🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дигитално ретро

Община Велико Търново създава платформа за електронна търговия, която да улеснява предлагането на занаятчийска и земеделска продукция от двете страни на Дунав

Финансирането идва от програмата на евросъюза Interreg V-A Румъния - България 2014 - 2020 г., и по-конкретно по мярката "Квалифициращ и приобщаващ регион". Водеща организация по него е община Велико Търново, а партньори от румънска страна са асоциация "Диманш", Национален театър "Марин Сореску" в Крайова, както и двустранната Българо-румънска търговска камара
Финансирането идва от програмата на евросъюза Interreg V-A Румъния - България 2014 - 2020 г., и по-конкретно по мярката "Квалифициращ и приобщаващ регион". Водеща организация по него е община Велико Търново, а партньори от румънска страна са асоциация "Диманш", Национален театър "Марин Сореску" в Крайова, както и двустранната Българо-румънска търговска камара
Финансирането идва от програмата на евросъюза Interreg V-A Румъния - България 2014 - 2020 г., и по-конкретно по мярката "Квалифициращ и приобщаващ регион". Водеща организация по него е община Велико Търново, а партньори от румънска страна са асоциация "Диманш", Национален театър "Марин Сореску" в Крайова, както и двустранната Българо-румънска търговска камара    ©  Цветелина Белутова
Финансирането идва от програмата на евросъюза Interreg V-A Румъния - България 2014 - 2020 г., и по-конкретно по мярката "Квалифициращ и приобщаващ регион". Водеща организация по него е община Велико Търново, а партньори от румънска страна са асоциация "Диманш", Национален театър "Марин Сореску" в Крайова, както и двустранната Българо-румънска търговска камара    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

При занаятите традиционно срещата между хората, които предлагат такава продукти, и потенциалните им клиенти се случва предимно физически. Онлайн продажбите скъсяват пътя и затова Велико Търново съвместно с партньори от Румъния работи върху създаването на мрежа, която да помогне на занаятчиите и местните земеделски производители да достигнат до нови клиенти по нов за тях канал. Fairdeal е платформа, която цели създаването на нови възможности за тях в трансграничния регион от двете страни на река Дунав.

С европодкрепа

Целите са логични: повече клиенти, развитие на малкия и средния регионален бизнес, заетост, трудова мобилност и надомна работа на хората в региона. Платформата дава решения срещу високия процент безработица, ниското заплащане и демографското "изтичане на мозъци", коментира ръководителят на проекта Павел Христов.

Финансирането идва от програмата на евросъюза Interreg V-A Румъния - България 2014 - 2020 г., и по-конкретно по мярката "Квалифициращ и приобщаващ регион". Водеща организация по него е община Велико Търново, а партньори от румънска страна са асоциация "Диманш", Национален театър "Марин Сореску" в Крайова, както и двустранната Българо-румънска търговска камара. Инвестицията в създаването на мрежата от платформи е на обща стойност над 656 хил. евро, като бюджетът за община Велико Търново е малко над 360 хил. евро. Продължителността на проекта е 18 месеца от датата на подписване на договора - 8.06.2017 г.

В проекта могат да участват и неправителствени организации и образователни институции, които насърчават както занаятите, така и опазването на местното културно наследство, селскостопански и занаятчийски организации. FairDeal е насочен също към безработни, към хора, търсещи възможност за смяна на работата си, включително надомна заетост или работа на непълно и гъвкаво работно време.

Как се прави

Директните продажби на потребители позволяват на производителите да получат по-висока цена за своите продукти, отколкото ако продават чрез търговци на едро. Но допълнителните административни и логистични разходи често са високи и това свива печалбата.

По-лесният достъп до потребителите през платформата е и причината много занаятчии да имат интерес към проекта. Николай Петков например, който ръчно изработва изделия от дървесина, казва, че за него това е безплатна възможност да популяризира бизнеса си. Същото посочва и Бистра Николова, която предлага ръчно изработени изделия от плъсти и шушпола: "Безплатното промотиране е солидна мотивация за участие, когато предлагаш толкова нишов продукт."

Платформата дава решения срещу високия процент безработица, ниското заплащане и демографското "изтичане на мозъци".

Павел Христов, ръководител на проекта

Според Христов проектът има потенциал да ускори продажбите на българските занаятчии зад граница, както и да разнообрази предлагането на български традиционни стоки онлайн. Очаква се самият онлайн магазин да заработи в началото на следващата година, a към момента заявки за включване са подали над 5000 занаятчии от региона. И поне толкова от румънска страна. Използването на интернет платформата ще бъде безплатно както за търговците, така и за клиентите.

Платформата ще опрости и автоматизира целия процес на продажба от управлението на запасите, събирането на поръчки и изпълнението до доставката, плащанията, счетоводството, отчитането и планирането. Системата може да се използва от отделни производители или групи производители, например онлайн или физически пазари на земеделски производители. В платформата за електронна търговия е интегриран софтуер за електронни разплащания, който позволява на производителите да имат достъп до всичките си данни за продажбите.

Планира се Fairdeal да предлага и възможност за интеграция с платформи като Amazon, еBay и системата за плащания PayPal. "Нашата основна цел е да оптимизираме връзката доставчик – клиент", коментира Христов.

В пилотното приложение на платформата ще се предлагат ръчно изработени сувенири, плетива, ръкоделия, както и продукти от местните дърворезбари и кожари, кулинарни и месни продукти от биволско месо. Вторият етап на проекта включва разнообразяване на предлаганите продукти, като се включат и такива от занаятчии от всички краища на страната.

Използването на подобна маркетплейс платформа може да означава и удобство за производителите без много опит в електронната търговия. Така например човек, който се занимава с традиционен занаят, едва ли има времето или уменията да се занимава със SEO оптимизация или купуване на Google Ads, за да достигне до повече клиенти. Идеята е платформата да подпомага занаятчиите и земеделските производители с ограничени компютърни познания по въпросите за публикуване на онлайн оферти и управление на клиентски поръчки.

Всяка година ще се организират и два земеделски и занаятчийски панаира – един във Велико Търново и един в Крайова. Базарът е насочен към производители на кулинарни и стопански продукти както от Велико Търново и региона, така и от всички български и румънски области по поречието на Дунав, част от трансграничния регион. Участието ще е безплатно.

Все още няма коментари
Нов коментар