Най-големите компании за машини и оборудване: Щастливо рали
Топ 40-те компании в сектора продължават да растат през 2018 г., като приходите им вече надвишават 8 млрд. лв.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Голяма част от фабриките разширяват производството си, но има и такива, които се развиват чисто органично.
- В страната влизат и нови инвеститори – главно германски производители на автомобилни компоненти.
Ако има сектор в българската икономика, който изглежда здрав и расте като тийнейджър, това са машините и оборудването. След като предходната година водещите 40 компании в индустрията увеличиха приходите си с 12%, през 2018 г. те добавиха още близо 13% към резултата си и сумарните продажби достигнаха 8.2 млрд. лв., а средният им оборот прескочи бариерата от 200 млн. лв. Спад, и то малък, отбелязват 9 компании – толкова, колкото и предходната година.
Голяма част от предприятията продължават да се разширяват, но има и такива, които подобряват производителността си и растат чисто органично. Наред с традиционно силните производители на автомобилни компоненти, които са приблизително половината от водещите компании в машиностроенето, големият победител през миналата година се оказват фабриките за велосипеди. С ускорение от антидъмпингови мита срещу Китай те успяват да наложат по-скъпите си електрически версии на пазара, с което приходите им се увеличават с двуцифрени темпове.
За последен път в класацията обаче влиза производителят на автомобилни тапицерии "АЛС България", след като по-рано тази година канадският собственик Exco Technologies реши да закрие и трите си завода в страната заради нерентабилност. А това вероятно е сигнал, че цената на нискоквалифицирания труд е достигнала тавана си и бъдещето е в технологичните производства.
Водачите от Ботевград
С ръст на приходите над 26% производителят на сензори "Сенсата технолоджис България" се изстрелва с цели четири позиции и заема шампионското място в секторната класация за 2018 г. Компанията има завод в Ботевград и втори в Пловдив, а наскоро започна изграждане на още една производствена сграда в първата си локация. "Скокът през миналата година се дължи на нови мощности, както и на нови производствени групи, тъй като има увеличено търсене за нашите продукти, най-вече за автомобилната индустрия", казаха от дружеството.
По данни на "Сенсата технолоджис" обемът на произведената и продадена продукция през 2018 г. е нараснал с близо 50%. В Ботевград са увеличени мощностите за високотемпературни сензори за автомобилната индустрия. В Пловдив обемите са нараснали двойно заради допълнителния капацитет за различни сензори (за медицинска апаратура, агро- и тежкотоварни машини и други превозни средства). "През 2017 г. тези линии бяха преместени от Полша и Германия в България", уточниха от компанията.
За 2019 г. "Сенсата технолоджис" очаква продължаващ ръст на обема производство и съответно продажби с около 15%, което значи и прескачане на границата от половин милиард оборот. До края на годината трябва да бъде приключено разширението в Ботевград, като ефектът от него ще се усети още през 2020 г.
От Ботевград е и втората най-голяма компания в сектора - "Интегрейтид микро-електроникс България", която също продължава да увеличава приходите си през 2018 г., макар с по-бавни темпове – 9% спрямо 12% през 2017 г. Ръстът обаче е изцяло органичен и забавянето беше очаквано, тъй като преди две години компанията приключи петгодишна инвестиционна програма за около 25 млн. лв., с което достигна максималния си капацитет за разширение в България.
Предприятието произвежда електронни модули за автомобили. Работи като доставчик второ ниво, а сред крайните му клиенти са Volkswagen, Audi, Mercedes, Renault, Peugeot, Mazda, Toyota, Maserati, Bentley и др. Компанията е част от филипинската група Integrated Micro-Electronics (IMI), която е един от най-големите световни производители на автомобилна и друга електроника с оборот 1.3 млрд. долара за 2018 г.
Освен локацията двете най-големи машиностроителни компании ги свързва и общо минало. До 2011 г. "Интегрейтид микро-електроникс" (тогава "ЕПИК електроник асембли") беше част от холдинга Elex, както и първата в класацията "Сенсата технолоджис" (тогава "Сензор найт индастриал"). Тогава преките им собственици – базираните в Белгия EPIQ и Sensor-Nite, бяха продадени съответно на филипинската IMI и американската Sensata Technologies. Третата компания на Elex – Melexis, си остана в белгийската група. Тя също има местно дружество – "Мелексис България", което през 2018 г. расте значително и за пръв път влиза в топ 40 в машиностроенето (виж по-долу).
За дома от старите шампиони
Севлиевският производител на санитарна керамика и арматура "Идеал Стандарт – Видима", който преди доста години беше траен лидер в сектора, запазва третата си позиция в сектора. Компанията продължава да расте (5%), макар и по-бавно от 2017 г., когато отчете близо 13% увеличение на приходите. Това обаче показва тенденция на стабилизиране на продажбите след спада предходните години. Основната причина е увеличеният капацитет и повишената производителност, след като компанията започна тригодишна инвестиционна програма за близо 70 млн. евро, която трябва да приключи тази година. Очакванията са, че с това обемите на производство ще нараснат с 30%.
Компанията е част от базираната в Брюксел Ideal Standard International, а трите завода в България са най-голямата производствена база в рамките на групата. Преди година компанията майка стана изцяло собственост на американския фонд Anchorage Capital, след като от инвестицията си излезе друг финансов инвеститор от САЩ – Bain.
След три години начело на секторната класация обаче през миналата година "Либхер-Хаусгерете Марица" отстъпва водачеството и със спад 5.6% заема четвъртата позиция. Заводът на германския производител на хладилна техника се намира в Пловдив. Извън топ 40 при машините тази година остава другото предприятие на групата Liebherr - "Либхер транспортейшън системс Марица", което произвежда климатици за влакови мотриси.
Авторали
С около една пета растат приходите на производителите на автомобилни компоненти "Теклас" и "Язаки", което ги издига нагоре в топ 40. В България на практика се намират най-големите заводи на турската група Teklas, която периодично разширява бизнеса си в страната и вече има четири фабрики в Кърджали и по една в Крумовград и Момчилград. Там се произвеждат изделия от каучук, пластмаса и метал за горивните, охладителните и спирачните системи на колите за практически всички водещи автомобилни производители. Наскоро компанията започна изграждане на седми завод в страната - този път във Враца, който се очаква да започне производство до средата на следващата година, а инвестицията се оценява на около 30 млн. лв. Продукцията на новото предприятие ще бъде основно за електрически и хибридни автомобили. През 2019 г. компанията очаква да добави още около 100 млн. лв. към приходите си от продажби, а по думите на представителя на изпълнителните директори Георги Георгиев намеренията са до пет години оборотът да достигне 1 млрд. лв. Въпреки лекия спад на крайния резултат през 2018 г. "Теклас" остава най-печелившата компания в автомобилния сектор в страната с 52.5 млн. лв. и норма на печалба от почти 14%.
"Язаки България", която е собственост на японската Yazaki и също произвежда автомобилни кабели, продължава да расте поредна година, след като през 2017 г. отвори трети завод в страната – в Димитровград. Първите й две производства са в Сливен и Ямбол. От компанията казаха, че увеличението на приходите се дължи на въведените нови продукти, които отговарят на нарастващото търсене на по-стабилни и широкообхватни системи за пренос на данни в превозните средства. Компанията прави и високоволтови продукти и системи за растящия европейски пазар на хибридни и електрически превозни средства. Отчетената малка загуба за 2018 г. не е изненада. "Както се очакваше, стартирането на третия завод "Язаки" в Димитровград имаше отрицателно въздействие върху финансовите резултати на компанията в България през 2018 г.", казаха от дружеството. Оттам не уточниха какви са прогнозите им за тази година, но казаха, че ще останат фокусирани върху подобряване на ефективността и увеличаване на капацитета в трите си завода в страната.
С над 13% порастват приходите и на другата компания за автомобилни компоненти в десетката – "Ханон системс Пловдив". Това е новото име на "Магна пауъртрейн Пловдив", след като преди три месеца южнокорейската Hanon Systems придоби глобалния бизнес с продукти за регулиране на налягането на течности и контрол на канадската група Magna, в който влиза и пловдивският завод. До 2013 г. пък предприятието беше собственост на германската Ixetic.
Германската тройка
С повече от една четвърт нарастват приходите и на друг производител на автомобилни компоненти - "Бер-Хелла термоконтрол", която е собственост на германската група BHTC. Предприятието произвежда климатични системи, а заводът се намира в индустриалната зона в Божурище. "Компанията отбеляза силен ръст през 2018 г. и планира разширение на дейността си за периода 2019 - 2021 г.", каза изпълнителният директор Мартин Ниланд. "Като част от стратегията за растеж беше изградено разширение на производството, което завърши през май тази година", добави той. Проектът започна в средата на миналата година и включва нова производствена линия на площ близо 6.5 дка, която ще обслужва нови проекти на клиенти на компанията. Инвестицията е за близо 32 млн. лв., а с разширението предприятието открива още над 250 нови работни места. "С новите служители екипът на BHTC в България ще надхвърли 700 души - шест пъти повече от 2013 г., когато BHTC започна дейността си в България", добави Ниланд.
С пореден силен ръст (28%) приходите на русенския завод за автомобилни ключалки "Витте аутомотив България" вече надвишават 200 млн. лв. Компанията е част от германската група Witte и на практика не е спирала да расте от започването на производство в България през 2010 г. От тази година тя вече има втори завод на площадката в Русе, с което капацитетът й ще се удвои. За 2019 г. "Витте аутомотив" очаква продажбите й да се повишат до 126 млн. евро (близо 250 млн. лв.), а до 2022 г. да достигнат 200 млн. евро. При пълен капацитет броят на работниците ще бъде 1500 души (малко над 1000 към края на 2018 г.). В новия завод освен заключващи системи ще се произвежда и нов продукт – предни и задни видеокамери за новата S класа на Mercedes.
Друг германски производител на автомобилни компоненти – "Костал България", който има две фабрики за кормилно оборудване и ръчки в Смолян, отчита леко понижение на приходите и отстъпва две позиции надолу. Четворен скок обаче отбелязва другата компания на Kostal в страната – "Костал аутомотив България", която започна производство в Пазарджик преди две години. Това всъщност обяснява и рязкото повишение на резултатите, тъй като през 2017 г. заводът не е работил пълна година. Освен двете производствени предприятия компанията има и софтуерно дружество в София.
Дебют сред големите
С ръст от близо 35% в списъка на водещите компании в сектора през 2018 г. влиза производителят на чипове и сензори за автомобили "Мелексис България", част от белгийската Melexis. "През 2018 г. групата отчете ръст на продажбите 11% до 569 млн. евро, а "Мелексис България" има важен принос за този успех", казаха от компанията. За тази година обаче белгийският холдинг очаква обемът на продажбите да намалее заради по-несигурната икономическа и геополитическа ситуация в резултат на напрежението в световните търговски отношения.
Независимо от това в България "Мелексис" удвоява площта си за производство и тестване на компоненти, значително увеличава и развойния център и складовата си база. "Само през 2018 г. наехме над 150 нови служители в R&D и производството", казаха от дружеството. "Мелексис" на практика е компанията с най-бързо растящ персонал сред 40-те водещи предприятия в сектора. Разширението на бизнеса е част от петгодишна инвестиционна програма за 75 млн. евро, която трябва да приключи през 2022 г.
Другият дебютант в топ 40 е производителят на катерачни стени "Уолтопия", който расте с повече от 21% през миналата година. Компанията от Летница е и най-рентабилното предприятие (22.5%) с изключение на производителя на хазартни машини и софтуер "Евро геймс технолоджи". По думите на основателя и акционер в "Уолтопия" Ивайло Пенчев ръстът на приходите е резултат от "кротка упоритост". "Няма някаква конкретна причина за увеличението на приходите, просто натрупване от усилията ни през годините", каза той и добави, че компанията на практика всяка година разширява по малко производството си. Освен фабриката в Летница "Уолтопия" има също производствени бази в индустриалната зона в Божурище (чрез дъщерно дружество) и в Лозен край София. Компанията е най-големият производител на катерачни стени в световен мащаб, а продуктите й се продават в 76 държави.
Добрата новина е, че в страната продължават да влизат и нови компании от сектора, основно германски производители на автомобилни компоненти. Leoni в момента изгражда завод за асемблиране на кабелни инсталации в Плевен, който трябва да заработи през есента. Инвестиция във Враца прави друга компания за кабели – MD Elektronik, а край Ловеч наскоро започна производството на CSR линии за дизелови автомобили VOSS Automotive. В Русе пък планове за производство на автомобилни тапицерии има Bader. Големият пробив в индустрията обаче ще се случи, ако България бъде избрана за следващия мегазавод на Volkswagen, решението за което се очаква тази година.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.