Ще изплува ли Морското училище

Професионалната гимназия по морско корабоплаване и риболов се размина със закриването, но бъдещето ѝ остава неясно

Морската професия продължава да е добра платена, а гладът за кадри - голям, но желаещи да се обучават няма
Морската професия продължава да е добра платена, а гладът за кадри - голям, но желаещи да се обучават няма
Морската професия продължава да е добра платена, а гладът за кадри - голям, но желаещи да се обучават няма    ©  Надежда Чипева
Морската професия продължава да е добра платена, а гладът за кадри - голям, но желаещи да се обучават няма    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За да изплува едно нещо, друго трябва да потъне. Това явно е тъжният принцип, на който се движи българското образование. Докато ИТ училището лети нагоре, някогашното Морско училище в Бургас, което осигуряваше кадри за "Океански риболов", а след това и за търговското корабоплаване като цяло, отдавна върви надолу. Професионална гимназия по морско корабоплаване и риболов "Свети Никола", както се нарича сега учебното заведение, отбеляза 60-годишнината си с неясно финансово състояние, лоша материална база и безкрайно остаряла учебна програма.

"Хиляди млади хора са завършили Морското училище и са се реализирали у нас и в чужбина. Има го и ще го има", казва новият директор Христина Жабова. Тези хиляди млади хора днес ги няма.

Въпреки търсенето на кадри в морския бранш и заплащането, което започва от 1200 долара за завършилите средно образование, интересът е изключително слаб. От някогашните над 500 ученици след няколко нулеви приема сега са останали едва 113.

Потъването

Жабова е директор едва от миналото лято. Преди нея в продължение на две десетилетия училището се ръководеше от инж. Панайот Жечков, който същевременно бе и няколко мандата общински съветник от ГЕРБ. Именно при неговото управление Морското започна да потъва. Началото на проблемите е 2009 г., когато избухна скандалът със закупена от училището яхта за 236 хил. евро. Аферата бе описана в доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция, като накратко се оказа, че плавателният съд се ползва за частни вместо за образователни цели. Тогава Жечков обясни, че лодката се ползва за провеждането на квалификационни курсове, които с времето се превърнаха в основна дейност на училището.

Същевременно в предпочитаните от мнозина езикови гимназии бяха разкрити допълнителни места, които изсмукаха учениците от техникумите. В резултат Морското реализира няколко години с нулев или намален прием в паралелки на санитарния минимум с по 17-18 души. Оттам и финансовите му проблеми - бюджетът на училищата зависи от броя на учениците в тях.

На дъното

Редицата халета и работилници, плувният басейн, спортните площадки и други съоръжения в Морското сега са в окаяно състояние или напълно неизползваеми. Пропуснатият момент за модернизиране на материалната база и учебните програми води до това, че специализираното училище обучава бъдещите капитани и корабни механици с остаряла техника и похвати. Завършилите са практикували например върху двигател от 70-те години, а трябва да започнат работа на 5 годишен кораб, където всичко се управлява от електроника.

Смяната на училищното ръководство и ангажираността на местната власт водят до запълването на две паралелки за тази учебна година - "Корабоводене" и "Корабни машини и механизми". "Беше голямо предизвикателство да реализираме приема в тях, но успяхме", казва Жабова. За тази есен пък са предвидени нови специалности - "Корабоводене и корабни машини и механизми" и "Данъчен и митнически контрол". Това, на което сега се опира новата директорка, са "капитаните ветерани". "Съвместно с тях мисля, че ще отплаваме във вярната посока", казва тя.

Възможностите

Морската професия продължава да е добре платена, а гладът за кадри - голям. Световният морски флот се нуждае от над 20 000 специалисти и намирането на работа не представлява проблем. Дипломите на гимназията са международно признати и дори без висше образование притежателите им могат да получават между 1200 и 1600 долара месечно. След 36-месечен стаж и преминаването на допълнителни квалификационни курсове пък те могат да се явят на изпит за придобиване на правоспособност "вахтен помощник-капитан" или "вахтен механик" - длъжности, при които заплащането може да стигне 5000 долара на месец.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Няма абсолютно никаква връзка между добра професия и гимназия, ако тя не може да ти осигури образованието да я работиш.

    Не може едни тройкари да заучават материал от 70-те и изведнъж да станат капитани.

    Още са ми пресни спомените от некадърното образование по програмиране, което получих в елитна гимназия. Излязох убеден, че тази професия не е за мен. Излезе точно обратното - на късмет. Без професионализъм няма как да има резултати.

    Нередност?
Нов коментар