🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пуканки за цял свят

Българският производител на пуканки за микровълнова печка "АСТ Попкорн" продава в над 50 държави и скоро отваря втора фабрика

Фирмата продава различни видове пуканки - има със сол, масло, шоколад, мед, канела и ябълка (основно предназначени за Германия), барбекю, лют пипер
Фирмата продава различни видове пуканки - има със сол, масло, шоколад, мед, канела и ябълка (основно предназначени за Германия), барбекю, лют пипер
Фирмата продава различни видове пуканки - има със сол, масло, шоколад, мед, канела и ябълка (основно предназначени за Германия), барбекю, лют пипер    ©  Надежда Чипева
Фирмата продава различни видове пуканки - има със сол, масло, шоколад, мед, канела и ябълка (основно предназначени за Германия), барбекю, лют пипер    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През втората половина на ХХ век в САЩ е изобретена микровълновата фурна. Любопитен, но всъщност не толкова изненадващ факт е, че пуканките са първото нещо, което се приготвя в нея. Така те бързо успяват да се превърнат в любимия снакс на средностатистическия американец и до днес се свързват с Щатите, точно както асоциацията за микровълнова печка върви с тази за пукащата царевица. Именно докато е студент в САЩ, Атанас Стойчев се влюбва във вкуса им и за първи път се замисля как ли се случва производството.

След предложение да стане съдружник в една не толкова сигурна българска компания за пуканки той решава, че по-скоро би създал нещо самостоятелно. Това става факт през 1996 г., когато основава ЕТ "Атанас Стойчев трейдинг" с предмет на дейност пакетиране и търговия с инстантни напитки. Четири години по-късно фирмата започва да произвежда пуканки за микровълнова фурна и постепенно това става нейна основна дейност. Името се променя на "АСТ Попкорн", която днес доставя на над 50 държави по света.

Съдружници в компанията са Атанас Стойчев (66.6% дял) и Аврам Николов (33.3% дял), като с управлението се занимава Стойчев. През 2019 г. фирмата отбелязва 32% ръст на оборота, който вече достига 14.3 млн. лв. Очакванията са, че 2020 г. ще завърши с приходи от над 20 млн. лв. заради благоприятни ефект, който корона вирус пандемията оказа върху консумацията на храна в домашни условия.

Ръстът на приходите на фирмата за деветмесечния период до септември вече е 40%.

Космическото пликче

Първата фабрика за пуканки се намира в град Съединение, близо до Пловдив. Преди Стойчев да я купи, сградата е била тракторен завод, който впоследствие се преустройва. В началото екипът прави пуканките "на ръка", а сега разполага с три производствени линии, като през 2021 г. ще бъде добавена и четвърта. "За нашия продукт са важни две неща - едното е суровината - царевицата, другото са хартиените опаковки", обяснява управителят на "АСТ Попкорн".

А пликчетата, които фирмата купува и ползва, всъщност се оказват специална разработка на НАСА, тъй като са правени за приготвяне на храната в космически кораби. В тях е вграден квадрат между два слоя хартия, който служи като "тиган". Той се нагрява от микровълновите лъчи и така изпуква пуканките. Този ефект не може да се получи с обикновен хартиен плик. Компанията доставя специалните пликове от САЩ всяка година със заявена бройка за следващата и същевременно се е превърнала в своеобразен хъб, който ги продава в Европа и Русия.

Царевица от различни земи

При другата важна суровина - царевицата, също се работи с партньори.

"Нямаме собствени насаждения, тъй като не сме фермери и нямаме земи и техника", обяснява Стойчев. Затова и фирмата сключва договори предимно с външни доставчици, които са най-вече от Унгария, Аржентина и Бразилия. В страната работи само с няколко местни производителя. "Българският пазар ни служи по-скоро като буфер, в случай че се случи някоя сушава година в чужбина. В Бразилия и Аржентина не се полива, има сезонни дъждове, които вършат тази работа, но се случва някой път времето да се обърка и това да се отрази на реколтата. А като падне добивът, цената скача нагоре двойно", коментира собственикът. Тогава се компенсира именно с добивите в страната, които дават възможност цената да падне и да е само с около 30-40% по-висока от "нормални" години.

За да влезе в производствения процес, царевицата не подлежи на специална обработка, а единствено трябва да се съхранява така, че да бъде с определена влажност - между 13.5 и 14.5%. Тогава всъщност се получава най доброто изпукване.

Инвестицията в новата производствена база е близо 6 млн. лв., като от тях 1.8 млн. лв. са субсидия по Програмата за развитие на селските райони.

За пуканките... преди пукането

Компанията, както мнозинството в нишата, работи с палмова мазнина. Нейната степен на окисляване се мери, така че да не граняса лесно. А самият процес на производство е следният: от едно място идва царевицата, а от друго-мазнината. Машината дозира в плика, който минава по линията, като той се отваря с щипки. В него падат царевицата и мазнината, в която вече има сол или оцветители, а след това под температурен натиск опаковката се залепва със сухо лепило, нанесено предварително. После пликът се прегъва и отива при друга машина, която го целофанира. Фирмата произвежда около 350 хил. пакета пуканки дневно.

Макар и процесът да е в голяма степен автоматизиран, има и човешка намеса - нужен е оператор, който да следи машината, и такъв, който да приготвя суровината, за да може да влезе тя в междинните бункери. "За да може царевицата да се стича към машината, сме се доверили на гравитацията - няма възможност за грешка или процесът да спре, а пък и е безплатна", шегува се Стойчев. Мазнината, която е в бункерите, се държи разтопена и се изпомпва към дюзите, които я дозират във всеки пакет. Инвестицията в една производствена линия възлиза на около 1.2 млн. лв.

Макар производството да зависи от машините, са нужни и квалифицираните за управлението им оператори.

Стойчев признава, че има проблем с намирането на работна ръка, защото повечето подготвени кадри заминават да работят в Германия или Испания.

Основният бранд на "АСТ Попкорн" е Top of the pop. През него фирмата продава различни видове пуканки - има със сол, масло, шоколад, мед, канела и ябълка (основно предназначени за Германия), барбекю, лют пипер. Преди дори е имало пуканки с вкус на уасаби, които са правени за Япония, но впоследствие производството им е спряно, защото лесно се променя вкусът на подправката.

Пуканки за всички

90% от общите приходи на компанията идват от износ, а основните пазари на фирмата са в страните от Западна Европа, Япония, ЮАР, Нова Зеландия и Израел.

Дружеството произвежда над 20 собствени марки (private label) на външни клиенти от повече от 50 държави. Основно работи за големи вериги в Холандия, Англия, Италия, Швеция, Германия, Япония, ЮАР, Нова Зеландия и Израел, като външният пазар е основен фокус с 90% дял в общите приходи.

На местно ниво "АСТ Попкорн" е изградила дистрибуционна система, но работи главно с по-големите вериги от ранга на Kaufland и BILLA. Освен това тя произвежда над 10 български марки за частни клиенти, които са в сегмента на ядките.

От доста време насам производството се задъхва пред големите обеми и това води до решението за изграждането на втора фабрика. Тя е базирана в близкото до Съединение село Труд и е с 5200 кв. метра разгъната застроена площ. Новото предприятие трябва да заработи през 2021 г. "Това разширение ни идва тъкмо навреме, тъй като пандемията се отрази доста благоприятно на бизнеса, защото повече хора си стоят вкъщи пред телевизора и са склонни да ядат пуканки. За 2020 г. имаме ръст спрямо миналата от 40% и дори малко повече", казва Атанас Стойчев.

Новата фабрика

Инвестицията на фирмата за производствената база и прилежащата офис сграда е близо 6 млн. лв., като от тях 1.8 млн. лв. са субсидия по Програмата за развитие на селските райони, 20% са собствени средства, а останалата част от сумата е осигурена чрез банков кредит.

Сега в съществуващата база в Съединение работят около 110 човека, докато доскоро служителите са били 70. Фирмата на практика е трябвало да изпълни очаквания ръст още на старото място. Заради това в новата фабрика няма да има кой знае какво увеличение на работните места и наетите ще са само още 20-ина души.

Операциите в новото предприятие в село Труд ще са в два потока - в единия край влизат опаковки, завъртат се в производството и излизат в склада като готов продукт. На втория етаж пък са обособени производства за готови пуканки (ready to eat) и барчета от пуканки с различни вкусове.

И нови възможности

Дългосрочните цели на фирмата включват налагането на последните две категории продукти освен разрастването на на бизнеса с микровълнови пуканки. Готовите пуканки се базират на съвсем различна технология - те трябва да са вече изпукани и минават през процес на овкусяване, за да бъдат с определен аромат (например карамелизирани). "Проблемът с този продукт е, че е много обемен и скъп за транспортиране. Затова може например да се изнася някъде тук в Европа, но не и далеч", казва Стойчев. Интерес обаче има, защото фирмата е получила много запитвания.

Друга новост са барчетата, които екипът е започнал да произвежда преди две години. "Историята с барчетата всъщност звучи като някакъв глупав филм. Бях на едно изложение и видях, че някакви хора ме гледат и си шушукат нещо на 5 метра от мен. Отидох да ги питам какво има, а те ми казаха, че искат да говорим. Обясниха, че са от Аржентина и са изобретили машина за барчета от пуканки, залети с шоколад. Офертата ми се стори малко скъпа и странна", разказва Стойчев. В крайна сметка той отива до Аржентина, за да се запознава с технологията - пуканките се залепват и се правят форма на барче, което после се залива с шоколад. Така "АСТ Попкорн" започва производство и продава този продукт в Англия и още две държави, като все още е далеч от пазарния потенциал. Търсенето по думите на Стойчев е голямо, защото "хем ядеш нещо компактно с пуканки, хем няма мазнина в него и е съответно с по-малко калории".

"Сега имаме един клиент в Германия, който иска да вкара барчетата във веригата Aldi. Тогава повече би си струвало да се инвестира и да се произвеждат по-големи количества", коментира собственикът. Но в основата и в бъдеще ще си останат микровълновите пуканки, при които ключът към успеха са по-големите обеми.

"Имаме надежда че и в България ще се увеличава консумацията. Наистина в Европа се консумираха по-малко пуканки, но сега все повече тази култура идва насам, защото животът става по-динамичен и хората искат по-бърза храна. Пуканките са лесни за приготвяне, евтин снакс са в сравнение с ядките например и имат добър срок на годност. Така че имаме потенциал за ръст", отбелязва Стойчев.

Помощ от приятел по време на криза

През пролетта на 2020 г. пандемията затвори някои фабрики за пуканки в Испания, които са сред основните производители в Европа. Тогава "АСТ Попкорн" решава да помогне - тъй като познава лично собствениците, Стойчев приема екипът му да работи за една от тях. Така започва да произвежда количества, които те да предоставят на клиентите си. "Те започнаха да губят клиенти. Магазините работеха, но фабриките не можеха. И така рискуваха да бъдат изместени от конкуренти, но ние чисто колегиално започнахме с нашите мощности да произвеждаме за тях. Тогава не смогвахме и трябваше двоен или троен капацитет някъде, но това беше нещо временно, в рамките на лятото, после нещата се уталожиха. Сега общо взето успяваме да се справим с нуждите", разказва Стойчев.