Посланикът на виното

Запознайте се с Ги Лабери - човекът, който доведе 5000 френски туристи да открият българското вино

Ги Лабери е в България от 2008 година, когато идва да засажда лозя, но открива голям потенциал и неразработен пазар на винения туризъм
Ги Лабери е в България от 2008 година, когато идва да засажда лозя, но открива голям потенциал и неразработен пазар на винения туризъм
Ги Лабери е в България от 2008 година, когато идва да засажда лозя, но открива голям потенциал и неразработен пазар на винения туризъм    ©  Капитал
Ги Лабери е в България от 2008 година, когато идва да засажда лозя, но открива голям потенциал и неразработен пазар на винения туризъм    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ги Лабери е пловдивчанин... И е направил толкова за българското вино в родната си Франция, че ако там трябва да назначим винен посланик – това ще е той. Мосю Лабери е у нас от 2008 година, когато идва да засажда лозя, но открива голям потенциал и неразработен пазар на винения туризъм. Десет години по-късно Ги Лабери с 18 големи самолета от Бордо докара в България 5000 френски туристи. Да почиват на морето и да открият българското вино, българската култура и българската храна.

Седим с френския "винен посланик" пред офиса на туристическата му агенция "Витис тур" в "Капана" и той предлага чаша мавруд. За да потръгне разговорът. За да сподели, че много иска неговият Пловдив да стане по-бързо разпознаваема винена дестинация в родната му Франция. В усилията си е включил дори своя отлично поддържан "Ситроен", който французите познават като "Дьо шво" (Два коня), а българите – като колата на полицая от Сен Тропе. С красивата малка кола той разхожда из лозята най-емоционалните туристи, които искат да запазят спомени. Ги Лабери предпочита да работи с малки и средни винарски изби, защото сънародниците му ценят хубавите семейни истории за вино. И си падат по "откривателството". Когато се върне у дома, един французин винаги ще каже: опитах сорт, който го няма никъде другаде по света. Затова Ги Лабери ги води в дванадесетина винарни, които имат собствени лозя с български сортове като мавруд, димят, тамянка, мелник и рубин.

Голямата мъка на френския винен турист е, че не може да си занесе вино от България. Пристига със самолет и багажът е ограничен. Ги Лабери започва да отстранява и този проблем - отскоро доставя българско вино в град Нант чрез организация на френски туроператори.

И ако големият проблем на туриста е как да си занесе няколко бутилки във Франция, големият проблем на българските винарски изби е, че не припознават туризма като бизнес. "Не знам защо българските винари смятат, че щом туристът е французин и е дошъл в тяхната винарна, няма какво да му обясняват за качеството на продукта си. Не е така, 70% от френските туристи не разбират от вино. И трябва да им се разкаже, за да го оценят и да занесат една винена история у дома. Цените от 10 до 15 лева за средно по качество българско вино не са проблем за французина, дошъл във винената столица Брестовица. За другите 30% от френските туристи трябва да се предложат най-качествените вина, защото това са познавачи и професионалисти", казва Ги Лабери. Сега "посланикът на виното" е замислил да заведе в Бордо един самолет с български ценители на виното, които през юни 2020 година да участват в празника на Бордо.

За енотуристическия си подход в България Ги Лабери бе оценен високо и в своята родина. Той получи наградата за енотурист на 2018 година, присъдена от Winetourisminfrance.com, като част от изложението Vinisud.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    historama avatar :-|
    historama
    • + 3

    "Цените от 10 до 15 лева за средно по качество българско вино не са проблем за французина, дошъл във винената столица Брестовица...."

    Какво да кажем за вината от 5-7 лв бутилката?

    Факт е, че французите са ценители на хубавите вина, не са хейтъри. Спомням си преди около 40 год. бях с група френски туристи в Пловдив, и по меню имаха вино. За една от масите бутилките Каберне не стигнаха, и им предложиха Мавруд Хората бяха възпитани, и не протестираха. Но при първата глътка буквално подскочиха, не можеха да повярват че са попаднали на подобно вино. Въпреки ресторантската надценка, си купиха по 2 бутилки.
    Не зная дали сегашния мавруд е като оня. Или ще е поне от 20 лв бутилката.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал