🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

COVID-19 и шансът на Пловдив да задържи таланти

Пандемията върна много българи от чужбина у дома. Какво прави бизнесът, за да ги мотивира да останат да се развиват тук

Внезапното и рязко спиране на света покрай разпространението на коронавируса през пролетта накара много българи да се приберат у дома, за да са близо до семействата и близките си. Два месеца, прекарани в изолация, и едно лято по-късно дори хора, които никога не са приемали България като място, на което могат да се развиват, гледат на страната с други очи и проучват възможностите да останат за по-дълго.

Някои са студенти, едва открили свободата на независимия живот. Други са прясно завършили, в началото на кариерния си път, още на гребена на несигурността. Трети са утвърдени професионалисти, за които дистанционните решения за работа са открили хоризонта на собствената им родина.

Коронакризата се оказа неочакван ускорител на процес, който тече от няколко години, и компаниите, които изпитват глад за кадри в бурно развиващ се град като Пловдив отдавна забелязват завръщането на българите от чужбина.

Как може градът да спечели от голямото COVID прибиране и да задържи изгубените таланти на България?

Вижте как изглежда тази тенденция през призмата на компаниите, които активно търсят и наемат хора в Пловдив. Те разказват какъв е профилът на завръщащите се българи и каква е тяхната мотивация, краткотраен ли ще е коронавирус ефектът върху решението им да останат тук, кои са предимствата за работа и за живот в областния център и с какво може да допринесе бизнесът за привличането и задържането на добри професионалисти в региона.

Можете да чуете тази история и като подкаст тук.

Защо се върнах, от първо лице:

Богдан Богданов, финансов директор "Глобална верига на доставки, логистика и планиране"в Schneider Electric:

Искам да видя подобрения в средата, за да остана тук дългосрочно

Казвам се Богдан Богданов. Родом съм от Пловдив, завършил съм висшето си образование в Германия. И след това се върнах в България, като работих първо пет години в немска компания в автомобилния сектор като финансов директор и от седем години работя в Schneider Electric, компания, която е лидер в управлението на електричество и автоматизация.

През 2013г. започнах в Schneider като финансов директор на завода до град Пловдив. Прекарах три години на тази позиция и през 2016г. получих възможността да се преместя във Франция, в Гренобъл, където заех по-висока позиция като финансов директор на клъстър от десет завода, разпръснати из Европа в девет държави. В средата на миналата година получих предложение да заема по-висока позиция, която приех и в момента съм глобален финансов директор "Логистика и планиране" за групата Schneider, като отговарям за цялата дистрибуционна мрежа на групата от 100 дистрибуционни центъра по целия свят и за всички складови наличности на Schneider, които са около 3 млрд. Евро.

Бях базиран в Париж от средата на миналата година, но в момента се намирам в България. Реално в текущата ми позиция аз прекарвам 90% от времето прекарвам в конферентни разговори и видео разговори и чести пътувания по целия свят, където посещавам различните региони. Това беше миналата година и до началото на 2020 година, на когато удари COVID пандемията, групата наложи политика на тотална забранаа на пътувания и във Франция в средата на март имаше пълен локдаун от около два месеца и извършвах моята работа изцяло от вкъщи. Вече 90% до 100% от времето си прекарвам в конферентни разговори.

Като цяло в един момент започна много да натежава. Когато си в чужбина заедно със семейството си и нямаш социална среда, не можеш да социализираш. Имах доста време да размишлявам и си направих равносметката, че мога да върша моята работа от всяка една точка на света и заедно с моите шефове се разбрахме да се преместя в България и да си изпълнявам функцията си от тук. Като COVID-19 беше просто един ускорител на целия процес.

От днешна гледна точка това релокиране обратно в България е win win и за мен, и за компанията. Компанията може да направи значителни спестявания от това, че разходите за социални осигуровки и данъци са значителни по-ниски, когато съм базиран в България. От моя гледна точка, аз мога да живея един по-пълноценен живот сред приятели, семейство и социална среда и едновременно да си върша еднакво добре работата.

Аз съм от Пловдив и цялото ми семейство и среда е оттук. Естествено и в Париж, и в Гренобъл има много предимства, но най-големият недостатък от пребиваването в чужбина е, че много трудно можеш да изградиш социална среда. Особено ако не си израснал там или не си бил студент там и не си попил от културата и не си завързал рано контакти и връзки. А ние се преместихме в един по-късен етап от живота и от кариерата си е изключително трудно тепърва да изграждаш социална среда.

А в България предимствата са приятели, семейство, по-спокойна среда, всичко е познато, разстоянията са кратки. Не прекарваш дълго време в задръствания. Данъците и осигуровките в България са изключително атрактивни. В моя случай, претегляйки всички плюсове и минуси, към този момент плюсовете натежават.

Но това, че данъците и осигуровките са ниски е нож с две остриета, защото в крайна сметка you get what you pay. Липсва държава, инфраструктурата е изключително разбита, няма смислено планиране как да се разраства града. От гледна точка на чистота, здравеопазване, общо държавно управление има огромна дупка и разлика между Франция и България. Виждайки двете страни на монетата, имам сравнително високи очаквания в каква среда искам да живея.

В средносрочен и дългосрочен план аз и много мои приятели имат високи очаквания към това как би се развивала средата тук от гледна точка на инфраструктура, здравна и образователна система. И ако няма видим напредък във всички тези области. това не е устойчиво. Положителните елементи от държавното управление, свързани с ниските данъци и осигуровки, не са достатъчни. Нужен е цялостен пакет от социална и публична система, която да отговаря на очакванията на висококвалифицирани професионалисти, за да могат те да бъдат задържани в Пловдив, в София или в страната.

Може би трябва по-правилно да се комуникира какво се прави и как се харчат публичните пари. Може да се случват и хубави неща, но не са видими и добре разпознати от обществото, постоянно има някакво усещане за корупция, за неправилно използване на публични ресурси и буквално това не се вижда когато излезеш на улицата - в разбитите тротоари и бордюри. На хората в един момент не им прави впечатление, а не трябва да е така - ние трябва имаме гражданска позиция и да имаме високи очаквания.

Елена Ватрачка, мениджър "Човешки ресурси" на Schneider Electric България, Албания, Македония и Косово:

България се превръща във все по-атрактивна дестинация за управление на кариерата

Като мултинационална компания имаме практиката да изпращаме колеги в чужбина, както и да релокираме чуждестранни колеги в България. За последните няколко години имаме мобилитет към чужбина и от чужбина насам към нашия завод, като освен, че успяхме да промотираме колеги в чужбина, успяхме да привлечем и българи от чужбина, и хора от различни националности. Към днешна дата имаме колеги от Франция, от Чехия и Индия в нашия завод.

Страната ни започва да се превръща във все по-атрактивна дестинация за управление на кариерата. Преди четири години промотирахме стажантска програма сред френски университети, за да привлечем млади специалисти по отделни теми. И се оказа се, че малко от тях бяха наясно с България, с индустриалния живот тук и какво ние можем да предложим като старт на кариерата. Към днешна дата много по-лесно успяваме да се свързваме с такива кандидати и те са вече по-наясно с това какво България като дестинация и индустриалните работодатели могат да предложат.

По време на пандемията ние се свързахме с доста професионалисти, които проявиха интерес към нашата компания. Видяхме повече хора, които показаха интерес, но не ги видяхме да се връщат активно и да почват работа. По-скоро опипваха почвата и проучваха възможностите - до каква степен ние сме конкурентни и адекватни на това, което те търсят като ниво, за да се върнат.

Категорично българите в чужбина са ресурс и източник на знания, на професионални умения и дори навици на работа, но все още пътеката не е съвсем утъпкана и имаме работа за вършене, така че да ги привлечем обратно. За да стане много естествен процес те да се завръщат и да оценяват какво може да придобият тук. Според мен, ако има активация в посока завръщане заради пандемията, тя ще е временна и трябва да се правят малко по-устойчиви и дългосрочни планове в тази посока.

Имаше един период, в който наши колеги, живеещи в чужбина, избраха да се приберат в България. Първо, за да са близо до семействата си, второ, чувстваха се в по-голяма безопасност спрямо западноевропейските държави, в които пандемията имаше доста по-големи размери и трето, защото това по никакъв начин не им повлияваше представянето и резултатите особено сега с всички политики за работа от разстояние.

Ние избрахме Пловдив за инвестиция преди 20 години и добре съществуваме към днешна дата. Това, което ми прави впечатление е, че има непрекъснати инициативи от страна на града да отговаря на нуждите на бизнеса, да се подобрява. Нека да се продължава с това темпо, да не спират тези добри практики.

Със сигурност е по-трудно да намираме хора за свободните ни позиции, като това се обуславя от промяната в профилите, които търсим. Те са все по-комплексни и с динимката на пазара количествено намалява броят хора, които са свободни и незаети. Хубавата новина в ситуацията е, че ние имаме налични инструменти за това да обучаваме вътрешно. Имаме цяло звено вътрешни обучители, програми за придобиване на умения, идентифицираме си талантите дори на на ниво оператори - дори в един момент да изпълняват по-основна операция, те могат да се развият до настройчик и дори инженер. Около 30% от нашия административен персонал е развит отвътре.

От три години развиваме индустриалната академия на Schneider Electric, която също беше в отговор на това, че не можем да намерим този холистичен профил, който ни е необходим за бизнеса. Тя е насочена към млади професионалисти и е начин да затворим пролуката между инженерното образование, практическия опит и теоретичната подкрепа, за да имаме един завършен професионалист.

Кристина Иванова, директор за България и вицепрезидент "Операции" в TELUS International Europe:

За нас е важно Пловдив да продължава да инвестира в своето развитие

Последните няколко години наблюдаваме тенденция, която много ни радва - млади хора с много добро образование, които са отишли да завършат висшето си образование или да работят в чужбина и са решили да се върнат в България.

Ние бяхме първата компания, която през 2017г. стартира кампания, таргетирана към връщането на българите в България. Казва се "Мога там, искам тук", все още е активна и предлага финансов бонус за хората, които се връщат тук. Ние им предлагаме работа и помощ да си намерят жилище и да се установят.

Покрай тази кампания се срещнахме с много хора, които наистина искат да се върнат у нас, но ги е страх, не са сигурни дали ще си намерят работа, дали ще имат социални придобивки, дали ще имат стандартът на живот, на който са свикнали в чужбина Ние им помагаме първо да вземат решение, второ - от момента, в който кацнат на летището, да има кой да им помогне Повечето хора са заминали с идеята да не се връщат, така че завръщайки се всичко започва отначало.

Интересен е миксът от хора, които искат да се върнат. Сред тях има студенти, но има и такива, които са живели и работили над 10 години в чужбина. Повечето от тях искат да се върнат при семейството си, при родителите си, приятелите. Работят от години в чужбина и се чувстват чужденци. Други не са успели да се реализират по специалностите, които са завършили и търсят друга реализация. Трети, връщайки се, държат да си използват езика и уменията, завършили са икономика, маркетинг. И виждат, че една компания като нашата може да им предложи добра работа, среда, социални придобивки, добър начин на живот, баланс между работа и личен живот, възможности за обучение, кариера, развитие. Нещо, което според мен някои от тях си мислят, че в България не съществува и компаниите не го предлагат. Така че хората са приятно изненадани.

Това, което ни прави впечатление е, че доста хора се прибраха заради COVID кризата в световен мащаб. Някои продължиха да работят дистанционно за международни компании, други просто си дойдоха и останаха без работа, трети продължиха да учат. Има много студенти, които продължават обучението си дистанционно и започнаха масово да си търсят работа. Работата при нас е достатъчно гъвкава, за да могат да я съчетаят с образованието си и да упражняват езика на високо ниво. От началото на пандемията сме наели около 20 човека и в София, и в Пловдив, прибрали се в България и започнали да търсят активно работа.

В момента в офиса ни в Пловдив работят около 500 души, като повечето работят от вкъщи, много малка част работят от офиса. Когато стартирахме през 2009 г. с бизнеса в Пловдив, аутсорсинг индустрията беше нещо непознато. Нямаше нито една друга компания като нашата и трябваше да минем през целия етап на развиване на качества, които трябват за нашата сфера на работа.

Основната причина да отворим офис в Пловдив беше страхотното ниво на владеене на чужди езици. Имаме хора, които идват от малки населени места извън града и са с много високо ниво на езика, което е основно изискване за нашата индустрия. Всичко останало ние го предоставяме като обучение и развитие.

Хората в Пловдив са като цяло много по-спокойни, много по-усмихнати, много повече оценяват това, което получават като възможности, като офис среда, като компания. Много по-трудно биха си сменили работата за 50 лева в съседната сграда, нещо, което в София е масово. Обръщат си внимание повече, разнообразяват си живота, посещават културни събития. Това, което ги мотивира е не само заплатата, а каква е компанията, за която искат да работят. Хората в Пловдив се интересуват много повече от това фирмата участва ли в различни CSR инициативи - като сме в този квартал, може ли да направим проект да облагородим площадката отзад и ние да участваме...

За нас е важно е общината, въобще градът да продължава да инвестира в собственото си развитие. Нещо, което може да се направи, са велоалеи и градът да става по-зелен. Другото е да продължават да развиват имиджа на Пловдив като прекрасен град за живеене и да инвестират в културни събития, които привличат страшно много хора, включително чужденци.

Александър Милев, управляващ директор на IT компанията "Проксиад България":

Кадрите, които се връщат от чужбина, облагородяват работната среда

Завръщането на кадри от чужбина допринася за цялостното облагородяване на работната среда, на добрите практики.

В последните години с развитието на обстановката в България наблюдаваме все повече българи, които се завръщат от чужбина. Една от причините е цялостно увеличаване на броя на IT компании на българския пазар, които дават доста добри условия на тези хора да се върнат и да получават добре платена и квалифицирана работа. Голяма част от компаниите предлагат обучения, допълнителна квалификация и доста интересни социални пакети.

Завръщането на кадри от чужбина допринася за цялостното облагородяване на работната среда, на добрите практики. Както компаниите, които идват от чужбина въвеждат добри международни практики, така и хората, които се завръщат от чужбина, допринасят със своя опит, натрупан в другите страни.

Стигаме до тези хора както с активното си присъствие на местния пазар, така и с участие в различни кампании и инициативи на пазарите от Западна Европа. А в последно време се организират и доста кампании за завръщането на българи, които са живели дълго време в чужбина в България.

Пловдив е много интересен град, който в последните години преживява бурно развитие. Освен че е стратегически много близо до София, Пловдив има много университети и училища, които предоставят много добър набор от интелигентни хора, които завършват и могат да започнат работа в международни компании. В последните години с помощта на местната власт наблюдаваме доста нови международни компании, които отвориха офиси. Някои от тях директно избраха Пловдив като дестинация, в която да развиват своя бизнес. В последните години се усеща един много приятен международен полъх.

Силна предпоставка е и развитието на инфраструктурата, нови бизнес сгради и на много добрата колаборация с бизнеса както от страна на местната власт, така и от страна на училищата и университетите в града. Всичко това създава добра среда за компаниите да се позиционират и да отворят нови работни места в региона.

Офисът ни в Пловдив съществува от вече десет години, като в него работят 55 служителя. Сред тях броят на хората, които са дошли от чужбина, е между около 10-15%, като имаме много интересни случаи на хора, завърнали се от Франция, от Холандия, от Германия, но предпочели Пловдив като място за живот и развитие.

Обратната връзка, която получаваме от тях е, че се чувстват много по-добре в България, защото са близо до роднини и приятели, намират добра среда за професионална реализация, доволни са от социалните си придобивки и определено завръщането в родния им град е нещо положително, на което гледат в дългосрочен план.

За да привличаме и задържаме хора в Пловдив, ние както и повечето компании наблягаме на обратната връзка от нашите експерти. Радваме се на ниско текучество. Организираме една от най-големите конференции на пазара, която събира IT общността и се радва на голям интерес - PlovDEV. Партнираме активно с университетите и училищата, предлагаме практики в нашия офис, в които отделяме време и внимание на хората, които искат да се развиват в областта на IT и software development. Отделно предлагаме и стажантска програма. Радваме се на висок брой завършили стажанти, които започват работа при нас и имаме редица примери с хора, които са завършили нашата стажантска програма, с нас са от 7-8 години и са едни от най-добрите кадри в организацията. Отделно имаме колеги, които преподават в университетите и сме партньори на Математическата гимназия, като провеждаме различни практики за 10-ти и 11-ти клас.

Борис Сарабеев, управител на офиса на IT компанията "Модис България" в Пловдив:

Пловдив е притегателен център и за бизнеса, и за хората

През последните няколко месеца се наблюдава тенденция хората, които се завръщат в страната поради епидемиологичната обстановка или наложените обстоятелства да остават за по-дълъг период и да търсят работа в България. Процесът по подбора е двустранен - както ние ги търсим активно, така и те се свързват с нас проактивно. Има и нещо позитивно в целия негативизъм. Подборът е доста по-интересен, имаме доста повече качествени кадри, а и все пак е хубаво младите хора да се връщат в България. Звучи като банално клише, но е така - без тях сме за никъде.

Голяма част от нашите служители са във възрастовата граница между 18 и 27 години. Тоест една голяма част от хората, които търсят работа при нас, са студенти или ученици, които все още следват своето образование. Няма профил, свързан с IT аутсорсинга в нито един университет в България към момента, така че голяма част от хората се преориентират от една сфера в друга. Най-вече хора, които говорят няколко езика, работят с клиенти и имат аналитична мисъл.

В последните няколко години, особено в нашата сфера, има доста възможности и и това се вижда. Фирмите, които идват в България и стартъпите, които възникват тук предоставят много добри условия за българския пазар на труд и това е една предпоставка - когато човек е бил навън, видял е, натрупал е известен опит, да реши да се върне. Мотивациите са различни - от това да се установиш на едно място, това, че ти е станало мъчно за вкъщи до това, че си минал периода от живота си, в който си живял далече от реалността или от дома си и искаш да се върнеш.

Проектът за офиса ни в Пловдив започна преди няколко години, като официално отворихме есента на 2019 година. Преди това направихме първи стъпки с един малък проект и временен офис. Нещата се получиха доста добре и съответно бързо се развихме и добавихме още клиенти и екипи. Така взехме решението да отворим постоянен офис.

Към днешна дата в офиса в Пловдив работят 50 служители, които са на постоянен трудов договор и пълен работен ден. Това са хора с различен профил, говорещи френски, немски, английски език с различна квалификация и различна степен на техническа грамотност. В момента инвестираме в инфраструктура, за да може да се посрещне нуждата за бъдещи проекти, които са заложени за следващите няколко години.

Започнахме в Пловдив с един служител, който преместихме от София. Той е чужденец, женен за българка. Желанието им беше да живеят и отглеждат децата си извън София. В последствие още хора решиха да се преместят от офиса в София в този в Пловдив, тъй като живеят в Пазарджик или пътуват от Димитровград, от Хасково, от Смолян.

Сега, в текущата ситуация все още цялата компания работим от вкъщи и се оказа, че от 50 човека, около 20 човека са от Пловдив, а по-голямата част са от различни места.

Пловдив е притегателен център, особено за хората от Южна България. Градът се развива с доста бързи темпове и не само IT и аутсорсинг индустриите, но и доста други бизнеси развиват дейност в града и в областта.

Едно от предимствата на Пловдив е, че не е пренаселено като в София. Градът предлага всички удобства, които би трябвало да предлага един голям град. Придвижването от точка А до точка Б става доста бързо. Има и добре изградена мрежа от велоалеи. Пловдив беше европейска столица на културата, което е доста добра реклама. Потенциалът на хората е изключително голям. Има перспективни гимназии с добро реноме, университети - местни и национални с местни филиали, където профилите и специалностите са разнообразни. Подготовката, която може да предложи града на местното население е добра. В комбинация със стратегията за развитие на града, би трябвало да предстоят още по-хубави времена.

Хубаво е, че компаниите виждат потенциал и се създават работни места. Така самите кандидати имат избор. Не бих казал, че имаме трудности да намерим хора, които пасват на профила, който търсим в Пловдив. Да, когато трябва да намерим повече хора за по-кратко време, винаги има затруднения, но досега това, което ни е било заложено като цел, сме го постигали.
Все още няма коментари
Нов коментар