Да прелетим над задръстванията

Пловдив е шестият град в Европа, който се включи в инициативата на "Градска авиационна мобилност"

Reuters    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пловдив е шестият град в Европа, който се включи в инициативата на Airbus "Градска авиационна мобилност". Стана случайно в началото, но след това градската администрация усети, че в идеята има потенциал за развитието на Пловдив, разказва проф. д-р Димо Зафиров от Института за космически изследвания и технологии.

Според учения в следващите 10 години ще се случи следното: В началото ще има определени "спирки" в града, където безпилотни летателни апарати ще излитат и кацат. Но до "спирката" от дома ще те закара автономен автомобил с пътническа капсула. В нея комфортът трябва да бъде подобен на този в офиса или в дома – мобилни връзки и кафе. Автомобилът отива до площадка, където въздушен модул закачва пътническата капсула и я кара до друга точка, където те чака автономно шаси и то те кара до крайната точка на пътуването – в случая "Тракия икономическа зона", която също е партньор в инициативата. Идеята е пътническата кабина да бъде съвместима и с железопътния транспорт – директно да се качва на влакове. Нещо повече – за по-дълги разстояния ще има летателни апарати, които отиват до летища. Най-вероятно обаче по първото пловдивско авиационно трасе да започне с пренасяне на товари.

Airbus приема, че максимумът, който работещият човек е склонен да отдели за пътуване на ден, е 45 - 60 минути. В този случай безпилотните летателни апарати решават някои аспекти с недостига на работна сила. Пловдив ще стане интегрирана икономическа система с периметър до Стара Загора, Хасково, Кърджали и Смолян, Пазарджик. "Изведнъж човек увеличава възможностите си за избор на работа. И същевременно да си има своя по-спокоен личен живот в малкия град или на село", прогнозира проф. Димо Зафиров.

Транспортът с безпилотни летателни апарати е екологичен и много по-бърз от наземния, счита ученият. Той ще освободи много площи, защото става дума за транспорта услуга – поръчваш летателното средство като такси. Аеротакситата могат да бъдат собственост на фирми или дори на общината, защото изпълняват функциите на градски транспорт.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал