Ментална аритметика - древният метод за модерно мислене

Като развива едновременно двете полукълба на мозъка си, детето става по-самоуверено и концентрирано и учи с лекота

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Що е то

Менталната аритметика е програма за интензивно и всестранно развитие на детския потенциал с помощта на древното японско сметало абак – откритие номер 2 за човечеството според списание "Форбс", или едно от най-важните открития на всички времена. В основите на тази високоефективна система е смятането наум с големи числа. Принципът на сметалото е на повече от две хиляди години, а в страни като Япония, Сингапур, Китай се използва и днес в училище. Менталната аритметика се преподава в над 50 държави в целия свят, предимно на деца (В САЩ, Англия, Канада, Австралия, Тайланд, Русия), но в някои държава – и на възрастни. В САЩ го използват и при много възрастни хора като профилактика срещу Алцхаймер.

У нас менталната аритметика е нов метод за обучение, едва на три-четири години. Методиката е японска, но самата аритметика не е ничия запазена марка, затова има няколко обучителни платформи, които държат правата. Става дума за програма, която позволява ефективно и хармонично да се развиват двете полукълба на мозъка, за да може детето да възприема максимално бързо и да обработва различна по вид информация. Как практически става това разказва Руми Ранджева от Академия по ментална аритметика Numerika България.

Двете половини на едно цяло

Ясно е, че детето не знае много неща и тепърва има да учи. Важно е обаче да има увереността и усещането, че може да се справя. Когато създадохме тази школа, тръгнахме от въпроса как можем да помагаме на повече български деца да придобиват знания, умения и увереност в себе си.

Нашата система на образование е насочена приоритетно към работа с лявото полукълбо. Там са говорът, точните науки, писането. Дясното полукълбо при много дечица и възрастни остава недоразвито. Там са въображението, творчеството, изкуството, нестандартното мислене, анализирането на информацията. В много от ежедневните ни дейности, за да ги извършваме бързо и ефективно, в нашия мозък трябва да работят два центъра едновременно и обикновено единият е в дясното, а другият в лявото полукълбо. Да вземем за пример решаването на една по-сложна математическа задача, да кажем, геометрия от седми-осми клас. Има деца, които изпитват големи затруднения – не могат да си представят заданието, не могат да си направят чертежа. Това показва недоразвито дясно полукълбо. При много хора лявото полукълбо е водещо, а дясното отчасти е второстепенно и затова недоразвито. При други – много по-малко на брой, дясното е водещо, а лявото по-малко развито. Хората, които са доказани първенци в своите области, са само около 5-6 процента от човечеството. Но именно те са успели да развият хармонично и двете си полукълба. И да се върнем към сложната математическа задача, която, за да се реши, трябва да се активират два мозъчни центъра – от едното и другото полукълбо, и едновременно с това да се размени и обработи информацията. Образът, или геометричният чертеж, е в дясното полукълбо, той се изработва и представя там, а анализът на информацията, текстът и аритметичните действия са в лявото.

Още от първите ни уроци започваме с работа за двете полукълба на мозъка, за да ни служат в синхрон. Как правим това? Най-лесният начин да накараме ляво и дясно полукълба да работят едновременно е, като използваме едновременно и двете си ръце. Под формата на игра с едни весели упражнения го правим на нашето сметало още на първия урок. И с всяка следваща седмица двете ръчички все по-бързо започват да се справят. Има деца, които веднага забелязват: "Аааа, мене с едната ръка ми е много по-лесно, а с другата ми е трудно!" И аз казвам: "Да, така е, но когато потренираме, ще видите, че ще работим с двете ръчички еднакво добре!" Още на трета-четвърта седмица започваме да използваме двуцифрени и трицифрени числа, дори четирицифрени, които вече се работят задължително с две ръце. Освен това имаме специален режим на игра. Опитваме се да си представим наум как изглежда нашето сметало и започваме да извършваме същото, което правим на реалното сметало, като го заменяме с въображаемо. И във всеки момент трябва да помним как се променят числата. Това много добре тренира дясното полукълбо и като цяло паметта. Колкото и бавно да тръгнем в началото, в един момент децата започват да смятат много, много бързо.

Силата на синхрона

По принцип дясната ръка се управлява от лявото полукълбо, а лявата – от дясното. Имаме деца, които пишат с лявата ръка и се справят по-добре с нея. Но за нас няма значение кое полукълбо е водещо, защото ние търсим синхрон в мозъчната дейност и работим за неговото постигане. Работим добре и с двете ръце и си тренираме мозъците синхронно. Трябва да се знае, че според специалистите много от заболяванията и проблемите с мозъчната дейност идват точно от неизползване на капацитета на едната мозъчна половина или от недобрата връзка между двете полукълба. Много често трудностите във възприемането на информацията могат да бъдат преодолени, стига да се открие навреме кое полукълбо не работи ефективно и на свой ред да се стимулира.

Ползите от менталната аритметика

Децата, които учат ментална аритметика, се справят по-добре в училище, а след това и в живота. Развивайки и двете полукълба, детето става по-самоуверено, концентрирано, внимателно към детайлите, с лекота изучава чужди езици и успешно се реализира в ученето и в по-нататъшната работа. Ние помагаме за хармоничното развитие на интелектуалните и творческите способности на детето. Благодарение на менталната аритметика се развива визуалната или фотографската памет. Подобряват се логическите и творческите способности, развиват се интуицията и способността да се намират нестандартни решения в сложни ситуации. Подобряват се концентрацията и вниманието, стимулира се въображението. Децата стават по-самоуверени и с по-осъзнато самочувствие. И имат желание за още знания и още по-добри умения. Култивира се дългосрочна любознателност. И дори деца с обучителни проблеми, полагайки труд и постоянство, накрая могат да се радват на невероятно добри резултати от постигнатото. В нашата програма не е нужно дълго време и много часове да се занимаваш - по малко, но всеки ден. Ако децата отделят 15-20 минути всекидневно за ментална аритметика, резултатите са налице. То е като при спортистите. Добрата форма изисква постоянство и ежедневни тренировки. Когато даваме на мозъка нови предизвикателства и го тренираме всеки ден, той се научава на бърза концентрация и реакция. Стимулираме образуването на нови невронни връзки, които позволяват на двете полукълба на мозъка да работят едновременно.

Това обучение дава много добри резултати при малки деца и ученици – от пет-шестгодишни до тези на десет-единайсет. Тогава мозъкът е в интензивен растеж. С нея децата имат шанс да станат дори много по-добри в смятането от своите родители и учители. И когато сами видят това, са толкова щастливи! А когато нашите деца изпреварят треньорите си, знаем, че сме си свършили работата.

Методика на обучението

Обучението по ментална аритметика продължава около две години и половина. Първата година децата изучават събиране и изваждане, а втората – умножение и деление. Менталната аритметика обаче не е просто математика. Да, децата се научават да смятат бързо наум, но това е преди всичко програма за интелектуалното и творческото развитие. Ние не сме училище, а място за забавление, където децата идват с голямо желание. Когато се уморят, имаме начини за ободряване с двигателни упражнения. Работим в малки групи от по шест-седем деца, събрани по възраст. Нямаме учители, а треньори. Не е задължително те да са математици - нужно е да могат да работят с деца и да имат отношение към преподаването. Имаме хубав учебен план, но водещото си остава привързаността. Децата се привързват към треньора, той - към децата, и така става магията. Занятията се провеждат веднъж в седмицата и включват два учебни часа – при най-малките по 35 минути, при големите – по 45. Следва се строг учебен план. Всяка седмица се научава нещо ново и се отправя по едно предизвикателство към мозъка.

Родителите винаги се интересуват кога ще има видим резултат и каква е гаранцията за успех при това обучение. Отговорът е прост – успехът идва при абсолютно всички деца, които изпълняват това, което им казваме. Имаме много хубава онлайн платформа, така че децата могат да тренират ежедневно с нея по много забавен начин. Всяко дете си има профил и акаунт, в който може да влиза, играе и тренира. Всеки треньор, познавайки децата, може да задава индивидуално домашно. Треньорът следи през цялото време как работят децата – колко добре се справят и докъде са стигнали. Менталната аритметика не дава ефект само при деца, които не влизат изобщо в платформата, т.е. не отделят никакво допълнително време извън обучението тук. Те са изключения - децата се забавляват много и с голям интерес продължават вкъщи своите занимания. Най-големите ентусиасти в обучението, нашите най-напреднали деца, се изявяват на Националната олимпиада по ментална аритметика или на международната онлайн олимпиада, където се представяме винаги много добре.

Първите признаци за положителна промяна се наблюдават на петата-шестата седмица от началото на обучението. Родители са ни разказвали, че учителите в училище усещат промяна и я споделят с възторг: "Правите ли нещо допълнително, защото синът ви/дъщеря ви има голям напредък в нашите часове!" Интересното е, че горе-долу по това време децата започват и повече да се изразяват, като рисуват. И говорим за деца, които никога преди не са рисували. Просто изведнъж придобиват такава потребност и родителите им са много изненадани. Това е следствие от заработилото по-добре дясно полукълбо, стимулирано от заниманията по ментална аритметика.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Измама. Едва ли точно сметалото е най-подходящия начин за развитие на мозъчните полукълба. Защо? Защото има странични ефекти - децата свикват да смятат само така, а това е нежелателно и им пречи в образователния процес.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал