Всичко за корабите

Съоснованата от Ангел Анегностиев "Сени" започва с корабно снабдяване и постепенно расте до цялостно обслужване на плавателни съдове

"Корабът е като един малък град, където всичко трябва да е в изправност", казва Ангел Анегностиев
"Корабът е като един малък град, където всичко трябва да е в изправност", казва Ангел Анегностиев
"Корабът е като един малък град, където всичко трябва да е в изправност", казва Ангел Анегностиев    ©  Надежда Чипева
"Корабът е като един малък град, където всичко трябва да е в изправност", казва Ангел Анегностиев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ангел Анегностиев знае от какво се нуждае един кораб. Роден и израснал близо до морето, още от дете той следва мечтата си да се занимава с морска дейност, трупа опит като корабен механик, а от над 25 години ръководи собствен бизнес в тази сфера. Създадената от него през 1995 г. компания "Сени" и оформилата се около нея група от фирми специализират в ремонт на корабни машини и механизми, сервизна дейност, корабно техническо и хранително снабдяване. Днес за групата работят 30-35 души, а общите приходи за 2019 г. са 4.8 млн. лв.

А любовта на Анегностиев към морето намира израз и в още една посока - той е един от основателите на ветроходството във Варна, участник в организацията на различни регати, включително и съдия в някои от тях.

"Изваден от морето"

Пътят на инж. Анегностиев винаги е бил свързан с морето - последователно завършва Професионалното училище по корабостроене, Техникума по корабостроене и корабоплаване във Варна и Висшето военноморско училище (ВВМУ) "Н. Й. Вапцаров", където се дипломира като корабен механик. "Още от началното образование винаги морето е било на един поглед разстояние и съм искал да бъда близко до него. Даже като бях в морското училище, съм говорил, че не щъркелът ме е донесъл, ами дядо ми с мрежата ме е изкарал от морето", разказва Анегностиев.

След като завършва ВВМУ през 1974 г., постъпва на работа в БМФ и започва да плава. През 1977 г. става първият учебен механик на новия учебен кораб "Вапцаров", където обучава стажуващите курсанти. "Тогава това беше единственият специализиран кораб за практикоприлагане на наученото в действителни условия - нещо много хубаво, което в момента е една от големите липси в съвременния етап на обучение", обяснява той. Работата му в образователната сфера продължава в катедра "Технология на кораборемонта" във ВВМУ, където в периода 1979 - 1984 г. е инструктор и началник на учебно-лабораторен комплекс.

През 1985 г. се връща в БМФ като механик последователно в контейнерно и фериботно плаване, а от 1992 до 1996 г. плава като главен механик на чуждестранни кораби на компании като United Arab Shipping, Metz, Zodiac и др. Към края на този период решава да приложи натрупания опит и в частния сектор и така се ражда "Сени".

От какво се нуждае един кораб

Компанията е основана през 1995 г. съвместно с колегата му инж. Сергей Василев (починал през 2011 г.) с първоначална дейност корабно снабдяване. Зад този термин стои широкообхватна дейност, свързана с обезпечаване жизнеспособността, сигурността и работата на един плавателен съд.

"Корабът е съоръжение, което е един малък град - с електричество, със санитарни възли и т.н., където всичко трябва бъде в изправност и тръгвайки в морето, всеки трябва да си свърши работата. А за да изпълни задачата си - да пренесе една стока от едно място до друго, корабът се нуждае от храна, технически материали, резервни части, спасително оборудване и всичко друго, което се сещате. Затова и започнахме с корабно снабдяване", обяснява Анегностиев.

В създаването на бизнеса са вложени само лични средства и през годините собствениците разчитат почти изцяло на собствените си сили. Към кредит прибягват единствено за строителството на собствена сграда, където да преместят дейността си - тя е открита в началото на 2007 г. Използват и револвиращ заем за оборотни нужди.

Скоро след създаването на "Сени" двамата основатели разширяват дейността й и започват да се занимават и с кораборемонт. Това пък от своя страна води и до следващата крачка и компанията постепенно започва да се занимава с доставка на различни материали, необходими за ремонтите, създава търговски отдел и става представител на редица международни производители: Thordon - полимерни лагери, Frenzelit - компенсатори, технически тъкани, уплътнителни безазбестови материали, Belzona - полимерни материали за ремонт и защита на промишлено оборудване, Spetech - спирални (метални) гарнитури, набивки, уплътнителни системи, BHC Jilove - метални компенсатори.

Компанията е основен дилър и вносител на морски и индустриални двигатели Volvo Penta и сервизен център за България.

Сред проектите, с които в "Сени" особено се гордеят, са тези за преустройство на кораби, които изпълняват за Параходство "Българско речно плаване". Идеята е речните тласкачи, които са конструирани за плаване по долното течение на Дунава, където мостовете са по-високи, да могат да пътуват и в горната част на реката. За целта е нужно корабните мостици да са достатъчно ниски, за да могат да преминават под мостовете, но същевременно да бъдат и достатъчно високи, за да могат капитаните и рулевите да имат видимост при плаването в завоите в горното течение на Дунав. Така успяват да конструират подвижен мостик, който може да се вдига на височина 12 м и да се сваля при необходимост.

