🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бургаският регионален шампион в ритейла

След 30-годишна бизнес история и 14 търговски обекта в областта верига "Болеро" се насочва към премиум сегмента

Новият премиум супермаркет в Бургас е разположен в сградата "Флора панорама", непосредствено до Морската градина
Новият премиум супермаркет в Бургас е разположен в сградата "Флора панорама", непосредствено до Морската градина
Новият премиум супермаркет в Бургас е разположен в сградата "Флора панорама", непосредствено до Морската градина    ©  Сашка Панайотова
Новият премиум супермаркет в Бургас е разположен в сградата "Флора панорама", непосредствено до Морската градина    ©  Сашка Панайотова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Освен време на смели промени в България 90-те години на миналия век са и период на интензивна предприемаческа активност. На тази вълна преди 30 години се качва и едноличният собственик на бургаската верига супермаркети "Болеро" Пенка Керемедчиева. Тя регистрира първата си фирма, подкрепена от семейството си, а единственият й предходен опит е едва няколкомесечният стаж като учител.

През 1991 г. Керемедчиева започва с производство на хляб и тестени изделия и открива първи супермаркет в бургаския квартал "Славейков". Стъпка по стъпка през годините се появяват още нови търговски обекти, а съществуващите се реновират и модернизират. Днес собственичката управлява 14 магазина от водещата местна верига, като всички те са разположени в Бургас и близките черноморски градчета. Годишните приходи от бизнеса й надминават 40 млн. лв., а плановете за развитие включват откриване на първия в областта премиум супермаркет.

Легендата за първия милион

Семейството на Пенка Керемедчиева влага в старта на бизнеса всичките си спестявания. Реинвестира печалбата и постепенно разширява дейността си. "Това е причината да не се развиваме експанзивно през годините. Сега имаме и кредитна линия, която ползваме внимателно, със сериозен процент обезпеченост. За мен е по-важно дружеството да е стабилно, да виждам, че обектите се издържат самостоятелно. Всеки обект разглеждам като самостоятелна единица", казва Керемедчиева.

Новият премиум супермаркет в Бургас ще бъде разположен в сградата "Флора панорама", непосредствено до Морската градина. Скоро ще бъде открит и още един магазин в собствена сграда в кв. "Братя Миладинови". Извън Бургас веригата управлява супермаркети в Поморие, Черноморец, Созопол и Царево.

Част от базите на хипермаркетите са собствени, други са под наем. Сред най-успешните супермаркети на "Болеро" е този в Царево. Магазинът е с площ 1500 кв.м, разположен е на терен 5000 кв.м и работи вече 15 години. "Стремим се да бъдем разпознаваеми - удобни като локация, портфолио и услуги. Може би точно тази концепция е ключът към успеха ни", казва Керемедчиева.

Семеен бизнес

В бизнеса участват всички - синът Ивелин отговаря за транспортния парк на фирмата и за сектор "Плод и зеленчук". Дъщерята Марияна работи в централния офис и отговаря за здравословни и биохрани, консерви и за централната кухня, а съпругът Димитър Керемедчиев се грижи за поддържането на обектите.

През 2014 г. собствениците на "Болеро" стартират и строителен бизнес, инвестирайки в закупуване на терени и изграждане на обекти. Той се управлява от Ивелин. До този момент компанията притежава две собствени сгради - в жк "Изгрев" и жк "Братя Миладинови". "Болеро" има собствена логистична база, разположена на площ 6 дка, на ул. "Одрин". Там фирмата произвежда хляб, който се продава в търговските обекти. В логистичната база е разположена и кухнята майка, която приготвя храната за топлите витрини в хипермаркетите. Важна част от структурата е собствения склад "Плод и зеленчук". Супермаркетите "Болеро" се зареждат със свежи плодове и зеленчуци от българските производители от цялата страна, както и от Гърция. Това се случва със собствен автопарк от тирове, камиони и микробуси, които обслужват търговската мрежа.

Бургаската верига работи с над 1000 доставчици, които обхващат всички утвърдени български производители и вносители и поддържат постоянен асортимент от над 30 000 артикула. В компанията работят 485 служители. "Голям е броят на хората, с които сме заедно през последните 20 години. Правилото е, че няма възрастова граница и добрите служители са много ценни за нас, на тях дължим успеха си", казва Керемедчиева.

Част от "CBA България"

През 2003 г. "Болеро" става част от търговското сдружение "CBA България".

"Обедини ни идеята да си помагаме взаимно в разработването на собствената марка", казва собственикът на "Болеро". Политиката им е насочена към това да предлагат допълнителни услуги, които не са масови на пазара. Така например в началото на дейността им всички месни продукти са се продавали в замразен вид. "Болеро" е първата фирма в Бургас, която започва да продава охладени продукти от месо, независимо от краткия им срок на годност. Когато големите чуждестранни вериги се установяват в региона, "Болеро" успява да запази клиентите си и да отговори адекватно на конкуренцията, предлагайки добри ценови промоции. Бургаските супермаркети въвеждат и клиентска карта, която дава възможност за допълнителни отстъпки на лоялните клиенти. При пазаруване клиентите събират определен брой точки, които им дават възможност да напазаруват безплатно продукти на определена стойност.

Концепцията на "Болеро" включва и стимулиране на по-малките български производители. Така например малки винарски изби произвеждат вина с бранда на "Болеро" за магазинната им мрежа. "Потреблението на вина в България се увеличава и ние следваме тази тенденция. Опитваме се да предложим голям асортимент във всеки ценови сегмент", казва Керемедчиева. Тенденцията, която собствениците забелязват при своите клиенти, е да пазаруват и търсят по-качествени продукти. Затова в магазините на "Болеро" от няколко години не се предлагат сирена и кашкавали с растителни мазнини.

Растеж в нов сегмент

Премиум магазинът на "Болеро" беше открит през май. В него ще се предлагат стоки само във високия ценови сегмент. Веригата се ангажира и с по-специален сервиз към клиентите си, като увеличава ангажиментите си към тях. Посетителят ще бъде консултиран защо е добре да консумира определена марка или продукт, като му се предлагат дегустация и допълнителна информация. "Отговаряме на тенденцията през последните години, която показва повишаване на културата на потребление", казва Керемедчиева. "В Бургас няма подобен премиум магазин. Ще заредим със стоки, които не могат да се закупят от други места", допълва тя.

Веригата "Болеро" се развива и в сегмента "Здравословно хранене" повече от 10 години. "Коректността е основното правило, което спазвам в бизнеса. За мен е много важно да има морал в търговията. Тази коректност винаги получава еквивалент в отношенията ни с фирмите. Дори в кризата през 1996 г. ние нямахме задължения към доставчици", казва собственичката.

През 2000 г. "Болеро" купува 4 софтуерни продукта, като работи в доразвиване на програмата, която те предоставят. Предстои да въведе CRM система в управлението на фирмите. Компанията оперира през две дружества - "Болеро" ЕООД и "Болеро ВИП" ЕООД, като и двете обхващат търговската й дейност. За 2019 г. фирма "Болеро" реализира приходи 31.9 млн. лв. при 33 млн. лв. през предходната година. Печалбата от обичайната й дейност е била 481 хил. лв. срещу 692 хил. лв. година по-рано. Приходите на "Болеро ВИП" през 2019 г. са 10.5 млн. лв., а печалбата - 1.2 млн. лв.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kfo1592835645666987 avatar :-|
    Arjun Nagar

    KSAC is one of the most trusted multi-specialty Ayurvedic Hospitals in India. For over two decades, we provides 100% Evidence based Teatments for diseases, Naturally.

    Visit https://www.ksachospitals.com/

    Нередност?
  • 2
    vert avatar :-|
    vert

    Мила редакция, поздравления за статията.

    Бих искала да обърна внимание, че "тир" е митнически режим и въпреки,че широко е прието така да се наричат товарните камиони, не е редно утвърдена медия да продължава да използва грешно думата.

    Нередност?
Нов коментар