🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Вкусът на "Димитър Маджаров"

Станислава Маджарова, заместник-управител на "Димитър Маджаров" ЕООД, за новите продукти и пазарите на компанията

Вкусът на "Димитър Маджаров"
Вкусът на "Димитър Маджаров"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Госпожо Маджарова, откъде семейната ви фирма черпи идеи за новите продукти?

Търсим идеи от различни места и региони на България. Наблюдаваме внимателно развитието на българския пазар и промените в потреблението на нашите клиенти. Някои идеи идват спонтанно и бързо, други след обстойно обмисляне и много проби. Идеи вземаме и от други страни. При нашите пътувания задължително разглеждаме пазара и си харесваме продукти, за които знаем, че имаме технологии за производството им. Преди време бяхме в Италия и взехме да тестваме няколко сурово-сушени салами, които ни се сториха много интересни.

Кога усещате, че един продукт с марката "Димитър Маджаров" има пазарен потенциал?

- Най-напред трябва ние да си го харесаме. Отношенията в нашата семейна фирма с работниците и специалистите са много по-близки. Хората споделят нашите ценности, нашия начин на мислене. Знаят как реагираме при създаването на продуктите. Всеки продукт, който ни хареса и искаме да пуснем на пазара, задължително сме го пробвали и усъвършенствали, докато преценим: ето това е! Трябва да отдам заслуженото на главните ни технолози в предприятията за млеко- и месопреработка. Те са хората, който се стараят да намерят правилната рецептура за реализация на идеята. Но идеите идват от маркетинговия отдел, от производствения отдел, от ръководството на компанията. Изобщо в "Димитър Маджаров" ЕООД сме отворени за идеи.

Хайде "да надникнем" в лабораториите на фирма "Димитър Маджаров". Какво се тества там сега?

- В момента работим върху зимния ни асортимент. Това са продукти, които се продават добре от октомври до края на март - такива, които могат да се консумират топли или студени. Това са желирани продукти - джолан, свинско месо, свинско месо с праз, свинска кавърма, различни други меса. Те са в разфасовка обикновено от около 200 грама.

Има ли продукт, за който ви е мъчно, че не успял да излезе на пазара?

- Случвало се е. Пускали сме някои нови продукти с голямо желание, но невинаги реализират нужния потенциал и успех. Имахме серия от продукти тип "Средиземноморски". Става дума за средиземноморски колбаси - с орехи и с резене, филета. За съжаление не успяхме да направим нужните обеми от продажби. Ще добавя, че в голяма степен българинът си е традиционалист. Затова насочваме много усилия да допаднем на вкусовите търсения на младото поколение.

Кои са пазарите на фирма "Димитър Маджаров" ЕООД?

- Работим основно на българския пазар. Продаваме и в много европейски страни. Най-често там, където има български купувачи. Българските магазини в чужбина предлагат цялото изобилие от наши продукти, дори повече, отколкото българските магазини в България. Имаме клиенти във Франция, Англия, Испания, Белгия, Германия. Износът ни е сравнително малък дял от общите продажби на компанията, но пък темповете му са много високи. През 2020 година имаме около 40% ръст в продажбите.

Как изследвате чуждестранните си пазари?

- Възложихме на специализирана агенция, с която работим добре и на българския пазар, да проучи мнението на българските ни клиенти зад граница. В Англия например се оказа, че българите свързват компанията ни с качествените ни млечни продукти. Компанията "Димитър Маджаров" е една от първите, която излиза в съзнанието на българския купувач в чужбина. При колбасите е по-различно и конкуренцията е по-голяма. Решението ни е да прехвърляме имидж от млечните ни продукти към нашите колбаси, като правим свързани промоции. В момента сме в процес на стартиране на такава кампания предимно в Лондон, Манчестер, Лийдс, Саутхемптън. Имаме желание по-късно да приложим английския опит в Испания и Германия.