Кога е време да поговорим за пари с децата си

Представители на финансови институции за това какво трябва да знаят децата за парите и какво прави финансовият сектор по темата

Shutterstcok    ©  Shutterstcok
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Децата, които утре ще станат възрастни, вече мислят отвъд плащането с кредитна или дебитна карта. За тях мобилните портфейли и смарт устройствата за разплащане са реално настояще. Това е един от изводите на специално проучване за финансовите нагласи на населението, направено от IPSOS Research по поръчка на Mastercard. Докато стигнат до още по-модерните методи за разплащане обаче, бъдещите възрастни на България се нуждаят от добра финансова култура днес. Извън анкетите и числата остава фактът, че основната вина за това съвременните хлапета да не знаят цената на парите и положения за тях труд, да не са в състояние да водят собствен бюджет и да не умеят да пестят е както на родителите, така и на консуматорското ни общество, което още не отчита важността на финансовото ограмотяване на малките.

В последните години има раздвижване на финансовия пазар, който сам създава инициативи за обучение на децата и тийнейджърите. Разбира се, ролята на родителите остава водеща, тъй като всички навици, включително тези, свързани с менажиране на парите, се формират предимно в семейството. Как обаче да говорим с децата за пари, какво да направим, за да не ги превърнем в скъперници или прахосници, и най-важното - кога е подходящо да започнем разговора за това за какво, как и къде трябва да харчим? Когато става дума за икономика, дори и в домашен мащаб, добре е да говорят професионалистите. Затова зададохме три основни въпроса на няколко представители на финансови институции у нас - какво трябва да знаят децата за парите, кога да започне този разговор и какво прави финансовият сектор по въпроса.

Полина Видас, маркетинг мениджър, Mastercard

Смисълът на парите през най-ранната възраст се достига през монетите - като символи, които си обменяме. Но дълго след това децата не успяват да менажират добре сами парите си. Затова технологиите идват като решение - децата вече се раждат потопени в дигиталния свят и интуитивно знаят как да го използват. Като технологична компания инициирахме създаването на семейни продукти с банките и други партньори – картови сметки, мобилни портфейли и дигитални инструменти за разплащане и спестяване, които да са постоянно прозрачни и така семейството да може да контролира как детето употребява финансите си. Създадохме специална платформа за онлайн купуване на купони за стол в българското училище. Имаме детски карти за различни възрастови сегменти – деца, тийнейджъри и младежи студенти, като работим с всички банки на пазара. Създаваме продукти, с които децата могат по-лесно да следят парите си - за дигиталното плащане винаги остава следа. Могат да плащат с телефони, гривни, часовници, ключодържатели – навсякъде, където може да се сложи чип. Родителят може по всяко време да спре картата, да ограничи до геолокация употребата, да ограничи видовете търговци, да изисква двуфакторно доказване на самоличността. Каним децата да участват в създаването на различни продукти – от дизайна с техни илюстрации и идеи, до функционалностите, услугите с добавена стойност и дори – рекламата. Тази пролет участвахме в световен социален проект The Code, насочен към ученици в 7-и и 8-и клас, в който тийнейджърите имаха възможността сами да създадат изцяло дигитална концепция, стратегия и маркетинг на Mastercard финтех продукт.

Гергана Бендурска, директор на дирекция "PR и комуникации" в Банка ДСК

В много от българските семейства родителите не говорят за пари с децата си, а в училищата няма възможност за въвеждане на модерни форми на образование на тема финанси. Добре е разговорите с децата на тези теми да започват колкото се може по-рано, за да може да изграждат усещания и първоначални навици в тази посока. За нас като финансова институция е важно да обръщаме внимание и да инвестираме в развитието на този процес. През 2019 г. в Банка ДСК стартирахме "Национална финансиада" и "Лятна финансиада" – дигитални образователни инициативи за повишаване на финансовата грамотност на учениците между 16 и 19 години. Основната цел беше да мотивираме стремеж към знания във областта на финансите сред тях и родителите им. През 2020 г. планираме също следващо голямо издание на "Национална финансиада", където ще отворим възможностите за участие и сред по-малките ученици. В България и по света съществуват успешни практики за финансовото обучение на децата и младежите. Добър пример е Европейската седмица на парите, която се организира от Европейската банкова федерация и у нас от Асоциация на банките в България. Банката ни предлага и широк спектър от банкови карти за деца и младежи.

Цветанка Минчева, директор глобално банково обслужване и член на управителния съвет на Уникредит Булбанк

Семейството е мястото, където трябва да се поставят основите на финансовата грамотност, планиране, поемане на риск, разпределяне на парите, така че да могат да се покрият определени нужди в бъдеще – всичко това са неща, които родителите трябва да обсъждат с децата си възможно най-рано. Полезно е и детето да е наясно още от ранна възраст, че парите са ограничен ресурс и ако иска много силно нещо, то трябва да си го постави за цел и да спестява.

Антоанета Куртяну, директор "Корпоративно, инвестиционно и частно банкиране" и член на управителния съвет на Уникредит Булбанк

Когато децата искат хубави играчки, те трябва да разберат, че това има своята финансова стойност - с други думи, родителите трябва да обяснят на децата си, че играчките струват пари и че те са работили, за да спечелят тези пари. Посланието ни като родители към децата ни би трябвало да е "Планирай разходите си и помисли как можеш да спечелиш парите, които искаш да похарчиш". Много важно също е да се възпита у децата умението да отделят винаги някаква част от парите, които получават, като резерв за бъдещето, когато тези средства могат да им бъдат много по-необходими. Когато обаче има хубав повод – рожден ден или друг празник, не лишавайте детето си от заслужения подарък.

Росица Вартоник, председател на фондация "Инициатива за финансова грамотност"

Децата трябва да се научат да работят за парите си. Важно е да придобият трудови навици още в най-ранна детска възраст, а не да очакват, че всяко тяхно желание ще бъде задоволено, без те да положат каквито и да било усилия. Родителите познават най-добре детето си и могат да преценят дали то е с "широки пръсти", или е пестеливо по природа и да се опитат да го възпитат да разходва умерено и разумно средствата, които му се полагат. Полезно е децата да разполагат със свой собствен бюджет, който да се научат да разпределят през месеца или седмицата в зависимост от това кога получават парите си.

Тихомир Тошев, финансист

Родителите да не забравят да купят на децата си подарък касичка! Още от най-ранна възраст този атрибут трябва да присъства в обкръжението на детето, като му се обясни защо е важно да се спестява. Децата винаги искат всичко, но родителите не просто трябва да отказват на тези желания, а и да им обясняват защо те са неизпълними и какво отражение има върху семейния бюджет всеки един неоправдан или прекалено голям разход.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал