🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите компании за машини и оборудване: Щастливо рали

Топ 40-те компании в сектора продължават да растат през 2018 г., като приходите им вече надвишават 8 млрд. лв.

Лидер за първа година е "Сенсата", която има производство в Ботевград и Пловдив. Вицешампионът също е от Ботевград - ИМИ. И двете дружества в миналото бяха с общ белгийски собственик. Сега са съответно на американски и филипински акционери
Лидер за първа година е "Сенсата", която има производство в Ботевград и Пловдив. Вицешампионът също е от Ботевград - ИМИ. И двете дружества в миналото бяха с общ белгийски собственик. Сега са съответно на американски и филипински акционери
Лидер за първа година е "Сенсата", която има производство в Ботевград и Пловдив. Вицешампионът също е от Ботевград - ИМИ. И двете дружества в миналото бяха с общ белгийски собственик. Сега са съответно на американски и филипински акционери    ©  Tsvetelina Belutova
Лидер за първа година е "Сенсата", която има производство в Ботевград и Пловдив. Вицешампионът също е от Ботевград - ИМИ. И двете дружества в миналото бяха с общ белгийски собственик. Сега са съответно на американски и филипински акционери    ©  Tsvetelina Belutova
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.
Темата накратко
  • Голяма част от фабриките разширяват производството си, но има и такива, които се развиват чисто органично.
  • В страната влизат и нови инвеститори – главно германски производители на автомобилни компоненти.

Ако има сектор в българската икономика, който изглежда здрав и расте като тийнейджър, това са машините и оборудването. След като предходната година водещите 40 компании в индустрията увеличиха приходите си с 12%, през 2018 г. те добавиха още близо 13% към резултата си и сумарните продажби достигнаха 8.2 млрд. лв., а средният им оборот прескочи бариерата от 200 млн. лв. Спад, и то малък, отбелязват 9 компании – толкова, колкото и предходната година.

Голяма част от предприятията продължават да се разширяват, но има и такива, които подобряват производителността си и растат чисто органично. Наред с традиционно силните производители на автомобилни компоненти, които са приблизително половината от водещите компании в машиностроенето, големият победител през миналата година се оказват фабриките за велосипеди. С ускорение от антидъмпингови мита срещу Китай те успяват да наложат по-скъпите си електрически версии на пазара, с което приходите им се увеличават с двуцифрени темпове.

За последен път в класацията обаче влиза производителят на автомобилни тапицерии "АЛС България", след като по-рано тази година канадският собственик Exco Technologies реши да закрие и трите си завода в страната заради нерентабилност. А това вероятно е сигнал, че цената на нискоквалифицирания труд е достигнала тавана си и бъдещето е в технологичните производства.

Водачите от Ботевград

С ръст на приходите над 26% производителят на сензори "Сенсата технолоджис България" се изстрелва с цели четири позиции и заема шампионското място в секторната класация за 2018 г. Компанията има завод в Ботевград и втори в Пловдив, а наскоро започна изграждане на още една производствена сграда в първата си локация. "Скокът през миналата година се дължи на нови мощности, както и на нови производствени групи, тъй като има увеличено търсене за нашите продукти, най-вече за автомобилната индустрия", казаха от дружеството.

По данни на "Сенсата технолоджис" обемът на произведената и продадена продукция през 2018 г. е нараснал с близо 50%. В Ботевград са увеличени мощностите за високотемпературни сензори за автомобилната индустрия. В Пловдив обемите са нараснали двойно заради допълнителния капацитет за различни сензори (за медицинска апаратура, агро- и тежкотоварни машини и други превозни средства). "През 2017 г. тези линии бяха преместени от Полша и Германия в България", уточниха от компанията.

За 2019 г. "Сенсата технолоджис" очаква продължаващ ръст на обема производство и съответно продажби с около 15%, което значи и прескачане на границата от половин милиард оборот. До края на годината трябва да бъде приключено разширението в Ботевград, като ефектът от него ще се усети още през 2020 г.

От Ботевград е и втората най-голяма компания в сектора - "Интегрейтид микро-електроникс България", която също продължава да увеличава приходите си през 2018 г., макар с по-бавни темпове – 9% спрямо 12% през 2017 г. Ръстът обаче е изцяло органичен и забавянето беше очаквано, тъй като преди две години компанията приключи петгодишна инвестиционна програма за около 25 млн. лв., с което достигна максималния си капацитет за разширение в България.

Предприятието произвежда електронни модули за автомобили. Работи като доставчик второ ниво, а сред крайните му клиенти са Volkswagen, Audi, Mercedes, Renault, Peugeot, Mazda, Toyota, Maserati, Bentley и др. Компанията е част от филипинската група Integrated Micro-Electronics (IMI), която е един от най-големите световни производители на автомобилна и друга електроника с оборот 1.3 млрд. долара за 2018 г.

Освен локацията двете най-големи машиностроителни компании ги свързва и общо минало. До 2011 г. "Интегрейтид микро-електроникс" (тогава "ЕПИК електроник асембли") беше част от холдинга Elex, както и първата в класацията "Сенсата технолоджис" (тогава "Сензор найт индастриал"). Тогава преките им собственици – базираните в Белгия EPIQ и Sensor-Nite, бяха продадени съответно на филипинската IMI и американската Sensata Technologies. Третата компания на Elex – Melexis, си остана в белгийската група. Тя също има местно дружество – "Мелексис България", което през 2018 г. расте значително и за пръв път влиза в топ 40 в машиностроенето (виж по-долу).

За дома от старите шампиони

Севлиевският производител на санитарна керамика и арматура "Идеал Стандарт – Видима", който преди доста години беше траен лидер в сектора, запазва третата си позиция в сектора. Компанията продължава да расте (5%), макар и по-бавно от 2017 г., когато отчете близо 13% увеличение на приходите. Това обаче показва тенденция на стабилизиране на продажбите след спада предходните години. Основната причина е увеличеният капацитет и повишената производителност, след като компанията започна тригодишна инвестиционна програма за близо 70 млн. евро, която трябва да приключи тази година. Очакванията са, че с това обемите на производство ще нараснат с 30%.

Компанията е част от базираната в Брюксел Ideal Standard International, а трите завода в България са най-голямата производствена база в рамките на групата. Преди година компанията майка стана изцяло собственост на американския фонд Anchorage Capital, след като от инвестицията си излезе друг финансов инвеститор от САЩ – Bain.

След три години начело на секторната класация обаче през миналата година "Либхер-Хаусгерете Марица" отстъпва водачеството и със спад 5.6% заема четвъртата позиция. Заводът на германския производител на хладилна техника се намира в Пловдив. Извън топ 40 при машините тази година остава другото предприятие на групата Liebherr - "Либхер транспортейшън системс Марица", което произвежда климатици за влакови мотриси.

Авторали

С около една пета растат приходите на производителите на автомобилни компоненти "Теклас" и "Язаки", което ги издига нагоре в топ 40. В България на практика се намират най-големите заводи на турската група Teklas, която периодично разширява бизнеса си в страната и вече има четири фабрики в Кърджали и по една в Крумовград и Момчилград. Там се произвеждат изделия от каучук, пластмаса и метал за горивните, охладителните и спирачните системи на колите за практически всички водещи автомобилни производители. Наскоро компанията започна изграждане на седми завод в страната - този път във Враца, който се очаква да започне производство до средата на следващата година, а инвестицията се оценява на около 30 млн. лв. Продукцията на новото предприятие ще бъде основно за електрически и хибридни автомобили. През 2019 г. компанията очаква да добави още около 100 млн. лв. към приходите си от продажби, а по думите на представителя на изпълнителните директори Георги Георгиев намеренията са до пет години оборотът да достигне 1 млрд. лв. Въпреки лекия спад на крайния резултат през 2018 г. "Теклас" остава най-печелившата компания в автомобилния сектор в страната с 52.5 млн. лв. и норма на печалба от почти 14%.

"Язаки България", която е собственост на японската Yazaki и също произвежда автомобилни кабели, продължава да расте поредна година, след като през 2017 г. отвори трети завод в страната – в Димитровград. Първите й две производства са в Сливен и Ямбол. От компанията казаха, че увеличението на приходите се дължи на въведените нови продукти, които отговарят на нарастващото търсене на по-стабилни и широкообхватни системи за пренос на данни в превозните средства. Компанията прави и високоволтови продукти и системи за растящия европейски пазар на хибридни и електрически превозни средства. Отчетената малка загуба за 2018 г. не е изненада. "Както се очакваше, стартирането на третия завод "Язаки" в Димитровград имаше отрицателно въздействие върху финансовите резултати на компанията в България през 2018 г.", казаха от дружеството. Оттам не уточниха какви са прогнозите им за тази година, но казаха, че ще останат фокусирани върху подобряване на ефективността и увеличаване на капацитета в трите си завода в страната.

С над 13% порастват приходите и на другата компания за автомобилни компоненти в десетката – "Ханон системс Пловдив". Това е новото име на "Магна пауъртрейн Пловдив", след като преди три месеца южнокорейската Hanon Systems придоби глобалния бизнес с продукти за регулиране на налягането на течности и контрол на канадската група Magna, в който влиза и пловдивският завод. До 2013 г. пък предприятието беше собственост на германската Ixetic.

Германската тройка

С повече от една четвърт нарастват приходите и на друг производител на автомобилни компоненти - "Бер-Хелла термоконтрол", която е собственост на германската група BHTC. Предприятието произвежда климатични системи, а заводът се намира в индустриалната зона в Божурище. "Компанията отбеляза силен ръст през 2018 г. и планира разширение на дейността си за периода 2019 - 2021 г.", каза изпълнителният директор Мартин Ниланд. "Като част от стратегията за растеж беше изградено разширение на производството, което завърши през май тази година", добави той. Проектът започна в средата на миналата година и включва нова производствена линия на площ близо 6.5 дка, която ще обслужва нови проекти на клиенти на компанията. Инвестицията е за близо 32 млн. лв., а с разширението предприятието открива още над 250 нови работни места. "С новите служители екипът на BHTC в България ще надхвърли 700 души - шест пъти повече от 2013 г., когато BHTC започна дейността си в България", добави Ниланд.

С пореден силен ръст (28%) приходите на русенския завод за автомобилни ключалки "Витте аутомотив България" вече надвишават 200 млн. лв. Компанията е част от германската група Witte и на практика не е спирала да расте от започването на производство в България през 2010 г. От тази година тя вече има втори завод на площадката в Русе, с което капацитетът й ще се удвои. За 2019 г. "Витте аутомотив" очаква продажбите й да се повишат до 126 млн. евро (близо 250 млн. лв.), а до 2022 г. да достигнат 200 млн. евро. При пълен капацитет броят на работниците ще бъде 1500 души (малко над 1000 към края на 2018 г.). В новия завод освен заключващи системи ще се произвежда и нов продукт – предни и задни видеокамери за новата S класа на Mercedes.

Друг германски производител на автомобилни компоненти – "Костал България", който има две фабрики за кормилно оборудване и ръчки в Смолян, отчита леко понижение на приходите и отстъпва две позиции надолу. Четворен скок обаче отбелязва другата компания на Kostal в страната – "Костал аутомотив България", която започна производство в Пазарджик преди две години. Това всъщност обяснява и рязкото повишение на резултатите, тъй като през 2017 г. заводът не е работил пълна година. Освен двете производствени предприятия компанията има и софтуерно дружество в София.

Дебют сред големите

С ръст от близо 35% в списъка на водещите компании в сектора през 2018 г. влиза производителят на чипове и сензори за автомобили "Мелексис България", част от белгийската Melexis. "През 2018 г. групата отчете ръст на продажбите 11% до 569 млн. евро, а "Мелексис България" има важен принос за този успех", казаха от компанията. За тази година обаче белгийският холдинг очаква обемът на продажбите да намалее заради по-несигурната икономическа и геополитическа ситуация в резултат на напрежението в световните търговски отношения.

Независимо от това в България "Мелексис" удвоява площта си за производство и тестване на компоненти, значително увеличава и развойния център и складовата си база. "Само през 2018 г. наехме над 150 нови служители в R&D и производството", казаха от дружеството. "Мелексис" на практика е компанията с най-бързо растящ персонал сред 40-те водещи предприятия в сектора. Разширението на бизнеса е част от петгодишна инвестиционна програма за 75 млн. евро, която трябва да приключи през 2022 г.

Другият дебютант в топ 40 е производителят на катерачни стени "Уолтопия", който расте с повече от 21% през миналата година. Компанията от Летница е и най-рентабилното предприятие (22.5%) с изключение на производителя на хазартни машини и софтуер "Евро геймс технолоджи". По думите на основателя и акционер в "Уолтопия" Ивайло Пенчев ръстът на приходите е резултат от "кротка упоритост". "Няма някаква конкретна причина за увеличението на приходите, просто натрупване от усилията ни през годините", каза той и добави, че компанията на практика всяка година разширява по малко производството си. Освен фабриката в Летница "Уолтопия" има също производствени бази в индустриалната зона в Божурище (чрез дъщерно дружество) и в Лозен край София. Компанията е най-големият производител на катерачни стени в световен мащаб, а продуктите й се продават в 76 държави.

Добрата новина е, че в страната продължават да влизат и нови компании от сектора, основно германски производители на автомобилни компоненти. Leoni в момента изгражда завод за асемблиране на кабелни инсталации в Плевен, който трябва да заработи през есента. Инвестиция във Враца прави друга компания за кабели – MD Elektronik, а край Ловеч наскоро започна производството на CSR линии за дизелови автомобили VOSS Automotive. В Русе пък планове за производство на автомобилни тапицерии има Bader. Големият пробив в индустрията обаче ще се случи, ако България бъде избрана за следващия мегазавод на Volkswagen, решението за което се очаква тази година.

Все още няма коментари
Нов коментар