"Код Ателие" дава алтернатива на IT кадри да останат в Ямбол

Веселин Кънчев - съосновател, DevOps и инфраструктура, Венелин Тодоров - съосновател, бизнес администрация и продуктов мениджмънт, в "Код Ателие"

"Код Ателие" дава алтернатива на IT кадри да останат в Ямбол
"Код Ателие" дава алтернатива на IT кадри да останат в Ямбол
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията

"Код Ателие" е продуктова компания, базирана в Ямбол. Основана е преди две години и половина от Веселин Кънчев и Венелин Тодоров и работи по външни проекти, както и по няколко собствени продукта.

Как създадохте компанията "Код Ателие" и защо решихте да развивате IT бизнес в Ямбол? Досега Ямбол не е популярна IT дестинация в сравнение с градовете, в които има университети или техни филиали с подходящи специалности?

Венелин Тодоров (В.Т.): Въпреки че и двамата с Веско не живеем от доста време в Ямбол, при гостуванията си в града виждахме липсата на развитие и у нас винаги е съществувало желанието да направим нещо, с което да помогнем това да се промени. Тъй като имаме известен опит в IT сферата, решихме, че основаването на технологична компания е добра идея, с която можем да дадем алтернатива на част от хората да останат в града.

Веселин Кънчев (В.К.): Идеята за софтуерна компания възникна преди години, като още от самото начало желанието ни бе тя да бъде базирана в Ямбол - именно защото други градове са по-популярна IT дестинация за момента. Същността на това, което сме предприели, е да предоставяме възможност на хора с интерес към IT сферата да се развиват в тази насока, без да им се налага да се преселват в друг град.

В.Т.: Създаването на компанията не бе лесно, тъй като в Ямбол няма много IT таланти. Поради липсата на местни специалисти, покрай които да градим екип, се наложи да внесем външен експертен опит. Наехме и релокирахме колеги от други градове, които послужиха като ядро, покрай което да развиваме компанията. След което започнахме да привличаме местни таланти и да ги обучаваме в работна обстановка с работа по истински проекти. Така малко по малко се разраснахме и сме вече 16 души, повечето от които от Ямбол и региона.

Какъв е фокусът на "Код Ателие" - обслужване на външни клиенти или разработка на собствени продукти?

В.К.: В дългосрочен план фокусът е изцяло върху реализация на собствени идеи.

В.Т.: Желанието ни е да сме продуктова компания, но за момента се налага да сме хибридна, което ще рече, че освен по собствените си продукти работим и по външни проекти. Опитът ни показва, че развитието на собствени продукти и налагането им на пазара изисква около 1-2 години усилия и работата по проекти на клиенти се явява необходимост, за да имаме възможност да работим по наши продукти. Съумяхме да увеличим приходите си, което ни дава възможност да инвестираме в собствени продукти. За 2023 обемът на продажбите ни е 704 хил. лв, което представлява ръст от 112% спрямо 2022 г.

Какви са плановете ви за развитие - на национално, европейско и глобално ниво?

В.К.: Търсим възможности на трите нива. Голяма част от клиентите ни са български компании, като активно контактуваме с потенциални фирми извън страната. Ще го смятаме за успех, ако допринесем за популяризирането на българския IT сектор в чужбина.

В.Т.: На национално ниво основното ни желание е да развиваме Ямбол и Сливен, а когато станем достатъчно силни, бихме развивали компанията и в други региони. Поддържаме контакт с колеги от други областни градове, с които споделяме опит и знания. В процес сме и на формиране на IT консорциум с идеята да се маркетираме и да търсим работа като една организация.

Плановете ни на европейско ниво включват намирането на нови клиенти в Европа и отваряне на офиси в околни балкански държави.

Амбициите ни на глобално ниво са да пробием с някои от продуктите, които развиваме, и да се превърнем в изцяло продуктова компания.

Разкажете малко повече за създаваните от вашия екип софтуерни продукти и услуги и какви са очакванията ви за внедряването им?

В.Т.: Към момента компанията работи по няколко собствени продукта:

  • ScoutAround - маркетплейс платформа за резервации на филмови локации с помощта на изкуствен интелект.
  • HyperERP - е облачно базирана ERP платформа за управление на бизнес процесите на хипермаркети, която планираме да продаваме като решение.
  • FastCart - количка за пазаруване в хипермаркети, която разчита продуктите, които се добавят в нея, и предава информацията за продуктите и сумата на касата.
  • StreetLightManagement - интелигентна облачно базирана система за управление на улично осветление.
  • Cashlend - работи като платформа за p2p инвестиции и групово финансиране. Продаваме решението и като white label на небанкови финансови институции.

Очакванията са ни с някой от тези продукти да успеем да намерим достатъчно голяма търговска възможност, което да ни позволи да се фокусираме изцяло върху развитието на собствени продукти.

Споделяте, че използвате изкуствен интелект в своите продукти и разработки. Какво смятате за наскоро представения български AI от INSAIT? Ще може ли да ви помогне?

В.Т.: Следим работата на проф. Мартин Вечев и INSAIT от създаването на института и силно адмирираме и подкрепяме сериозната работа, която свършиха с BgGPT.ai. Вече обсъждаме идеи за продукти за българския пазар, в които можем да интегрираме решението, като смятаме, че можем да създадем много интересни продукти в сферата на онлайн търговията.

С какъв опит разполага екипът на фирмата и в какви технологични сфери?

В.Т.: Дейността ни включва изграждане на проекти в сферата на финтех, проптех, интелигентни градове, бизнес софтуер (ERP) и IoT. Комбинацията от технологии, с които работим, включва:

  • .Net/Angular за уеб приложения
  • Flutter за мобилни приложения
  • DevOps - Linux, Databases & Cloud, CI/CD, Git.

В.К.: В сферата на DevOps специализираме в проектиране и администрация на Cloud и Оn-prem инфраструктурни решения. Опитваме да наложим услугата DevOps as a Service, т.е. експертност за компании, които не разполагат с вътрешна такава.

Какви са целите на "Код Ателие" и как си представяте развитието на стартъп екосистемата - само в града, в региона или на национално ниво?

В.Т.: Пред нас има няколко цели:

1. Развитие на таланти в Ямбол и региона - бихме искали да обучаваме още таланти. Допускаме, че ако в града има критична маса от специалисти, от порядъка 50 - 100 души, това би привлякло още компании, които търсят начин да се разраснат извън София.

2. Развитие на собствени продукти - един успешен собствен продукт би дал възможност да се превърнем в изцяло продуктова компания, но и би вдъхновил IT общността в Ямбол и региона, че това може да се случва и извън София.

3. Развитие на екосистемата - за да се развиват IT индустрията и предприемачеството в Ямбол и региона, е необходимо да има екосистема, която да поддържа хората. Планираме организиране на събития и обучения, както и отваряне на co-working пространство, където да се случва всичко това.

Как си партнирате с организации като BESCO, BASSCOM, венчър фондове, бизнес ангели?

В.Т.: Членуваме и в BESCO, и в BASSCOM, смятаме работата на двете организации за изключително полезна за развитието на IT индустрията, която допринася с все по-голям дял в икономиката на България.

Познаваме VC фондовете и работим с някои от тях, наскоро получихме рисково финансиране за наш продукт. Благодарение на ФМФИБ и VC фондовете в България вече има широк достъп до финансиране.

Получавали сме инвестиции и от бизнес ангели и благодарим за тяхното доверие, нерядко те са първите, които инвестират в дадена идея.

Бихте ли се възползвали от новата промяна в Търговския закон "Дружество с променлив капитал" (ДПК)?

В.Т.: ДПК е една гъвкава и модерна правна форма, която отне много усилия и време на BESCO и всички участници в процеса по създаването й. Възнамеряваме да използваме ДПК, за да дадем дял от компанията на колегите си. Желанието ни е, когато направим успешен продукт, да споделим успеха с тях.