Втора година на изпитания
20% спад на туристите през 2019 г. отчитат от браншовата организация в Бургас
Сашка Панайотова
За туризма в Бургас това е втора поредна година на трудности. Лятото на 2019 г. мина с реален спад на туристите с около 20%. От Регионалната туристическа камара изчисляват, че загубата на активни туристи през трите месеца - май, юни и юли, е довела до 150-200 млн. евро по-малко приходи в сравнение с 2018 г. Браншовата организация посочва, че тенденцията е към загуба на туристи от страните в ЕС, най-вече тези от Холандия и Германия.
Намалението на пристигащите от чужбина гости се вижда и от данните на летище Бургас, което отчита спад на пътниците с 12% през 2019 г.
Сред причините за негативния тренд според бранша е липсата на държавна политика в сектор туризъм, както и отсъствието на по-сериозна реклама. 2019 г. е втора поред, в която по Южното Черноморие няма туристи от Грузия, Азербайджан, Египет, Сърбия, Македония, Турция, Казахстан и Узбекистан.
За сметка на това има ръст на българските туристи. Според ресорното министерство той е бил 15%, но очевидно недостатъчен да компенсира отлива на чуждестранни гости. Според министъра на туризма Николина Ангелкова курортът Слънчев бряг води класацията по брой на нощувките и туристите, като създава 20% от приходите на сектора в областта.
Към причините за спада на чуждестранни туристи през септември трябва да се отнесе и фалитът на английския туроператор Thomas Cook и дъщерните му фирми в Германия, Полша, Холандия и Австрия, казват от Бургаската туристическа камара.
Според изпълнителния директор на "Дит хотели" - Михаил Попов, намалението на немския пазар и фалитът на Thomas Cook са успели да извадят туристическия пазар в България от равновесие.
"Това, което не успяхме да запълним, е липсата на пазар за крилата на сезона - май и септември. С ниската заетост през тези месеци при нас драстично се увеличава стойността на туристическия продукт", допълва той.
Хотелиерите казват, че туроператорите са се възползвали от ситуацията с Thomas Cook и са ги принудили да подпишат договори за новия туристически сезон на същите като миналогодишните цени. В същото време цената на услугата се увеличава, защото се увеличават цените на тока, водата, разходите за персонала, казва Попов.
Отношение към спада имат и още фактори - фалитът на голям германски туроператор, както и преструктурирането на туристопотоците към Турция, Тунис, Египет, Кипър и Мароко.
1 коментар
Каква втора година на изпитания, по данни на НСИ през 2019-та има ръст и на чужди туристи, и на чужди туристи през юни, юли, август, и на общ брой пренощували лица, брой нощувки, приходи и пр. за курортите в областите Варна, Добрич и Бургас и т.н.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.