През Пловдив, към Ryanair

Във въздуха се създава нова средна класа, твърди Иван Карнабитов, който наема персонал за Ryanair

Агенция "МП уърк" е подбрала за Ryanair 120 служители от общо около 150 българи, които работят на самолетите на авиокомпанията
Агенция "МП уърк" е подбрала за Ryanair 120 служители от общо около 150 българи, които работят на самолетите на авиокомпанията
Агенция "МП уърк" е подбрала за Ryanair 120 служители от общо около 150 българи, които работят на самолетите на авиокомпанията
Агенция "МП уърк" е подбрала за Ryanair 120 служители от общо около 150 българи, които работят на самолетите на авиокомпанията
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Когато директорът на пловдивското летище Иван Карнабитов подаде оставката си през пролетта на 2015 година, той се зарече повече да не се занимава с авиация. Две години по-късно отново е "на борда". И е единственият българин, който има договорно задължение да подбира борден персонал за ирландската авиокомпания Ryanair. Изглежда, има нещо вярно в това, че който е подушил веднъж керосин, не може да избяга от съдбата си, усмихва се собственикът на агенцията за подбор на персонал "МП уърк" Иван Карнабитов. Той работи за пловдивското летище от 1994 до 2015 година - започва като служител на гише за регистрация на билети и цялостно пътническо обслужване, преминава за кратко през карго отдела, след това е специалист по търговска политика и се издига до ръководител на търговския отдел. Точно тогава Иван Карнабитов и екипът му привлякоха ирландската въздухоплавателна компания да стартира за пръв път полети до България. Впоследствие заема поста изпълнителен директор на "Летище Пловдив".

Подбор на кадри

"В работата ми като мениджър трябваше да оценявам и подбирам хората, с които да работя. Като собственик на агенция за подбор на кадри правя почти същото, само че за други. "МП уърк" беше семейна фирма, но дейността й беше замразена. Така че когато през 2015 година я поех, в началото продължих с това, което компанията е правила преди време - подбор на кадри за гледане на възрастни хора в Австрия. Само година по-късно, може би като знак от съдбата, видях обявление, че се търси агенция в България за подбор на стюарди и стюардеси за Ryanair. Подадох документите и половин час след това ми се обадиха. Поговорихме кратко с мениджър на компанията и още в края на разговора дамата ми каза: "Добре дошли на борда, г-н Карнабитов" - спомня си пловдивският предприемач. Днес след 30 групи от кандидати за професията стюард/стюардеса агенция "МП уърк" е подбрала за Ryanair 120 служители от общо около 150 българи, които работят на самолетите на авиокомпанията. Подборът преминава през специализирания фирмен сайт Stewards.bg.

От хората, които агенцията кани на интервю за работа в Ryanair, реално се явяват между 15 и 20 процента. Когато е гарантирано, че ще бъдат базирани в България, се достига до 30 процента. Работата на Иван Карнабитов обаче не приключва с интервюто на кандидатите. Той подготвя стандартизирана информация на одобрените, която им изпраща лично. След това отново лично обсъжда с тях индивидуалната подготовка за обучението в Ryanair. "Понякога се налага да влизам и в ролята на психолог - да дам кураж, да дам съвет. Или най-малко да обсъдим притесненията им", разказва Карнабитов. Самият той сега има по-малки доходи, отколкото по времето, когато ръководеше летище Пловдив. Но е доволен, че може да отделя повече време на семейството си.

От всеки кандидат стюард не става

Авиокомпаниите в света предпочитат бъдещите стюарди и стюардеси да са млади хора. Няма изискване да не са семейни, но професията е такава, че не позволява да отделяш много време на семейство и на деца. Английският им език трябва задължително да е с ниво от В2 нагоре. Трябва да могат да плуват. Един от тестовете е в басейн - все пак може да се наложи да спасяват хора в морето. Има и чисто физически изисквания - например на кои места по тялото не са позволени татуировки. В Ryanair са категорични - ако татуировката не може да бъде скрита от униформата, кандидатът се отхвърля. Отминаха времената, когато професията на стюард и стюардеса беше само за хора с манекенски размери, казва Иван Карнабитов. Очаква се бъдещите стюарди и стюардеси просто да имат пропорционално телосложение. Има минимална и максимална височина на кандидата и зависи от типа самолет, на който се лети. Агенцията на пловдивския предприемач подбира кандидати с минимален ръст 157 сантиметра и максимален 188 сантиметра, съобразено за работа на самолетите "Боинг 737". Някои от кандидатите никога преди не са летели със самолет. Но предчувстват, че това може да стане професията на мечтите им.

Между небето и земята

Бордовият състав от българи на Ryanair може и да следва мечтите за летене на много млади хора. Но стюардите и стюардесите са здраво стъпили на земята, когато става дума за работна заплата. Според Карнабитов това е професия, която създава средна работна класа в България. И то във високата част на това понятие. Ryanair има специфичен модел на заплащане. Компанията счита, че персоналът й трябва да поддържа сравнително еднакъв стандарт на живот, независимо в коя страна работи. По принцип доходите на бордовите служители на Ryanair се формират от няколко компонента: основната месечна заплата по трудов договор, допълнение за брой прелетени часове, като часовата ставка е различна за различните страни. И най-сетне служителите на борда на самолета получават и 10-процентен бонус от размера на продажбите на храни и напитки, които лично са направили по време на полета. По-мотивираните стюарди и стюардеси достигат до около 50 процента допълнително от размера на заплатата чрез продажбите. Другият любим бонус на бордовите служители е, че всеки от тях има право на неограничен брой лични билети за самолетите на Ryanair на цена 7.50 евро в едната посока. Първия си договор младите стюарди и стюардеси подписват за две години. След това имат избора да продължат да летят, изкачвайки се по кариерната стълбица, или да останат на наземна работа.

Целева група

"МП уърк" има неограничен лиценз за подбор на кадри в Европейския съюз. Затова Иван Карнабитов мисли да разшири бизнеса в две насоки - подбор на кадри за други професии освен летателните и разширяване на целевата група при подбора на кандидати за стюарди и стюардеси. "Опитах и съм малко обезкуражен да намеря работници за индустрията в Германия. От 3000 души, които бяха прочели обявата ми за работа в строителството на най-голямата европейска държава, замина реално само един човек. Който след 3 седмици работа се върна обратно, защото не е успял да се справи. Вероятно ще продължа да работя в тази насока, защото търсенето на работници със средно професионално образование е голямо", прогнозира Карнабитов. Той счита, че работниците от по-зрялото поколение са по-отговорни към задълженията си в чужбина, но пък на тях им липсва езикова подготовка.

От началото на новата учебна година Иван Карнабитов планира да насочи целенасочено информационната си работа към студенти в университетите. Логично започва най-напред с Пловдивския университет. "Ще работя с по-горните курсове студенти, защото личното ми разбиране е, че образованието е на първо място и след това идва работата. Не искам да "изкушавам" студенти от първи-втори курс да започват работа, защото след това може и да не си завършат образованието", заключва той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    absent avatar :-|
    Абсент
    • - 1
    • + 1

    Винаги когато мога избягвам Райънеър. Вярно, ниски цени, не винаги, ама другото...?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал