Разтоварване на градския трафик в Пловдив
Проектът за пробив под Централна гара ще облекчи значително придвижването от север на юг
Михаил Ванчев
Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция
Бързото разрастване на Пловдив си има и своите проблеми. Градът започна буквално да се задъхва, като в най-натовареното време прекосяването му с автомобил може да продължи един час.
Почти през центъра на Пловдив минава и железопътното трасе от Европа към Турция и Близкия изток. То се среща с автомобилния трафик на града точно в района на Централна гара. Иначе казано, това е и най-тясното място на Пловдив.
Проблемът с тази натовареност не е отсега. Първото му решение е на възраст около век и пловдивчани го наричат Бетоновия мост. Построен е над железопътните линии през 1930 г., а през 1980 г. е достроен.
Основен недостатък на това решение е, че не отговаря на новите изисквания към високоскоростните железници.
Друга слабост е, че мостът решава проблема с придвижването на пловдивчани от север на юг само над жп линиите и това съвсем не е достатъчно. Нов пробив с тунел под гарата ще позволи на града да има работещ резервен вариант за задръстванията.
Пробивът под Централна гара в града вече е съвсем реален проект, който ще бъде осъществен от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Неговата стойност ще е около 42 млн. лв., като в момента общината отчуждава имоти.
Миланският метод в Пловдив
Строителството на тунели не е новост за Пловдив. Най-известният е тунелът под Античния театър, чието строителство стартира през 1949 година. Другият е под Централната поща, завършен през 80-те години на миналия век. Новият тунел под Централна гара е с дължина 748 метра на дълбочина 7 метра под земята. Той ще свързва двата натоварени булеварда "Васил Априлов" (северно от гарата) и "Македония" (южно от гарата).
Пробивът е по-малка част от големия проект "Развитие на железопътен възел Пловдив", чийто договор беше подписан в началото на 2020 г. от генералния директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски. Проектът е за модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гарата. Дейностите по договора следва да приключат до 35 месеца и включват проектиране, което ще продължи до 8 месеца и строителство до 27 месеца. Общата стойност по тях е малко над 89 млн. лв. без ДДС. Изпълнител на договора е Обединение "Проект Пловдив" ДЗЗД, включващо фирмите "Трейс груп холд" и "Балкантел". Проектът се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа.
Според инж. Иван Бакалски, ръководител на проекта "Пловдив-Бургас - фаза 2" на НКЖИ избраният от изпълнителя способ за изграждане на тунела е т.нар. милански метод. Това означава прокопаване на участъци от съоръжението под повърхността, изграждането на стоманобетонова конструкция и възстановяване на околния терен.
Подводните камъни
За да се осъществи пробивът под Централната гара на Пловдив, общината ще трябва да отчужди 14 частни имота. Двата най-големи от тях са собственост на "Хеброс бус" и са в района на автогара Родопи. В регионалните медии вече се появиха информации, че за терените с обща площ около 1000 кв.м има разминаване в предлаганата от общината цена и търсената от собственика стойност. Според юристи тези ценови разминавания няма да спрат работата по проекта - да, могат да влязат за разрешаване в съда, но с това не се стопира нито проектирането, нито строителството. Съдебните саги обаче могат да продължат с години.
Инженери в Пловдив също имат професионални притеснения за тунела под Централна гара. Според хидроинженера Желю Желев съоръжението може да застраши сгради в съседство. В пловдивския вестник "Марица" от 7 октомври 2020 година той коментира: "...на мястото на тротоарите (на бул. "В. Априлов - б.а.) трябва да се изградят подпорни стени, която височина от нула ще стигне в началото на булеварда поне 5-6 метра. Това значи с 4 метра под основите на съседните четириетажни постройки". Дори и с това обаче идеята за пробива е посрещната с голяма доза ентусиазъм от жителите на града. Реалната работа по изграждането на съоръжението трябва да започне в началото на 2021 г.
2 коментара
"Новият тунел под Централна гара е с дължина 748 метра на дълбочина 7 метра под земята. Той ще свързва двата натоварени булеварда "Васил Априлов" (южно от гарата) и "Македония" (северно от гарата)"
Да вземете да си оправите малко географията ли...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.