🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Е-камионите от България

Пловдив ще стане първият град в страната, в който ще се движат сглобени тук електромобили от "Милара"

"Милара" е купила интелектуалните права за камиончето Cenntro и се готви да пренесе голяма част от производството в България
"Милара" е купила интелектуалните права за камиончето Cenntro и се готви да пренесе голяма част от производството в България
"Милара" е купила интелектуалните права за камиончето Cenntro и се готви да пренесе голяма част от производството в България
"Милара" е купила интелектуалните права за камиончето Cenntro и се готви да пренесе голяма част от производството в България
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Електрокамиони, произведени в България, ще започнат да се движат по улиците на Пловдив догодина. Това стана ясно по време на конференцията "Индустрия 4.0", организирана за поредна година от "Капитал" във втория по големина град в България. Единият от двамата собственици на фирмата за производство на роботи и полупроводници "Милара интернешънъл" Красимир Петков разказа по време на събитието през октомври, че компанията му планира догодина да пусне камиончета, чиито части са преимуществено произведени в България. Петков предложи на кмета Здравко Димитров да предостави безплатно 40-50 от тези камиончета на общината за проба. Димитров потвърди интерес, като засега не е ясно какви точно дейности ще изпълняват камионите.

Миналата година "Милара" обяви, че инвестира 10 млн. евро в започването на серийно производство на електромобилчетата Cenntro (отчетът на компанията още не е качен, така че дали инвестицията е направена изцяло и доколко, не може да бъде независимо потвърдено). Създателят на камиончето Cenntro е китайски, но интелектуалните права над модела са френски - Петков твърди, че те вече са закупени от "Милара" и са нейни. Следващата стъпка пред компанията е да пренесе производството на по-голяма част от материалите и детайлите в Европа и по-специално в България.

Камиони под наем

Cenпtro влезе в България първо през регистрираната в Германия Sevic systems SE, която си търсеше местен партньор за сглобяването на малките камиони. По-късно "Милара" стана партньор в проекта, като Петков и неговият бизнес партньор Йордан Найденов направиха и лична инвестиция в компанията майка Sevic, която ще играе ролята на разпространител на продукцията в цяла Европа. Миналата година делът на двамата беше 10%, по неофициална информация сега е нараснал значително.

В разговор с "Капитал" Петков обясни, че към момента в Пловдив камиончетата се сглобяват отчасти с китайски, отчасти с европейски елементи. Целта е по-голямата част от всеки един модел да започне да се произвежда в страната. Например сега каросериите се правят изцяло в Шумен. Според Емил Янков - управител на "Севик България", идеята е до 2021 г. над 60% от всичко в камиончето да бъде произвеждано в България и Европа.

За тази цел в момента "Милара" планира да разшири собствения си завод над два пъти.

На "Индустрия 4.0" обаче Петков посочи, че производството е само част от идеята. "Това не е само автомобил, работим върху цяла концепция за last-mile delivery", обясни той. Компанията иска да предоставя услугата за е-мобилност на различни компании, които няма да придобиват машините, а само ще ги ползват. Камиончетата имат възможност да изпълняват най-различни функции в зависимост от типа каросерия - от доставки, през напояване до всякакъв вид специфични дейности, за които могат да бъдат преработени.

Ще се предоставя и т.нар fleet management - т.е. управление на всички камиони на дадена компания по най-оптималния и ефективен начин. Софтуерът за това, каза Петков, е разработен от самата "Милара". Идеята тепърва ще набира скорост, с все повечето забрани за влизане в центъра на европейските градове от страна на замърсяващи автомобили, а и откъм разходи ще бъде доста изгоден, смятат от компанията. Именно като част от тази инициатива бяха предложени и камиончетата за община Пловдив.

Гигаидея

По-голямата идея на "Милара" обаче е свързана с единствения елемент, който към момента не може да се изнесе от Китай - батериите. Компанията е започнала да търси начин да изгради в Пловдив завод за производството на батерии, но към момента разчетите показват, че ако се създаде капацитет от 200 mW, той трябва да бъде споделен и с други потребители, за да има икономически смисъл от него - производството на батерии за камионите само по себе си няма да запълни това търсене.

Но освен че търси партньори, Краси Петков смята, че 200 mW не е достатъчно амбициозна цел. Неговата идея е да се върви към фабрика от един гигават. Причината? В момента Европа усилено търси начин да подобри своята соларна инфраструктура и производството на всичко, което е свързано с чист ток. От 2018 г. насам на континента са изградени пет фабрики с мощност над 1 гигават, като една от тях е в Унгария. Предвижданията на анализаторите са, че до 2030 г. Европа ще бъде вторият регион в света по капацитет за производство на батерии след Китай. Петков смята, че България е добре разположена да се възползва от този бум още в самото му начало, но не вижда как това ще се случи без някакъв вид държавна помощ. Подобни заводи са изключително скъпа инвестиция, но поставят страната на една доста ексклузивна карта и биха могли да помогнат за привличането на бъдещи инвестиции. "Ние правим всичко на частна основа и го довеждаме дотам, докъдето можем да го финансираме. Но проектите, които трябва да се направят в България, са много по-големи", заключи самият той по време на конференцията "Индустрия 4.0".

Заедно за е-мобилите

Първият партньор на "Милара" и на "Севик" в България - пловдивската Тракия икономическа зона (понастоящем "Тракия тех"), стои в основата на друга инициатива, която също движи града към повече електричество на пътя. Хъб "Електромобилност" беше обособен в рамките на ТИЗ с участници освен "Милара" още няколко пловдивски компании: "Макском", "Уилям Хюз", "Мекалит", "Техно Акташ", "Инса ойл", МЕИ - клон Пловдив и техническия университет в Габрово. Партньор на цялото нещо е Индустриалния клъстър "Електромобили", както и "АББ", "Ханон", "Одело" и естествено - EVN.

Идеята на това партньорство е да изгради мрежи за зареждане, да обучи кадри и да лобира за мерки, стимулиращи електромобилите.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ecolinks1234 avatar :-|
    ecolinks1234
    • + 2

    mW или MW

    Нередност?
  • 2
    jordani avatar :-P
    jordani
    • + 1

    До коментар [#1] от "ecolinks1234":

    Ти пък. Верно ли имаш очаквания за разбиране на чак такива детайли към Meleagris gallopavo?

    Нередност?
  • 4
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 5

    Едно време бяхме соц царете на електрокарите ! Време е за надграждане ...

    Нередност?
  • 5
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • + 1

    До коментар [#1] от "ecolinks1234":

    Трябва да е MWh...

    Нередност?
Нов коментар