Нашият фокус е качественото обслужване на клиентите

Инж. Димитър Димитров, основател на "АРДЕС ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ" ЕООД, за развитието и бъдещето на една от големите вериги за компютри и техника в България

Нашият фокус е качественото обслужване на клиентите
Нашият фокус е качественото обслужване на клиентите
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Инж. Димитър Димитров е завършил Техническия университет - Варна, специалност "Телекомуникационна техника". Създава фирма "Ардес" като студент в 4-ти курс през 1996 г., като основната дейност тогава е продажба и сервиз на компютърни системи.

Как първоначално регионален търговец на IT продукти като Ardes.bg успя да се развие от Варна до успешно присъствие в цялата страна?

Още от самото създаване на фирмата за мен фокусът е бил върху качественото обслужване на клиентите, да им предоставим по-добро преживяване, да им дадем по-голямо спокойствие, сигурност и удобство при използването на ИТ техниката. За да се научим как да го правим, трябваше време, за да израснем и за да го поискат пазарът и клиентите. Първите години от създаването на фирмата през 1996 г. клиентите търсеха евтини продукти. Но няма как да осигуриш високо качество на продуктите и добра услуга на ниска цена. Затова и пазарът на компютри беше "гаражен" - малки фирми, помещаващи се в гаражи и апартаменти, с малко персонал. С времето пазарът се разви и започнаха да се ценят по-високото качество на продуктите, консултацията, богатият избор на техника и доброто преживяване. Така намерихме място за развитие на нашата концепция за специализиран ИТ магазин. Развитието на интернет изигра главна роля за възхода ни. Нашият интернет сайт ardes.bg започна работа през 1999 г., но едва 8-9 години по-късно с настъплението на Google ние успяхме да яхнем вълната на интернет търговията в България. Бяхме наясно, че без да навлезем на софийския пазар, сме обречени да останем малка регионална фирма. Точно затова опитахме различен път чрез създаване на национална верига Ardes.bg от партньори и франчайзополучатели, които да работят в цялата страна. Успяхме да изградим мрежа от над 52 компании в страната, след което разбрахме, че е най-добре сами да отговаряме за доставките на техниката и за обслужването на клиентите. Затова през 2015 г. прекратихме партньорските отношения.

Колко се промениха пазарът и Ardes.bg за тези 25 години? Как развивате националната си мрежа от магазини и онлайн покритие?

- Началото на фирмата беше в края на 1996 г., точно преди голямата Виденова зима. В един момент цената на един компютър стана повече от средна годишна заплата. Всичко се търгуваше в долари, нямаше сигурност, налагаше се да носим парите в брой. Но пазарът беше гладен за техника, защото повечето потребители нямаха компютри. Всеки търсеше начини да си купи компютър независимо от високата му цена. Постепенно потребителите получиха нови възможности и от настолни компютри преминаха към мобилни компютри, а по-късно и към смартфони. Пазарът вече е наситен с предложения. По-голяма част от потребителите вече имат смартфон, лаптоп или компютър и движещата сила не е липсата им, а удобството, спокойствието, сигурността и имиджът, създаван от притежаването на определен вид устройства и тяхната употреба.
Точно тези нужди ние от Ardes.bg успяваме да удовлетворим в максимална степен и затова клиентите ни предпочитат.

През 2008 г. с откриване на първия ни магазин и с активното използване на рекламата в интернет стартирахме бурното си развитие и вече повече от 12 години постигаме среден ръст на продажбите от 23-24% на година. Интернет ни даде възможността да предоставим богат асортимент от над 20 000 ИТ артикула в цялата страна. През 2015 г. отворихме първия си магазин в София, през 2018 г. открихме най-големия си специализиран магазин, сервиз и дистрибуционен център в София с обща площ от над 850 кв.м. Тази година отворихме магазин в Пловдив, а през август ще открием магазин за ИТ техника и в Бургас. Така освен онлайн клиентите могат да получат отлична консултация и обслужване и на място.

Трудовият пазар е изключително конкурентен във вашия ритейл сектор. Как правите марката по-разпознаваема сред младите кандидати за работа? Имате ли съвместни програми с училища и университети?

- Компютърната техника е привлекателна и интересна за младите хора. За една част от тях е предизвикателно да могат да се специализират и да консултират клиентите за лаптопи, смартфони и джаджи. Факт е, че започнахме с 6-7 човека, а в момента сме над 130, като 90% от мениджърите на отдели са започнали като стажанти или обикновени служители при нас. Имаме служители, които вече над 15 години работят във фирмата. Стремим се да осигуряваме добри условия за работа и развитие на всеки член на екипа ни, затова провеждаме различни тренинги, коучинг програми, обучения. Целта е да осигурим не само професионално, но и личностно развитие на колегите чрез посещения на семинари, които не са пряко свързани с нашата дейност. Провеждаме менторски програми, които да помогнат на активните младежи да получат съвети и идеи за тяхното бъдещо развитие, като не е задължително да работят в Ardes.bg.

Бихте ли променили нещо в досегашната си кариера?

- Аз и колегите в Ardes.bg не искаме да гледаме в миналото и да търсим грешките си. Ние гледаме в бъдещето и искаме да подобрим нещата. Мислим как да станем по-добри от вчера, как да осигурим по-добро обслужване, как да въведем продукти, които да направят живота на клиентите ни по-спокоен, сигурен и удобен, за да могат да се фокусират върху важните неща за тях.

Къде виждате Ardes.bg след 5 години?

- Продължаваме нашия път на развитие, разширяваме асортимента, добавяме нови дестинации с цел удобство при пазаруване и нужда от сервиз, подобряваме обслужването и условията за труд. Процесът е непрекъснат и постоянен.

Вярвам, че с постоянство и упоритост Ardes.bg ще стане предпочитаният избор за покупка на лаптоп, компютър и ИТ техника в България. Къде ще стигнем не знам, но се наслаждавам на пътя.