🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Заводът за лодки, който прави шейни

Царевският "Пасат - България" АД произвежда всичко от пързалки до екоконтейнери

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Последното нещо, което бихте решили, че може да се произвежда на брега на морето, са зимни шейни. Но именно такава е последната поръчка на фирмата за производство на лодки в Царево. Тя е дошла от Норвегия, а фирмата, която ги е поръчала, е основен партньор на царевската компания.

"Пасат - България" АД е наследник на завода за военни катери в Мичурин (днес Царево). Ако сте ходили до Синеморец, не може да не сте забелязали сивата сграда, обримчена с бодлива тел, на обратния завой след Царево към Варвара. Но заводът за стъклопастика, който се смята за правоприемник на стария, вече не се намира там, а в Южната зона на Царево, по пътя за Малко Търново.

Фирмата е акционерно дружество, в което част от акциите се притежават от бивши работници в стария военен завод и инвеститори. Точно последните са изградили няколко нови цеха в полите на Странджа. "Пасат - България" АД е известна с производството си на лодки. В портфолиото ѝ има и един 16-метров тримаран, катамаран, спасителни лодки и естествено рибарски лодки с дължина 3.5 м и 4.5 м, както и канута. Цената на лодките е между 4 и 6,5 хил. лв, в зависимост от обурудването.

Последната поръчка от Норвегия наистина звучи странно, но всъщност е за кайт-шейни за възрастни и деца и се вписва в портфолиото на компанията. Защото то се движи между тези две крайности и вмества всякакви изделия от стъклопастика.

От кораби до пързалки

Лодкостроенето има значителни традиции в Царево. Първата фабрика за лодки е построена тук още през 1941 г. От нея е излязъл и първият 100-тонен кораб "Царица Йоана" и 350-тонният "Горянин". Те са от дървен материал, а стокпластиката започва да се използва от 1964 г. във възникналото Корабостроително предприятие "Странджа" според tcarevo.info. След 2000 г. предприятието има още един силен период - когато произвежда яхти Beyliner. Произведени са над 500 броя, но след 2004-та сътрудничеството се прекратява.

Една от основните производства тогава са контейнери за разделно хранене на "Екопак", разказва изпълнителният директор на фирмата Живко Жеков, но този пазар се е свил след 2011 г. Жеков е започнал работа още във военния завод за катери много преди промените през 1989 г.

Сега "Пасат - България" АД получава поръчки от Италия, Унгария, Дания, България, но най-вече от споменатата Норвегия, която е доста предвидим и добър партньор. За Италия например фирмата прави корпусите на спасителни плотове за яхти. Норвежкият партньор си поръчва тук контейнери за локални пречиствателни станции, като целта на Живко Жеков е при възможност да поеме цялостното оборудване на пречиствателната станции и да ги предава в завършен вид.

Друг траен партньор на царевската фирма са електроразпределителните и телекомуникационните дружества. За тях изработват шахти и капаци за шахти от полимербетон. Те са предпочитани, защото не се крадат и имат изключително дълъг живот.

Мястото, където най-вероятно сте се сблъсквали с тях обаче, са водните паркове. Почти няма такъв парк в България и в съседни държави, където водните пързалки да не са правени от завода в Царево, твърди Жеков. "Изработвали сме водни пързалки и сме ги монтирали в Сочи, Ялта, Ставропол в Русия, на остров Закинтос в Гърция, в Охрид, та дори и в Египет", казва той.

Проблемът е, че въпреки това доста широко портфолио фабриката не е излизала на печалба от 2014 г. Годишните загуби се движат между 20 и 60 хил. лв., а приходите - между 1.2 млн. лв. и 750 хил. лв. Кризата ги е ударила тежко, казва Жеков, след контейнерите и пързалките са спаднали като поръчки, а лодките са доста нишов продукт. Персоналът също е намален. "Държим се на ръба", обяснява той с усмивка, но е оптимист за бъдещето, заради редицата инвестиции, които са направени от акционерите.

Все още няма коментари
Нов коментар