🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 100 на компаниите в Пловдив: На колелото на растежа

Бизнесът на фирмите в културната столица на Европа масово се увеличава през 2019 г., а средният ръст е 9%

Общият размер на приходите на компаниите в Пловдив е 29.4 млрд. лв.
Общият размер на приходите на компаниите в Пловдив е 29.4 млрд. лв.
Общият размер на приходите на компаниите в Пловдив е 29.4 млрд. лв.    ©  Надежда Чипева
Общият размер на приходите на компаниите в Пловдив е 29.4 млрд. лв.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Малко са градовете в България, които могат да се похвалят с растеж, и то по-хармоничен от софийския. Пловдив се открои като един от малкото със стабилен възход през последните години. Като бизнес и като атрактивно място за живеене, в което се случват неща. През 2019 г. вторият град в страната беше и Европейска столица на културата, което донесе още бизнес.

В Пловдив беше създаден и един от най-успешните индустриални проекти в страната - Тракия икономическа зона, обединяваща шест индустриални зони - "Куклен", "Раковски", Агроцентър "Калояново", "Марица", Индустриален парк "Пловдив", парк "Иновации". В тях се настаниха над 180 фирми и инвестиции за общо 2 млрд. евро, като бяха привлечени както местни инвеститори, така и чужди компании, като германският производител на хладилна техника Liebherr. Schneider Electric, с производството си на миниатюрни прекъсвачи за промишлени и домашни приложения. Ferrero, с местното си дружество "Агри България", занимаващо се с преработка на череши, които да се влагат в захарните изделия на италианския производител в с. Радиново. Една от последните новини, засягаща компания от топ 100 на региона, дойде през октомври. Тогава стана ясно, че базираният в Люксембург фонд за дялови инвестиции CVC Capital Partners иска да купи гръцкия хранителен Vivartia Holdings, като част от него е българската "Обединена млечна компания", известна с бранда си "Верея".

Най-голям дял от икономиката на града с близо 35% държи търговията. Следва преработващата индустрия с 32.7% и строителството с 6.8%. Регистрираните дружества са над 34.4 хил., като от тях 33.4 хил. са микрофирми, а в групата на големите попадат 35. Броят на заетите е 151 хил. души, като 23 хил. души работят във въпросните 35 компании. А общият размер на приходите на компаниите в Пловдив е 29.4 млрд. лв.

Най-големите 100 компании на Пловдив имат общо 930 млн. лв. приходи повече спрямо година по-рано, или почти 9% ръст. Общият оборот на лидерите в региона за 2019 г. е 11.4 млрд. лв., но все още няма компания, която да надхвърли границата от 1 млрд. лв. В стоте пловдивски лидера работят почти 34 хил. души.

Топ 3: Цигари, метали, горива

Лидерът е търговецът на едро с цигари "Табако трейд" с 906 млн. лв. приходи и ръст от 14%. "Табако трейд" е дистрибутор на цигарите British American Tobacco, Japan Tobacco International, Imperial Tobacco и Karelia. Дистрибуторът за поредна година трупа огромен оборот, като в пловдивската класация на най-големите има още няколко силни търговеца на тютюневи изделия. Дяловете на "Табако трейд" се държат от дългогодишните участници на цигарения пазар Димитър Вълчев (бивш митничар), Ангел Пепелешев (който има и хотели в Слънчев бряг) и Цветан Христевски. Същото трио притежава и търговецът "Табако венчърс" (на 6-а позиция в класацията).

На втора позиция е пловдивската КЦМ, която произвежда цинк и олово, и преди година водеше подреждането. Понижението на приходите при КЦМ заради поевтиняването на металите е съпроводено и с по-ниски разходи за суровини, а оперативният резултат се подобрява. Но скоро започва нова модернизация и разширение за 130 млн. евро и от дружеството обявяват план за оборот от 1 млрд. лв.

На трета позиция с огромен ръст на приходите от 39% е търговецът с горива "Инса ойл", собственост на Георги Самуилов. Компанията, базирана в Белозем, завършва 2019 г. с 687 млн. лв. приходи, а печалбата е 10 млн. лв. Георги Самуилов и "Инса ойл" добиха популярност, след като в началото на 2018 г. петролното дружество финансира лихтенщайнска офшорка за покупката на 67.65% от Общинска банка с 46 млн. лв.

В последните няколко години "Инса ойл" е активен вносител, като танкерите на компанията се обработват на пристанище Бургас, което се управлява на концесия от братята Кирил и Георги Домусчиеви. "Инса ойл" е и наемател на данъчния склад за течни горива на терминал Бургас-изток 2. По думите на самия Самуилов през изминалата година компанията му е внесла 80-90 танкера. Между Самуилов и бившия генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев назря конфликт заради вноса и дистрибуцията на едро. Очакванията в сектора са със създаването на държавната петролна компания да се развие още по-мащабно бизнесът на "Инса ойл".

Самуилов фигурира и по-назад в класацията с дружеството "Петрол енерджи", което има ръст на приходите от 4676%, като от 830 хил. лв. те скачат на 39.6 млн. лв.

Най-растящите

Малко са компаниите в първата стотица на региона, които имат спад в бизнеса си - само осем са с двуцифрено свиване на приходите. Тези, които отчитат драстичен скок, обаче са сериозен брой: почти половината в стотицата са с двуцифрен растеж.

В първата десетка на класацията с 80% ръст на приходите е чешкият производител на електронна медицинска техника "БТЛ индъстрийз", като тя имаше сериозен ръст и година по-рано. Компанията затваря целия кръг на производство - от разработките на нова техника, през производство на някои от компонентите на медицинските машини, цялостното сглобяване до реализацията на медицински апарати в основно три направление - кардиология, физиотерапия и естетична медицина. "БТЛ индъстрийз" произвежда над 50 хил. медицински апарата годишно, като продукцията се изнася в над 110 страни по цял свят. През 2019 г. компанията съобщи, че ще инвестира 20 млн. лв. в собствена фабрика в Пловдив на парцел от 20 хил. кв. метра, като през тази есен правителството одобри финансирането на публичната общинска инфраструктура във връзка с предприятието.

С ръст от 160%, до 68 млн. лв. приходи и 45-а позиция в класацията е "Сейдж Технолоджис". Предметът на дейност на компанията е изработка на машинни елементи, агрегати, възли, електронни устройства и всичко, което не е забранено от закона. Мажоритарен собственик е Христо Христов, който е по-известен с другата си фирма "Сейдж консултантс", компания от София, търговец на оръжие. Преди време тя беше спрягана като един от кандидатите за ВМЗ - Сопот, при едно от многото прекратени намерения за продажба на държавния завод.

Сериозен ръст на приходите има и от сектор машини, като например "Вили Елбе Аутомотив България", която отчита скок от 58%. Германският производител на автомобилни части Willi Elbe Gelenkwellen заработи през 2016 г. в икономическата зона "Тракия" край Пловдив. Предприятието е за компоненти за BMW и Mercedes-Daimler за Западна Европа и Китай.

Градът на велосипедите

Нагоре с 36% е и бизнесът на производителя на велосипеди "Лидер 96", чийто приходи минават границата от 100 млн. лв. През 2016 г. финландският фонд KJK влезе във велосипедния сектор с покупката на 60% от капитала на пловдивския "Лидер 96" срещу 7 млн. евро. През 2019 г. KJK придоби най-голямата фабрика за производство на велосипеди в Северна Европа - Baltik Vairas. Така очакванията са, че с Baltik Vairas и пловдивският "Лидер 96" KJK Sports ще бъде един от най-големите производители на велосипеди в Европейския съюз с капацитет от 700 хил. велосипеда годишно.

С ръст от 22%, 162 млн. лв. приходи и 16-а позиция в класацията е и другият голям производител на велосипеди в града - "Макском", като Пловдив от няколко години се превърна във велоцентър на страната.

Добрите резултати не са изненада. Българската велоиндустрия държи пета позиция в Европа и изнася за всички големи пазари. Традиционните колела бяха на едно стабилно ниво като производство, а бумът при електрическите през 2018-2019 г. беше значителен, подсилен от антидъмпингови мерки срещу Китай. Но епидемията на коронавирус блокира европейските икономики, а оттам и търсенето. Но пандемичната 2020 г. не започна толкова оптимистично, макар през лятото да се засили.

Центърът на транспорта

Регионът е традиционно силен в автомобилните превози, като в Пловдив са базирани редица големи транспортни компании. Такава е най-голямата ПИМК, намираща се на седма позиция с 282 млн. лв. приходи. Компанията е собственост на Пенко Несторов и Илиян Филипов, като през годините бизнесът се разклони в много и различни посоки. През 2016 г. инвестира и в жп транспорт, като създаде своя товарна железопътна компания - "ПИМК рейл", и купи локомотиви и специални джоб-вагони за ремаркета. През 2017 г. чрез дъщерната си компания "Терминали" тя спечели концесията на интермодалния терминал край Пловдив за срок 27 години. Дружеството беше кандидат за концесионер на летище Пловдив в обединение с "Тракия икономическа зона, като обаче бяха класирани на второ място след китайския претендент, като в крайна сметка до концесия не се стигна и в момента се провежда нова процедура. Междувременно ПИМК стана и единственият кандидат в обединение с "Валмекс" за извършването на ремонта на стадион "Христо Ботев", което ще струва малко над 40 млн. лв.

Другата голяма автомобилна компания "Петко Ангелов БГ" е на 21 позиция с приходи от 153 млн. Лв. и ръст от 16%. Последната новина за нея е от началото на ноември. Компанията съобщава, че е обновила автопарка си като е закупила нови 10 броя VOLVO, и вече с обща бройка от 548 броя камиони.

На 36 позиция е още един голям превозвач "АИТ интернешънъл транспорт", собственост на Ангел Траков. Компанията е с приходи от 85 млн. лв. и ръст от 21.6%. Създадена е през 1995 г. Основната й насоченост са международните превози. В по-новата си история започва да се занимава с отдаване на площи под наем, както и палетоместа за съхранение на стоки, като през 2018 г. се създава и "АИТ Логистик", насочена в складовата логистика и групажните линии.