Направи си сам верига магазини

Павел Бошнаков и неговият "Мастерхаус" са пример за добра идея в правилното време и място

"Мастърхаус" е семеен бизнес - съпругата и синовете на Бошнаков участват активно в развитието му
"Мастърхаус" е семеен бизнес - съпругата и синовете на Бошнаков участват активно в развитието му
"Мастърхаус" е семеен бизнес - съпругата и синовете на Бошнаков участват активно в развитието му    ©  Сашка Панайотова
"Мастърхаус" е семеен бизнес - съпругата и синовете на Бошнаков участват активно в развитието му    ©  Сашка Панайотова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През 2002 г. Павел Бошнаков отваря първия си магазин. Идеята е строителен хипермаркет, какъвто тогава в България има на пръстите на едната ръка. "Мосю Бриколаж" току-що е пристигнал, "Практикер" още не е.

Дотогава пазарът на продуктите от типа "направи си сам" е бил изцяло съсредоточен в традиционната дистрибуция: малки железарии, специализирани магазини, борси и депа за строителни материали. Павел Бошнаков наблюдава с интерес как се развива този процес в Чехия и Словакия. Решава да рискува и да въведе формат на модерната търговия. Започва с неголям магазин тип "направи си сам" и го кръщава "Дом на майстора". "Тогава пазарът не предлагаше кой знае какво разнообразие от стоки и буквално се чудехме какво да подредим на рафтовете", разказва единият от синовете на Павел – Виктор Бошнаков.

Бошнаков уцелва времето и нишата. България е на прага на строителен бум и златни години за предприемачите. Черноморието е в центъра на този процес. Само за няколко години новооткритият хипермаркет набира такава скорост, че когато чуждестранните строителни вериги най-накрая стъпват в Бургас, заварват достоен конкурент с отличен бизнес в региона.

Името "Мастерхаус" идва от само себе си по време на задружно семейно обсъждане как да се казва новата верига. Днес първоначалната идея за магазин "направи си сам" се е превърнала в сериозна марка, която разполага с четири големи хипермаркета в региона – в Бургас, Слънчев бряг, Приморско и Айтос. А предприемчивата фамилия Бошнакови вече планира откриването на пети магазин.

Брънките на веригата

"Ако хора като мен не се бяха впуснали в такова предизвикателство, може би днес в страната ни щеше да има само чуждестранни вериги магазини", казва Бошнаков. Той е в бизнеса още от 1991 г., когато стартира с търговия на едро с бои и химикали от "Оргахим". Доставя стока на всички държавни магазини в Бургас – "НарМаг" и "Топливо". Наема малък склад и прави магазин, в който се продават само бои и балатуми. "Инвестицията ни тогава беше само в стока", спомня си търговецът.

Десет години по-късно Бошнаков построява и първия си магазин. Още през 2000 г. купува земя в жк "Славейков", на мястото на бившата "Мототехника". Инвестицията никак не е малка - 1.8 млн. лева, като ползва банков кредит и залага жилище. След успеха купува още земя до Слънчев бряг и изгражда втория си магазин, който е три пъти по-голям от бургаския и има обща търговска площ 6000 кв.м. Инвестицията в него вече е много по-голяма - около 2.5 млн. евро.

Това обаче се оказва още по-добра идея. Бошнаков твърди, че този магазин "стана първият по оборот в България, независимо от конкуренцията, която имаше в лицето на няколко чуждестранни вериги". Твърдение, което не може да бъде независимо проверено, но бумът на строителството в курорта подкрепя думите на предприемача. Тъй като строителството в курорта е забранено през летния сезон, в него фирмата предлага освен строителни материали и стоки, необходими за обзавеждане на ресторанти и хотели - черна и бяла техника и други продукти.

