Варна: Дълга зима без нови технологични инвестиции

Регионът разчита на стагниращ туризъм и промишленост и няма производства в сектори като авточасти и мехатроника

Варна: Дълга зима без нови технологични инвестиции
Варна: Дълга зима без нови технологични инвестиции
   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Залитането на местните ресурси в една изцяло "морска икономика" към висок дял на туризъм и строителство е разбираемо от краткосрочна перспектива. Но повече диверсификация, развитие на други индустрии, особено тези, в които националната икономика добавя бързо работни места, е критично важно за дългосрочния просперитет. Към момента Варна, изглежда, се справя донякъде с тази задача и резултатите са задоволителни. Заплатите в областта, средно погледнато, остават най-високите след София. Темповете на растеж са също добри - около 9% средно на година, подобно на бързите в това отношение градове като Пловдив. Но в по-дълъг хоризонт икономическото бъдеще на региона не е толкова сигурно. Все още е сравнително малък делът в регионалната икономика на индустрии, които носят технологичен потенциал. Тяхното развитие може да бъде захранвано с предприемаческа енергия от местната общност и насърчавано с развитието на подходяща екосистема (за разлика от туризма и "балонното" строителство, които са по-скоро резултат от външни фактори). За да държи бъдещето си в свои ръце, Варна ще трябва да увеличи значително дела на технологичните и производствените сектори.

Значителното присъствие в работните места на туризъм и забавления е поне макроикономически по-скоро риск пред развитието. За град на морето Варна се справя относително добре - туризъм, спорт и култура заемат 13% дял от работните места в областта, което е чувствително по-малко от Бургас (18%). В същото време значително е присъствието на IT, B2B и BPO услугите в града, които също заемат 13% дял от работните места в област Варна. Пазарът на труда в този сектор е третият по размер в страната. За последните пет години компаниите в ИКТ добавят близо 1000 нови работни места. Тези положителни развития трябва да се анализират обаче заедно с очевидния факт, че Варна до момента не се възползва в пълна степен от инвестиционната вълна в IT и аутсорсинг ЦИЕ. За сравнение, според официалната статистика работните места в сектора растат два пъти по-бързо в Пловдив.

Още по-силно важи това твърдение за позициите на Варна в другия сектор в подем на национално ниво - този на преработващата промишленост, в частност мехатроника и аутомотив. Промишлеността в региона като цяло стагнира, като единствените сектори, които успяват да добавят нови работни места (общо под 700 на брой) в периода 2014-2019 г. са процесните производства, храните и напитките. Компаниите в процесните индустрии са отговорни за над една трета от индустриалната заетост в областта, с висока концентрация на химически производства в региона на Девня и Аксаково.

Другият голям промишлен сектор в региона е този на мехатроника и аутомотив. Компаниите са концентрирани основно в община Варна заради значителното присъствие на кораборемонтни и корабостроителни заводи. В областта няма нови големи инвеститори в тези сектори за период от пет години, като заетостта се свива. Тези индустрии навярно трудно биха се развили в границите на община Варна поради териториалните ограничения пред изграждането на нови индустриални обекти.

Затова плановете на община Варна за нов индустриален парк в партньорство с община Аксаково са стъпка в правилната посока. За да се разгърне потенциалът за развитието на мехатроника и аутомотив в областта, е нужно много повече от това. Трябва да се има предвид, че въпреки бързия ръст производителността в сектора все още изостава значително от тази на химическите производства.

Догонване на производителността ще е свързано с привличането на нови инвеститори. Варна ще може да привлича трудов ресурс и от другите области в Северна България, където заплатите в мехатроника и аутомотив са чувствително по-ниски.

Източник на таблиците: Изчисления на Trakia Tech на база на данни от базата КАПИ на "Капитал" за периода 2014-2019 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 6
    • + 1

    В миналата статия за Варна и Морската градина бързо бързо направо ми заличихте поста. А само казах, че ще следват поредица от подобни статии за Варна понеже там бившите управляващите имат силни позиции и успешен кмет. А ДБ може да вземе електорат само от ГЕРБ и за това удраят само там. И ето първо манипулативна статия за Варненското езеро, след това за Морската градина, сега видите ли нямало технологии и инвестиции зимата. Тази зима никаде няма да има инвестиции и нови технологии, не само във Варна!

    Нередност?
  • 2
    belgyn.1 avatar :-?
    belgyn.1

    Относно заплатите, твърдо не е вярно! Всеки работещ в голяма компания, която оперира в София и Варна ще потвърди, че заплатите в столицата са с 20- 50% по - високи, при равни разходи за живот.

    Нередност?
  • 3
    alexpp avatar :-|
    alexpp
    • + 1

    До коментар [#] от "":

    "бившите управляващите имат силни позиции и успешен кмет"

    Ама Вие наистина ли го мислите? Кмет, който живее в София, а не във Варна и кмет при който може да "помиришеш" лятото няма как да е успешен.

    Нередност?
Нов коментар