🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-малкият електрокар "Рекорд" на служба в Michelin

Триопорният електровлекач е със съвременен дизайн и функционалност

Най-малкият електрокар "Рекорд" на служба в Michelin
Най-малкият електрокар "Рекорд" на служба в Michelin
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Той може да е само с 3 колела, но тегли 6 тона и прави "дрифт", ако електрокаристът потегли нервно. Малкият триопорен електрически влекач на най-голямата българска каростроителна компания "Балканкар Рекорд" отиде на работа в заводите на Michelin в Полша. Точно този кар избраха работниците от компанията. Те са свикнали с по-старите модели триопорни електровлекачи "Рекорд", но сега получават още съвременен дизайн и функционалност.

"В Michelin имат пълно доверие в избора на своите работници. Преди няколко месеца изработихме и изпратихме друг - четириколесен електрически влекач, създаден по специалните изисквания на техническия отдел на известната компания. Мениджърите обаче се съобразиха с искането на своите работници и поръчаха да им разработим триколесен прототип на влекача. След продължилите 3 месеца тестове малкият "Рекорд" получи "зелена светлина" и ще замени над 100 електрокара от по-старата версия на влекача", разказа инж. Георги Вълков, заместник-директор на "Балканкар Рекорд".

Триопорният електровлекач ще работи в много тесни помещения на Michelin, но той е пригоден точно за такива пространства. Машината може да направи завой на място, а акумулаторът е достатъчно мощен, за да издържи двусменен режим на работа без презареждане. Скоростта на българския влекач е 17 км/ч. Това е доста висока скорост за този тип машини. Затова конструкторите са направили ограничение - при влизане в завой скоростта автоматично пада до 6 км/ч. Новият триколесен електрокар има и автоматичен заден ход. Водачът слиза от машината, натиска копче на задната част на кара и тя бавно се приближава към вагончетата, натоварени с гуми Michelin. Скачването е с прецизност до сантиметър.

"Разработката на триопорния електрокар ни даде опит в конструирането на свръхлеки машини. Екип от 5 инженери вложи в тази 500-килограмова машина иновации, които ще ни носят конкурентни предимства в следващите години", коментира инж. Георги Вълков. Някои от идеите си той е заимствал от своето хоби. От 20 години инженерът събира копия на действащи електро- и мотокари. Специално за триколесния електрокар инж. Георги Вълков си купува модели на същия тип машини, за да види ползваните решения от други фирми.

"Освен геометричните пропорции на машината видях и елементи по окачването, ходовата част и други конструктивни особености, които ми бяха полезни в работата", обобщава той. И е сигурен, че крачката от света на моделите към света на реалните машини в каростроителната индустрия е много малка. Но може да бъде направена само от хора, които са готови да споделят идеите си.