🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как Бургас преобрази транспорта си

"Бургасбус" е движещата сила зад проекта за 130 млн. лв, който е най-успешният такъв в България

120 на брой автобуса са с ново бордово оборудване, за да може, когато пътникът се качи, да се валидира с електронната си карта
120 на брой автобуса са с ново бордово оборудване, за да може, когато пътникът се качи, да се валидира с електронната си карта
120 на брой автобуса са с ново бордово оборудване, за да може, когато пътникът се качи, да се валидира с електронната си карта    ©  Капитал
120 на брой автобуса са с ново бордово оборудване, за да може, когато пътникът се качи, да се валидира с електронната си карта    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Градският транспорт е сложна задача. Всеки голям град има проблеми с него, независимо дали от финансово, социално или чисто техническо естество. Бургас не прави изключение - общинската компания последните две години е на загуба, а според нейни данни към момента всеки трети бургазлия поне веднъж на ден използва градския транспорт. Това определено не е сред най-добрите проценти в Европа, а интересното е, че е по-ниско от жителите на града, които през 2015 г. казват в европейско изследване, че ползват транспорта - 43%. Но такава е тенденцията и в София например, а спрямо останалите големи градове в България морският град се справя доста добре с проекта за пълна промяна на транспорта си. Като се има предвид провалът на София, Варна и Пловдив в тази област - и трите града имат такива проекти, но никой от тях не е комплексно завършен - постигнатото от Бургас е впечатляващо.

През деветте години от старта на проекта за интегриран градски транспорт са инвестирани 130 млн. лева. Закупени са нови автобуси с камери за видеонаблюдение. Изцяло променена е транспортната схема на града, съпътстващата инфраструктура, изградени са велоалеи, изцяло е ремонтирана сградата на общинската фирма превозвач "Бургасбус". Напълно обновена е бургаската автогара. Градският транспорт се управлява от електронна система, въведени са електронни карти за пътуване, изградени са нови спирки. Създадено е общинско предприятие, което следи трафика в Бургас и предотвратява възможните инциденти и задръствания по линиите на градския транспорт. Или, както казва директорът на "Бургасбус" инж. Петко Драгнев, "проектът промени всичко".

Операция "Транспортирай Бургас"

За разлика от други градове Бургас решава да внедри изцяло нова концепция за начина, по който работи градският транспорт. Освен типичното обновление на целия автобусен парк (плюс тролейбусния парк по отделен проект), новопостроена или подновена транспортна инфраструктура на града, въвеждане на електронно таксуване и информация в реално време по спирките и в автобусите цялата схема е подчинена на идеята за бърза централна линия и няколко довеждащи.

Гръбнак става бързата автобусна линия, свързваща комплекс "Меден рудник" с другите два големи комплекса – "Славейков" и "Изгрев", и преминаваща през централната градска част. От бързите линии се отделят сателитни линии, които свързват кварталите и прехвърлят пътниците към основната линия. Така хората успяват да се придвижват максимално бързо от една крайна точка на града до друга и обратно.

Реконструирана е автогара "Юг", която е развита в модерен мултимодален транспортен терминал. Напълно нов е и терминал "Меден рудник", който дава нови възможности за обслужване на пътниците от този комплекс. В депото на "Бургасбус" е построена нова метанова и дизелова станция, от която да зареждат автобусите. Всички те – 120 на брой, са с ново бордово оборудване, за да може, когато пътникът се качи, да се валидира с електронната си карта.

В града са монтирани вендинг машини, чрез които гражданите да зареждат електронните си карти. Пътниците могат да изберат и вариант за пътуване с хартиен билет, но на по-висока цена. С една електронна карта пътникът може да пътува по всички линии, след като зареди определен брой пътувания.

Заедно с общината е развита услугата "Позвъни и се вози!", при която граждани с двигателни проблеми могат да направят своите заявки за превоз "от врата – до врата" на територията на цялата община на цената на един билет. Това звено разполага със седем специализирани микробуса и диспечерски пункт за приемане на заявки.

От загуба към печалба и пак загуба

Според инж. Петко Драгнев основното предимство фирмата превозвач да е общинска е именно отговорността, която носи общинската власт за всички граждани, живеещи на нейна територия. Това обаче носи със себе си и проблема - предприятието за градски транспорт не може да е фокусирано само върху печалба, а и върху баланса между приходите и социалните ангажименти.

До 2000 г. финансовото положение на "Бургасбус" е доста тежко. Предприятието потъва с 1.2 млн. задължения от неплатен ДДС и осигуровки. "През 2000 г. назначихме кондуктори в автобусите и успяхме да изчистим задълженията към държавата. Започнахме поетапно да обновяваме парка си. От 60 увеличихме кондукторите на 200 и благодарение на тази мярка приходите ни нараснаха многократно. За година и половина изчистихме задълженията на "Бургасбус" към държавата и започнахме да отделяме пари за обновяване на автопарка", припомня инж. Драгнев.

През 2008 г. "Бургасбус" закупува първите 10 нови автобуса със собствени средства. Тогава Jaspers (организацията за партньорство между ЕК, ЕИБ и ЕБВР) минава през всички големи градове в страната и обследва организацията на работа в транспортните фирми. Избира община Бургас за проекта, защото смята, че там проблемите в общинския транспорт се назовават ясно, не се прикриват. По онова време в Бургас работят още две фирми, които обслужват градския транспорт. За финансиране с европейски средства обаче е избрано общинското дружество.

Подобен огромен проект няма как да не се отрази на резултатите на компанията. През 2017 г. фирмата отново излиза "на червено" с 4 млн. загуба поради въвеждането на новата транспортна схема. "Предприехме много допълнителни мерки наведнъж, а хората не бяха свикнали с промените. Имахме по 20 жалби на ден, а в момента нямаме нито една", казва инж. Драгнев. 2018 г. приключва с ръст 3 млн. лева на приходите, но пак със загуба, макар и по-малка - 500 000 лева, заради инвестициите в нови автобуси. Общинската фирма залага в плана си средства за закупуване на бордово оборудване за всички нови автобуси, които не са придобити по проект "Интегриран градски транспорт", както и лизинг на 7 нови съчленени автобуса "Соларис Метростайл", 6 мини- и мидибусове "Карсан", 5 броя "Исузу" и 3 - "Карсан Атак".

"Днес Бургас разполага с най-модерното оборудване в градския транспорт в цялата страна", посочват от ръководството на "Бургасбус". Тяхната надежда е, че през 2019 г. ще излязат на печалба.

Кои са "Бургасбус"

"Бургасбус" е общинска фирма, която обслужва както вътрешноградския транспорт на Бургас, така и няколко междуселищни линии. В нея работят 830 души. Фирмата държи всички 19 градски линии, включително и две тролейбусни, поддържа 8 линии до съседните села – Българово, Драганово, Маринка, както и превоза до няколко съседни общини – Айтос, Поморие, Камено и Созопол. Има договори за специализиран превоз на служители на редица фирми от областта - "Промет Стиил", Военноморска база "Атия", "Летище Бургас", "Пристанище Бургас".

Общинската фирма разполага с 22 тролейбуса, 28 съчленени автобуса на дизелово гориво (Евро 5), 7 съчленени дизелови автобуса (Евро 6), 49 автобуса на метан и допълнително 14 маршрутки.

Цените на билетите

Най-изгоден е пакет с 50 пътувания, при който цената на пътуването е 1.20 лв. При 30 пътувания цената става 1.25 лв., а при закупуване на билет от автобуса – 1.50 лв. Всеки електронен билет е "времеви", т.е. с един билет пътникът може да се прехвърля от една на друга линия в рамките на 45 минути. Достъпът за пътуване до всички линии и "времевият" електронен билет са главните характеристики на новата система за електронно таксуване.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hue avatar :-|
    Николов
    • + 2

    ами дано пускането на зелената зона да свали хората от колите им. крайно глупаво е, когато стигаш от Славейков до център за 15-20 минути пеша, имаш нови автобуси, велоалеи,велосипеди под наем,а таксито струва 5-6 лв от КАТ до гарата и накрая толкова много коли на пътя...какво още искат хората? в София 15 минути само чакаш автобус в работен ден (в час пик са поне 20); или за 15 минути стигаш пеш до метро ако е наблизо, и оттам още поне половин час возене и ходене, за да стигнеш където и да е. после трябва и да се върнеш. Такситата почват от 10 лв. Велоалеите са пълни с коли (дори не говорим за дупките и шахтите). Автобусите тепърва се опитват да ги подменят.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    Супер е да има ефективен градски транспорт. Още по-добре е, когато можеш да си гъвкав при продуктите, които потребяваш - времеви билет е много добра опция и за компанията, и за клиента. Компанията има предвидими приходи, а пътникът може да се прекачва спокойно.

    Единствената ми критика е, че Бургас е плосък град. Преспокойно може да се заложи тройно на велосипедния транспорт и смятам, че ще има голям успех.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    До коментар [#1] от "Николов":

    Е, малко преувеличаваш. Не ми се е случвало да чакам какъвто и да е транспорт над 10 минути от години. Вярно е, че в София под половин час не можеш да идеш на много места. Само че градския транспорт не е чак толкова зле.

    Нередност?
  • 4
    ivantankov avatar :-|
    Иван Иванов


    До коментар [#] от "
    Георги Георгиев
    ":

    И аз така. Върнах се в България на 10 май 2017. Транспортът в София е добре.

    Нередност?
Нов коментар