Битум и други проблеми

Търговците на битум и течни горива оредяват заради изискването за големи гаранции

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

1/3

е намалял броят на фирмите, търгуващи с течни горива у нас.
Суровината се търси все повече, но "Лукойл" тази година още не е произвеждал, затова се внася.

От началото на годината български битум няма. Тодор Люцканов, който е председател на съвета на директорите на един от най-големите търговци на течни горива на едро у нас - "Нафта трейдинг", казва, че инсталацията за производство на битум в рафинерията на "Лукойл" не е работила от началото на годината и български битум не е продаван до средата на април. "Лукойл" е обявила, че инсталацията за производство на битум ще започне работа от 22 април.

"Имаме много клиенти, които чакат и не могат да приключат проектите си", казва Люцканов. "Нафта трейдинг" е най-големият играч на пазара на битуми в Бургас. През 2018 г. фирмата е закупила 90% от битума, произведен от "Лукойл Нефтохим - България". Компанията е лидер в продажбите му в България. Продава 72 хил. тона битум годишно. Според Люцканов през миналата година България е изразходвала около 150 хил. тона битум, а прогнозите до края на тази година са за 200 хил. тона.

Обяснението за липсата на производство на битум на единствения производител в България е, че не разполага с нефт, който е подходящ за това производство. Това не е новост - през 2016 и 2017 г. "Лукойл" също не е произвеждала битум заради работата на новата инсталация по хидрокрекинг в компанията, която ползва същата суровина, каквато е необходима за производство на битум. През 2018 г. половината от необходимия за България битум е бил произведен от "Лукойл", а другата половина е бил внос от Гърция и Сърбия, казва Люцканов. Обстановката около липсата на битум у нас в момента се усложнява и от това, че сръбската инсталация е в ремонт, а гърците продават Hellenic.

Според Люцканов в момента всеки се справя със ситуацията на българския пазар както намери за добре. Вносът на битум оскъпява продукта, а това е един от основните материали, използвани в инфраструктурното строителство и засяга целия строителен сектор и големите поръчки.

Добра година

"Нафта трейдинг" продава както на други търговци, така и на пътностроителни фирми. Сред големите им клиенти са "Хидрострой" и "Пътстройинженеринг".

Според собственика Тодор Люцканов през 2018 г. продажбата на битум се е увеличила, защото България е изостанала с усвояването на европейски средства и е трябвало парите да се усвоят по възможно най-бързия начин. Има да се работят много пътища в страната, дори работата по тях закъснява, допълва той. Освен липсата на битум според Люцканов се бавят и възложителните писма за пътностроителните проекти. По тази причина все още не е започната например работата по обходния път на Поморие, допълва търговецът.

Точно заради ръста в продажбите на този продукт "Нафта трейдинг" отчита значително по-добри финансови резултати от миналогодишните. Компанията приключва миналата година с оборот 200 млн. лева, като очаква около 800 хил. лева печалба след данъци при почти двойно по-малка през 2017 г. (числата са от самата компания, тъй като още няма публични отчети). През последната година печалбата на "Нафта трейдинг" от светли горива почти се изравнява с тази от битума.

Проблемите с "Лукойл"

През последните 3 години броят на търговците на горива и битуми на едро у нас е намалял с 33%, твърди Люцканов. Ако през 2016 г. в бранша са работели 479 фирми, днес на пазара са останали 360. 70 от тях оперират на територията на Бургаския регион, казва той.

Една по една фирмите загърбват търговията с течни горива и се насочват към други продукти. След изменението на Закона за добавената стойност търговците на горива на едро в България, които плащат към НАП гаранция над 1 милион лева, са 11. 16 пък са фирмите, внасящи гаранция между 500 000 и 1 млн. лева. Според Тодор Люцканов това е напълно излишно бреме, тъй като основната част от търговците на горива търгуват с български продукти, които купуват на цена с включен акциз и ДДС, вече платени от производителите или вносителите. "Затова е логично търговците да внасят гаранция само върху размера на печалбата, която реализират при покупко-продажбата на горивата, но не и върху цялата им стойност, наравно с производителите, вносителите, износителите или собствениците на данъчни складове."

Подобно е мнението и на друг търговец - собственикът на фирма "Вая-7" Стефан Джамбазов. Затова и фирмата му вече се преориентира към търговия с други продукти. "Острата конкуренция и тежката административна регулация обуславят ниските норми на печалба в бизнеса с горива в България, което в съчетание със завишения търговски риск прави тази дейност все по-малко атрактивна за нас", признава Джамбазов. Според него в търговията на едро все по-успешни са фирмите, предлагащи пълен пакет от услуги на крайния клиент - транспорт, гъвкаво финансиране, административно обслужване. "Пакетът" обаче предполага и по-големи инвестиции в превозни средства, персонал, софтуерни решения и други екстри, които не всеки може да си позволи.

Другият удар са новите правила от миналата година на "Лукойл България", според които се продават течни горива само на фирмите, които купуват не по-малко от 300 - 400 хил. кубика годишно. Така по-малките фирми не могат да сключват сделки директно с търговската фирма на производителя. Изискването на "Лукойл България" е причина "Нафта трейдинг" вече да купува горивата си от "Бент ойл", което оскъпява цената им с около 2 лева на кубик. Бургаската компания купува около 70 хил. кубика горива годишно. "Това не е малко количество, твърди Люцканов. На практика толкова купува и "Шел", но сме принудени да го правим през посредник."

Битум за София

През тази година "Вая-7" инвестира в изграждане на нова инсталация край София за производство на полимермодифицирани битуми. Инвестицията е в размер на около 1 млн. лева и ще даде възможност на компанията да стъпи в Западна България, разчитайки на логистично предимство при доставката на суровина от близките рафинерии.

Съгласно изискванията на Агенция "Пътна инфраструктура" за голяма част от обектите в асфалтовите смеси са заложени изисквания пътният битум да бъде с повишени качества. Тоест битумът трябва да бъде полимерно модифициран. Модифицирането е процес на смесване на битума със специален каучук (СБС) при висока температура посредством колоидна мелница.

Производството в новата база на "Вая-7" е в джойнт венчър с бургаската технологична фирма "Гарант", с която работят от 10 години. "Вая-7" купува битума от различни локации в зависимост от това къде е най-изгодно и с най-подходящи показатели за производство - Сърбия, Румъния, Гърция или България. Компанията разполага с база за производство на полимермодифицирани битуми в Бургас с капацитет 250 тона на денонощие. Новата база в София засега ще работи с капацитет 100 тона на денонощие.

През 2018 г. "Вая-7" е продала 15-16 хил. тона битум, предимно полимерно модифициран, което е тройно повече от продаденото през 2017 г.
Все още няма коментари
Нов коментар