Зона в лилаво

Разширяването на площите с лавандула в Шуменско се случва въпреки сътресенията на пазара и падането на цената

Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Лилавият цвят на лавандулата започна да превзема страната още преди десетилетие, като Южна България все така държи предимство по отношение на размера на площите заради по-благоприятния климат. Северът обаче напредва бързо. Там част от земите със зърно и рапица също се пребоядисаха в лилаво, а тенденцията не подмина и област Шумен.

Площите с лавандула в България растат всяка поредна година. И макар да няма актуални данни за насажденията в Шуменско, е сигурно, че на областта се падат над 1000 хекрата. Статистика липсва и на държавно, и на браншово ниво, казват представители на бизнеса, като обясняват че към 2020 г. дестилериите в областта по данни на регионалната екоинспекция са над 35.

Интересното е, че лилавият бум се случва и не спира въпреки сътресенията, които пазарът отчита в последните няколко години. Тенденциите са към свръхпроизводство, а всяка нова реколта поставя производителите пред големи неизвестни по отношение на цените. Това важи с пълна сила и за сезон 2021. Жътвата започва края на юни - началото на юли, като очакванията на бранша са, че цените няма да стигнат по-високо ниво от 40 - 50 лв. на килограм.

Нашествието на лавандулата

Плавното нарастване на площите с лавандула в страната започна от 2010 г. За местния възход спомогна боледуването на лилавите насаждения във Франция, продължило няколко години и довело до бурен ръст на търсенето и скок на цените. Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин (естествен хибрид между теснолистна и широколистна лавандула). Интересът към отглеждане на културата в България се засилва и поради факта, че лавандулата е сравнително лесно откъм грижи растение, за което освен всичко останало се получават и субсидии на площ.

Така преди няколко години страната успя да излезе на първо място в света по добив на лавандулово масло с производство на близо 200 - 250 тона годишно. През 2015 г. в Добричко се появи и най-голямата дестилерия за лавандула и други тревни култури - производителят на масла "Есетере България". Българското дружество е собственост на американската компания за етерични масла dōTERRA, които се продават на принципа на мултилевъл маркетинга. dōTERRA е основана през 2008 г. в щата Юта. Втората й дестилерия в България беше открита през 2019 г. Изгражда се и малка розоварна в района на град Шипка.

Още към средата на миналото десетилетие производители съзряха поредния балон в лилавата еуфория, а аргументите им имаха своята логика поради относително малкото световно потребление и неколкократно по-високото производство. Основният бум на насажденията в България настъпи към 2018 г., когато и цената достига своя пик. Тогава се стигна до презапасяване на потребителите, а в комбинация с все така растящите площи през следващите години се стигна до срив в цената и непродадени количества от 2019 г. Към това се прибави и друг важен за пазара фактор - възстановените мощности на Франция през 2018-2019 г.

Въпреки всичко статистиката на местно ниво показва все така увеличаващо се производство. По отношение на размера на заетите площи през 2019 г. има ръст от 41.2% и от 9695 хектара те стават 13 693 хектара. Производство расте с близо 50% и от 34 481 тона през 2018 г. става 51 681 тона през 2019 г.

Предварителни данни за 2020 г. показват, че възходящият тренд се запазва въпреки ценовите катаклизми, като площите са 18 834 хектара, а производството - 60 819 тона за страната.

Най-големите в Шумен

Лидерството в производство на лавандула в област Шумен се държи от българската козметична компания "Лавена", основана през 1962 г. първоначално точно като дестилерия на лавандула, а по-късно и на други етерични масла. В края на 80-те години на миналия век предприятието започва да произвежда козметика и лекарства, а лицензът за тях му е отнет десетина години по-късно, преди влизането на България в ЕС, защото не отговаря на изискванията за фармацевтичен завод. В портфолиото на "Лавена" обаче остават козметичните продукти и етеричните масла. Една от най-популярните марки на производителя е "Бочко".

Компанията продължава и с обработката на лавандулови насаждения и производството на масло. "Лавена" има около 500 декара лавандула, които жъне със своя техника, има свои комбайни, а след това дестилира маслото в собствена дестилерия на територията на завода и тества всички партиди в лабораторията си. Освен със свое производство компанията работи и с доставчици на цвят. Производството на лавандулово масло основно (99%) е за износ.

Сривът на цените на лавандулата и непродадените количества от миналата година обаче в по-малка степен се отразяват върху бизнес резултатите, като по думите на Константин Шаламанов, председател на съвета на директорите и съсобственик в компанията, лавандуловото масло представлява под 5% от общите продажби и това прави "Лавена" не толкова чувствителна към промените. Закриване на лилавото направление не се очаква по сантиментални причини, защото това е най-първото производство на компанията.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    "над 1000 хекрата" - коригирайте ги тия статии, моля, големи нелепости се печатат...

    Нередност?
Нов коментар