Десет години след основаването, през 2005 г., "Сени" сключва и франчайз договор с гръцката Lalizas, която е един от водещите световни производители на спасителна техника и оборудване за лодки за свободното време. През 2015 г. гръцката компания обяви планове за изграждане на завод за помощно корабно оборудване в Перник, в който да се произвеждат балони за дишане под вода, спасителни салове и лодки, пластмасови корабни буфери и лебедки. Към края на 2019 г. в предприятието работят 45 души на трудов договор, а годишните приходи от 2017 до 2019 г. са от порядъка на 3.2 млн. лв. Самата "Сени" пък изгражда на франчайз верига магазини от бранда Marina Stores, под който в световен мащаб се разпространяват продуктите на Lalizas. В България варненската компания отваря фирмени магазини от веригата в морската столица, в Бургас и в Русе.

През 2007 г. пък е сключен договор за представителство с Volvo Penta - компания от групата на шведския концерн Volvo, която е един от световните лидери в производството на морски и индустриални двигатели и морски дизелови генератори. За обслужването и фирмения им сервиз в страната "Сени" създава Volvo Penta център и развива дилърска мрежа. Варненската компания е и официален дистрибутор на извънбордовите двигатели Tohatsu, лодките Galaboats и Grandboats.

Предизвикателствата

Днес групата на "Сени" включва общо четири компании. Освен едноименното дружество в нея влизат "Сени марин", в която през 2016 г. е обособен бизнесът на групата в сферата на корабното снабдяване, "Техномарин", която съвместно със "Сени" осъществява кораборемонтната дейност, и "Лализас марин БГ", през която минава франчайзът на продуктите с марката Lalizas.

От публикуваните в Търговския регистър финансови документи на дружествата се вижда, че през последните години бизнесът леко се свива. За 2019 г. сумарните приходи на четирите компании са 4.8 млн. лв., а печалбата е 64 хил. лв. Година по-рано общият оборот възлиза на 4.9 млн. лв., а финансовият резултат е над два пъти по-висок - 152 хил. лв. По думите на Анегностиев през 2020 г. общите приходи на дружествата са от порядъка на 4 млн. лв. А настоящата година също е трудна за прогнозиране, макар и очакванията са, че "Сени" ще успее да постигне заложената цел от 10% ръст на продажбите на Volvo до около 530 хил. евро.

Обяснението за по-скромните резултати е комплексно. От една страна, след демократичните промени и излизането на свободния световен пазар след 1990 г. страната се оказва изоставаща на фона на подобряването на капацитета и условията на пристанищата и в Румъния, и в Истанбул. "Потокът на товарите през България намаля и това повлия и пристанищата", обяснява синът на Ангел Анегностиев - Андриан, който също участва в управлението на бизнеса. В резултат намаляват и корабите, които плават до България и съответно може да се нуждаят от ремонт. В крайна сметка мениджърите на "Сени" решават да преустановят кораборемонтната дейност и ревизират част от предишните си инвестиции - налага се например собствената ремонтна база, оборудвана със съответните машини, инструменти, приспособления и състав за кораборемонт, да бъде преустроена за други дейности като производство на фланцеви гарнитури, сервиз на Volvo Penta двигатели и дизел-генератори, сервиз на извънбордови двигатели Tohatsu, сервиз на спасително оборудване Lalizas.

Спирането на кораборемонтната дейност води и до намалени обеми от работа и за корабното снабдяване, заради което компанията продава и собствения си сервизен кораб за снабдяване на плавателни съдове, докуващи на рейд. "Бизнесът се промени, дори ако говорим за лодките в свободното време - хората излизат по-малко в морето", посочва Андриан Анегностиев. Тази тенденция се наблюдава още след кризата от 2009 г., а COVID кризата допълнително свива бюджетите за хобита, каквито са и тези, свързани с лодки в свободното време. От компанията наблюдават драстичен спад на собствениците на нови плавателни съдове и почти изчезване на цели групи клиенти като дилъри на лодки, морски учебни заведения, морски спортни клубове, туристически компании, предлагащи и водни атракциони, както и корабостроителни компании и корабособственици.

Ефект оказва и ударът, нанесен от кризата върху морския транспорт и поскъпването на превоза на товари. "Транспортните връзки са много трудни. От Япония примерно, докато преди за един контейнер се плащаше около 1500 евро, сега стана към 7500", изтъква Ангел Анегностиев. Доставките са затруднени и заради продължаващата липса на ясни правила след Brexit.

Въпреки това дори и в кризата "Сени" успява да запази служителите си и да не освобождава хора в пандемията, разказва основателят. И споделя, че намирането на кадри като цяло е изключително трудно - основно заради недостатъчно добрата подготовка и липсата на практически знания. "Имаме нужда да комплектуваме и Volvo отдела, и търговския отдел, за магазина също търсим хора. Но на този етап не знаем колко да се разширяваме, защото не знаем какво ще се случи", споделя още Ангел Анегностиев.

Все още няма коментари
Нов коментар