Най-големите в аутсорсинга: Повече услуги от повече градове

Индустрията преживява трансформация, като все повече ще нараства делът на бизнеса с по-висока добавена стойност

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Темата накратко
  • И петте компании в сектора са част от големи международни групи.
  • В клуба на лидерите работят 11 хил. души и все по-често екипите се разрастват към Пловдив, Варна и Бургас и към други областни градове като Велико Търново и Русе.

Секторът за споделени услуги се развива бурно през последните години и отдавна е далеч от тъй наречените кол-центрове, които го определяха в началото. Почти всички компании в индустрията растат по приходи и служители, а тя вече формира около 4.8% от българския БВП. Очакванията на Българската аутсорсинг асоциация (БАА) са оборотът на всички около 500 фирми в бранша да се удвои и да достигне 4 млрд. евро до 2021 г., а относителният му дял от БВП тогава да е 7.9%. Именно поради все по-големия обем на сектора, "Капитал" за втора поредна година изготвя и класация на най-големите пет компании в него по продажби.

Индустрията се разделя основно на две групи - аутсорсинг на бизнес процеси (BPO) и IT аутсорсинг (ITO). Представители на втората като "Булпрос" и "Скейл фокус" присъстват основно в софтуерната класация на "Капитал", тъй като се занимават главно с такава дейност. ВРО фирмите все още генерират по-голяма част от оборота в сектора, но пък ITO дружествата са все по-рентабилни. Но границите между сегментите са размити заради все по-комплексните услуги в индустрията. Друга особеност е все повечето офиси извън София, като през последните години много компании отвориха свои центрове в Пловдив, Варна и Бургас и продължават разширяването си в други областни градове като Велико Търново и Русе.

Общо водещите пет компании в тазгодишната аутсорсинг класация на "Капитал" имат 11 000 служители, средно с малко над 7% повече от предишната година. Приходите на секторните лидери са нараснали с 50 млн. лв. до 675 млн. лв., като повишението е по-малко от предишната година. И петте компании в подреждането са част от големи глобални групи, чиито ноу-хау и процеси използват и развиват в България.

Новият стар лидер

Номер едно в сектора за втора поредна година е "Ентърпрайз сървисис България". Създаденото преди две години дружество всъщност е наследник на дългогодишния лидер в индустрията - "Хюлет-Пакард глоубъл деливъри България сентър". То стана факт след глобалното сливане между Hewlett-Packard Enterprise и Computer Sciences Corp. през 2016 г., довело до създаването на новата група DXC Technology. Още преди транзакцията и двете фирми имаха големи инженерни звена в България. След нея тук започнаха да работят "Ентърпрайз сървисис България" и българското дружество "Ди Екс Си технолоджи България" (преди "Си Ес Си България") с около 450 души персонал. Второто участва в софтуерната класация на "Капитал".

Бизнесът на "Ентърпрайз сървисис България" е основно в сферата на IТ поддръжката и други услуги като управление на технологична инфраструктура, изготвяне на бизнес отчети и др. Основният дял на клиентите на дружеството е от немски говорещите страни, но компанията работи и с корпоративни партньори от Великобритания, САЩ, скандинавските държави и др. През 2018 г. приходите на "Ентърпрайз сървисис България" са се повишили съвсем леко, като бизнесът остава стабилен. Има леко понижение при служителите, които остават над 3100 души.

Все по-голяма

"Колпойнт Ню Юръп" се изкачва с една позиция в класацията до второто място с растеж на приходите над 13.5% до 133 млн. лв. Дружеството е познато като TELUS International Europe, част от канадския телекомуникационен гигант TELUS, който го купи през 2012 г. През последните години компанията постоянно разширява бизнеса си, премести част от екипа си в нова сграда. В момента има около 3000 служители в офисите си в София и Пловдив. Работи с клиенти от различни страни на 40 езика, сред които Google и Facebook. Със социалната мрежа започна проект в началото на тази година, чрез който отвори център за контрол и модериране на съдържание. TЕLUS International Europe оперира самия офис, като плановете са екипът в него да достигне 150 души.

Според изпълнителния директор на TELUS International Джефри Пюрит плановете са служителите в България да надхвърлят 5000 до две години, което ще направи компанията най-голямата в сектора. "Колпойнт Ню Юръп" е и най-рентабилното дружество в аутсорсинг класацията с печалба за 2018 г. 17.3 млн. лв. и нетен марж 13%.

Трета е единствената компания в подреждането, чиито приходи леко намаляват. "Ай Би Ем България" има няколко центъра за изнесени услуги в София, като те покриват финансови услуги, IT услуги, обслужване на клиенти на над 15 езика и др. Екипът в България включва и търговският офис на IBM тук, като през миналата година общият брой на служителите е намалял с над 6% до 1815 души. Причината е преместването на някои проекти към други офиси на компанията. Приходите са 130 млн. лв.

Четвърта е компанията с най-бурния растеж на служители в тазгодишната класация. "Съдърланд глобъл сървисиз България" има пет офиса в София, Бургас и Варна с над 2500 души (в средата на 2019 г.). През миналата година екипът й е нараснал с почти 33%. Увеличават се и приходите - с 21% до 113 млн. лв. Дружеството е част от глобалната група Sutherland и предлага както обслужване на клиенти на различни езици, така и IT услуги за големи корпорации. Сред клиентите й са глобални гиганти като Spotify. През последните години компанията заложи на значителнж разширяване и на дейността си извън София. В Бургас например имат екип от над 300 души, работещ основно с немски език.

Петата компания в подреждането е нов участник, който не е спирал да расте от навлизането си в България през 2004 г. "Експириън България" е част от глобалната група Experian, работеща в областта на финансовите услуги. От България дружеството предлага услуги като анализ на данни, финансови консултации, софтуерна разработка и т.н. за клиенти като American Express, Barclays, Yahoo!, Hilton и др. В България служителите през миналата година са се увеличили с 20% до 850, а през тази година броят им вече е над 950 души. През тази година компанията се премести в нова сграда, чийто капацитет е над 1200 работни места.

Растеж, но по компетенции и покритие

Аутсорсинг индустрията заема все по-голяма част от българския работен пазар - вече над 3%, като очакванията са да продължи да расте както по брой заети, така и по компетенции. Според председателя на Българската аутсорсинг асоциация и главен изпълнителен директор на "Булпрос" Ивайло Славов секторът е далеч повече от кол-центровете - делът на телефонните услуги от всичките услуги в сектора е под 16%. Положително е, че все повече чужди компании също така искат да навлязат в градове извън София, където смятат, че могат да открият нужните им хора. Индустрията преживява трансформация, като все повече ще нараства делът на бизнеса с по-висока добавена стойност.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894
    • + 9

    Жалко е, че град като Благоевград, в който се обучават толкова много студенти и ученици, включително в престижния Американски университет, престижни езикови, математически и пр. гимназии, не може да привлече компании от аутсорсинг или ИТ индустрията и образованите младежи изтичат към чужбина и София.

    Нередност?
  • 2
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • + 1


    До коментар [#] от "
    xfh59608894
    ":

    То като цяло тая работа всеки може да си я върши от вкъщи, но все още първобитното мислене на голяма част от биг босовете си казва думата.

    Нередност?
  • 3
    vuy36546796 avatar :-?
    Liko Okil
    • + 3

    Работя в такава компания, от вкъщи - с японски клиенти. Кол центровете наистина не са това, което бяха, но и все още има гнили ябълки.

    Хубава статия.

    Нередност?
Нов коментар