През 2011 г. отваря третия си магазин в Приморско. Там купува 25 дка земя и построява върху нея близнак на хипермаркета в Слънчев бряг за горе-долу същата инвестиция. През 2014 г. семейство Бошнакови прерязват лентата и на магазина си в Айтос. Там инвестират в земя и сгради около 3 млн. лева. През 2017 г. "Мастерхаус" открива модерен строителен център с шоурум, който има за цел да покаже новостите в строителството и да даде информация на клиентите. Следва инвестиция от 680 хил. лева в складова база в близост до магазина в Несебър.

Семеен бизнес

Освен че е домашният му регион, Бургаска област предоставя още едно предимство за развитието на "Мастерхаус". "В среда, в която атмосферните условия – влажност, силно слънце, вятър, налагат често подновяване на фасадите, има много търговски възможности", казва Бошнаков.

Предлаганите продукти са около 40 хил. Концепцията е вече доста позната – място, от което строителите и обикновените хора да могат да си купят всичко необходимо за изграждането на един дом - от основите до покрива му. Но зад измамната простота на този модел той съчетава в едно търговията на дребно и на едро.

"Мастерхаус" натрупва значително ноу-хау в техническите продуктови категории – строителство, железария, електричество, баня и инструменти. Извън строителните материали и drive-trough зоната в магазините "Мастерхаус" е развита и тенденцията за декорацията и оборудването на дома. Тук основен е приносът на съпругата на собственика – Марина Бошнакова, която допълва търговското пространство с декоративни продукти.

За успешното развитие на веригата магазини "Мастерхаус" се грижат и синовете на Павел Бошнаков – Мартин и Виктор, както и съпругите им – Анита и Нина. Мартин отговаря за продажбите, а Виктор – за покупките.

За да бъдеш успешен, трябва да си гъвкав и да обичаш това, което правиш, казва Виктор Бошнаков, който е завършил мениджмънт и маркетинг в САЩ. От ноември той е търговски директор на компанията и вече е приключил успешно няколко проекта – изградил е онлайн магазин на фирмата, нова ERP система, както и автоматизация на поръчките на стоки. Виктор е двигателят зад онлайн прехода на магазините на "Мастерхаус" - към момента във виртуалния магазин се предлагат 20 000 продукта, а портфолиото му непрекъснато нараства.

Хората и Бургас

Павел Бошнаков е убеден, че успехът му се дължи на непрестанната инвестиция в хората, с които работи. В първия магазин работят 70 души, а сега фирмата има 365 служители. Служителите му получават заплати, значително по-високи от средните за региона, обучавани са поне 2 пъти годишно в новостите в бизнеса. Текучество в "Мастерхаус" почти няма, твърди собственикът.

Концепцията на фирмата включва подготовка на консултанти, които насочват клиентите и дават възможност да изберат необходимата им стока във възможно най-кратко време. Компанията има корпоративен отдел от мобилни и статични търговци. Мобилните търговци обикалят региона, за да търсят нови клиенти и обекти. Обученията на служителите са продуктови и търговски. Продуктовите обучения се провеждат от производителите, а търговските - от аутсорсинг компании.

Бошнаков се старае да помага и на града, в който развива своята дейност. Той от години спонсорира футболния отбор "Нефтохимик" в Бургас, участва активно в неговото управление и финансира волейболния отбор на града.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    liz31552545 avatar :-|
    liz31552545

    Интересна имиджова статия. Възниква въпросът защо фирмата в началото на деветдесетте години доставя "Оргахим" на държавните магазини и на Топливо и какъв е бил проблемът на тези държавни магазини да пазаруват директно от производителя. Има и други търговци, които стартираха по подобен начин, получавайки ексклузивен достъп и стоков кредит от държавния тогава Оргахим и така станаха капиталисти. После съдействие от общината за изгодни терени, изгодни кредити от банките за построяване на първите магазини и колелото се завърта. Сега обаче идва предизвикателството да се предаде щафетата на децата и снахите. Това което статията твърди, че правят децата, доскоро се вършеше от дългогодишни опитни служители, които след завръщането на изучилите наследници бяха принудени да напуснат. Да сме живи да видим къде ще бъде фирмата водена от децата след десет години.

    Нередност?
Нов коментар