата се правят, че такъв проблем не съществува), се потвърждава години в класацията "Гепард".

През 2022 г. естествено положението е същото - само в София работят почти 38% от най-успешните МСП. Като добавим Пловдив, Варна и Бургас, процентът скача до 59.5. На опашката без изненада е северозападната част на страната - от Монтанска и Видинска област в класацията влизат съответно 7 и 9 компании. Следват Кюстендил с 10, Кърджали и Силистра с по 11 и Търговище с 12.

Прекалената концентрация се потвърждава и от анализ на Института за пазарна икономика. Според него през 2022 г. повече от половината икономика на България е съсредоточена в три общини - София създава 41 млрд. лв. добавена стойност, а челната тройка се допълва от Пловдив (5.3 млрд. лв.) и Варна (4.4 млрд. лв.). Това са общините, които съсредоточават най-високата инвестиционна активност и имат най-добрия човешки капитал - с висок дял на висшистите, а в тях неграмотни и хора с ниско образование почти отсъстват.

Проблемът е, че България няма стратегия как да излезе от тази ситуация. Еврофинансирането през последните 17 години не доведе до резултат - спомняте си какви надежди се възлагаха на моста между Видин и Калафат. Държавата трябва да помисли за инвестиции в човешки капитал, защото без тях ситуацията няма да се подобри и инвеститори трудно биха се насочили към много области на страната. За стратегия, насочена към интеграцията и вкарване в пазара на труда на емигранти, и то към обезлюдените райони, дори не можем и да си помислим.

Най-успешните сектори

Високата инфлация и проблемите заради войната в Украйна оформят картината и на най-успешните сектори през 2022 г. Секторните анализи на "Гепард" показват, че най-големите приходи са реализирали компаниите, които правят бизнес с горива - 595 млн. лв., занимават се с енергетика - 584 млн., и търгуват с автомобили - 552 млн. Веднага след тях са тези от селското стопанство, производството на метали и транспорта.

Ефектът от инфлацията (разбира се, не трябва да се изключват и други фактори, влияещи върху нарастването на приходите) се вижда най-добре, като се сравнят приходите на същите компании година по-рано. Двадесетте най-успешни МСП при горивата през 2022 г. са реализирали доста по-малко постъпления година по-рано - 230 млн. лв. При енергетиката приходите на сегашните лидери са били също доста по-малко през 2021 г. - 187.7 млн.

Подгласници на лидера са "Стил трейд плейс" от Кърджали, която се занимава с търговия с горива, и туристическата фирма "Новотон" от Варна, която предлага услугите си чрез сайта allinclusive.bg.

Класацията показва, че най-печеливши са компаниите от енергетиката, селското стопанство и строителството и имотите. Те са следвани от търговците на автомобили, производителите на метали и тези на машини. И тук е валидна зависимостта от нарастването на цените.

Заслужава да се обърне внимание на факта, че лидерите по приходи в горивата са отчели печалба едва 16.2 млн. лв. Така средният марж на печалбата за 20-те най-успешни в сектора е едва 2.7%. За България това не е голяма изненада, след като "Лукойл Нефтохим" години наред работи на загуба, докато петролните гиганти по света реализираха сериозни печалби.

Все по-голямо значение

Въпреки не толкова добрите условия за бизнес - страната е едва на 61-во място сред 190 икономики в класацията на Световната банка от началото на 2023 г. за лесно правене на бизнес и изостава спрямо останалите страни в ЕС, значението на малките и средните предприятия за българската икономика непрекъснато нараства. Те са 98.7% от общия брой на компаниите, а през 2021 г. в тях са били заети 74.2% от всички в икономиката. МСП осигуряват добавена стойност в размер на 66.5% от тази на цялата икономика и този дял стабилно нараства. От началото на 2020 г. насам МСП в България, както и тези в Европа и по света, са изправени пред икономическа несигурност и сътресения поради пандемията от коронавирус и последиците от войната на Русия в Украйна. Предприятията имат проблеми при наемането на служители и с резките и бързи увеличения на цените на много от ресурсите.

Сериозните предизвикателства пред малките и средните компании са свързани и с необходимостта от справяне с последиците от войната в Украйна, все още по-високите цени на водещи суровини, затрудненията във веригите на доставки, все още по-високата инфлация.

Според национално представително проучване сред МСП, проведено през януари 2023 г. от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), малко над 50% от предприятията все още усещат негативното въздействие на постпандемичните проблеми. Те са от различен характер - от нарушени вериги на доставки, загуба на пазарни позиции, загуба на квалифицирана работна ръка и др.

Високата инфлация в света и България през 2022 г. оказа сериозен натиск върху малките компании. Високите цени на суровините, особено на енергийните, както и намаляващата покупателна способност на хората се отразяват силно негативно върху дейността им.

В опит да овладеят инфлацията централните банки повишиха лихвите, което доведе до покачване и на тези по кредити и съответно до забавяне на инвестиционната активност на всички участници по веригите на доставки. Очаквано резултатите от изследването показват, че над 80% от анкетираните МСП изпитват негативните ефекти на инфлацията.

Войната и енергийните доставки бяха сред основните рискове и през 2023 г., макар че инфлацията в ЕС и България се понижи.

Възможности и проблеми

Продължаващата война в Украйна и нарастващото политическо напрежение с Китай, Иран, Тайван вероятно ще причинят смущения в производството и търговията, като ще увеличат нестабилността на стоковите борси и ще навредят на доверието на инвеститорите. Това от своя страна би забавило пълното възстановяване на глобалните вериги за доставки и би допринесло за по-високи оперативни разходи за компаниите.

Прогнозите сочат, че се очаква проблемите на пазара на труда да продължат, тъй като възстановяващите се сектори, които бяха засегнати по време на пандемията, и структурните проблеми на пазара на труда ще допринесат за недостига на работници.

Липсата на квалифицирана работна ръка трайно се явява един от най-сериозните проблеми за сектора. Промените в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност би трябвало да доведат до улесняване на достъпа до пазара на труда в България на висококвалифицирани специалисти - граждани на страни извън ЕС, и издаването на т.нар. синя карта. С промените се дава възможност за подаване по електронен път на различни документи, разширява се и обхватът на определението за висококвалифициран работник.

Дългогодишен проблем остава и административната тежест - неслучайно сред топ три на основните проблеми пред своята дейност предприемачите посочват регулаторните препятствия и административната тежест (63% при 55% средно за ЕС). За да се намали административната тежест за предприятията, е необходимо да се подобри ефективността на администрацията и най-накрая да има действащо електронното управление.

Стратегическа възможност за развитие на МСП е търсенето на нови пазарни ниши. Глобалната тенденция все повече компании да прилагат диверсификация на доставчици и партньори може да бъде източник за нови перспективи пред малките компании и на чуждите пазари.

Малките и средните предприятия се сблъскват с все по-силна конкуренция в регионален и световен мащаб, поради което ключово значение за успеха им имат тяхната гъвкавост, иновативност и подходът им за развиване на знания и умения. В същото време предпочитанията на потребителите и пазарните стандарти се променят. Поради това потенциалният растеж на МСП зависи в голяма степен от тяхната конкурентоспособност, която пък би осигурила по-висок темп на икономически растеж на цялата икономика.

Методология

За да попадне в класацията, една компания трябва:

- да отбелязва ръст на своите приходи в две поредни години

- да отговаря с приходите си от 2022 г. на определението за малки и средни предприятия (не микро-), заложено в закона - между 3.9 млн. лв. и 97.5 млн. лв. приходи

- да бъде частна собственост

- да не е финансово, здравно или хазартно дружество.

*Класацията работи с данни за общите приходи.

Източници: НСИ, Търговски регистър и АПИС
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар